Vilken bank har minst gestapofasoner?

Har haft Länsförsäkringar och känner igen det du beskriver. Bytte till Handelsbanken och jösses vilken skillnad i bemötande. Har blivit av med allt strul och ifrågasättande. Tyvärr begränsning på några hundra tsek när jag fört över belopp själv till t ex Avanza, har krävt besök på deras kontor när det förts över större belopp. Använder även deras Platinumkort som varit kanon. Är snart inne på fjärde året hos dom och ränterabatten(boränta 2,32% idag) ligger kvar, har inte behövt påminna en gång, håller tummarna för att det fortsätter så :slight_smile:

4 gillningar

Jag har flera banker och har nog också upplevt LF lite hårdare än andra. När det har varit “lite mer” eller “lite ovanligt” så har det slagit till direkt med intervju eller till och med redovisning av kvitton ner till 500 kronor(!)

En sak som dock skavt är att vid ett tillfälle blev det ifrågasatt om jag höll på med krypto. Jag spann vidare på det hela och fick veta att det var ett totalt no-no för LF. Pengar som varit i kontakt med krypto är för evigt bannlysta hos dem. Jag blev lite perplex och drog det vidare och frågade specifikt om hur man skall hantera vinster på krypto, som gjorts exempelvis i handel via certifikat på Avanza. Samma sak. Verboten på LF.

7 gillningar

Har nordea sen typ 20 år tillbaks. De har nog i princip aldrig frågat något. Även när jag flyttat runt större summor, eller flera på kort tid, typ när man bytt investeringsplattform eller köpt bil.

1 gillning

Jag kör med Nordea som huvudbank (för lön, betala de flesta räkningarna etc)

För daglig spend så använder jag en mix av Nordea och Revolut, jag har de senaste året för över allt från 10tkr till 200tkr en enskild månad till Revolut via apple pay oftast i omgångar av 10-20tkr/gång. förut brukade jag köra med banköverföring men fasade ut det då jag märkte att apple pay fungerade utan problem med blixtsnabba överföringar.

Jag har meddelat Nordea på eget bevåg att jag har ett konto hos Revolut som jag använder vid resor och diverse spend.

Har inte fått några frågor eller krångligheter överhuvudtaget, kan då tillägga att jag är private banking kund och det kan eventuellt göra att man får lite mer relax bemötande då jag tidigare i livet med andra banker känt lite mer frustration.

PB är inte för deras fantastiska placeringar för dom sköter jag själv, utan av andra anledningar som har med mitt bolag att göra.

1 gillning

Kundkännedom tjatas det om överallt, men ännu mer på typ LYSA och andra mindre finansiella institut. Har inget att anmärka på när det gäller min huvudbank SHB. Upplevde också Swedbank – som jag hade tidigare - som helt OK.

Skandiabanken var vidriga med en miljard frågor till mor och långsammast av alla när far hade gått bort.

Jag vet inte vilken bank som är bäst men vill bara inflika med att min upplevelse med länsförsäkringar har varit lika djävlig. Totalt bottenbetyg från mig, fruktansvärda att ha o göra med.

Även om alla banker spelar efter samma regler så verkar de implementera dem väldigt olika i alla fall. Kan också tillstyrka att Skandia varit bra i detta avseendet. Gjort överföringar på 100tals tkr till andra banker, stora swish-belopp många gånger, transaktioner från utländsk bank, bara svarat på vanliga årliga kundkännedomen och inga problem har uppstått.

Roligt nog har jag i skrivande stund fått ett bra erbjudande från LF på att flytta bolånet dit, men utifrån vad jag läser i denna tråden och andra så tror jag att jag står över…

1 gillning

Ja Länsförsäkringar nämns alltid i dessa sammanhang, läste nyligen att de stängde av en kund som tog ut en del kontanter varje månad, tror det var 18,000 kr/mån. Det tyckte de var så anmärkningsvärt att de stängde hans konto.

Det är en sak om de vill ha koll på pengar som kommer in till banken men när de lägger sig i hur man använder sina pengar efter uttag då har det gått för långt.

1 gillning

Jag har varit kund hos SEB i snart 20 år. Det har varit min huvudbank med allt men är numera bara använd för inkomster, betalningar och ISK. Övriga tjänster (bolån, sparkonton, aktiehandel, tjänstepension) har jag hos mer nischade aktörer.
SEB har fungerat väldigt bra för mig. Jag har gjort ganska stora transaktioner (2 MSEK) när jag har köpt en lägenhet i Spanien men då kontaktade jag kundtjänst före betalningen och skickade in de underlag de kunde tänkas behöva. Det var inga problem med de betalningarna. SEB har också Eurokonto för privatpersoner som kan användas för spanskt autogiro vilket gör det möjligt att undvika att ha ett spanskt bankkonto (dyrt och krångligt.

Sparande har jag på nischbanker som Morrow, Northmill och Santander. Även till dessa banker har jag gjort större överföringar från SEB utan att bli ifrågasatt. Bolån har jag på SBAB för att det är enkelt utan förhandling och hyfsade räntor ändå.

Min backupbank är Skandia där jag också har viss tjänstepension.

Jag har läst lite för mycket om Länsförsäkringar för att börja ha mina löpande banktjänster där. Detta inte bara här på RT utan även i andra sammanhang. Men personligen kan jag rekommendera SEB. Avstår man från deras betalkort så är årsavgiften bara 180 kr.

SEB har däremot nobbat mig pga krypto.

Jag har aldrig handlat med krypto så det är inget jag har erfarenhet av när det gäller SEB. Min riskaversion är för stor för att jag ska spekulera/investera i krypto. Skulle något sådant behov uppstå får jag väl se vad Revolut kan göra…

1 gillning

Har skandia klagat på transaktioner till kryptokontohandel? Jag har danske och de har inte klagat när jag skickat pengar till coinbase. Har dock inte testat att ”ta hem vinst” tillbaka till danske. De har inte heller klagat på sporadiska transaktioner om jag helt plötsligt swishar 50k kr osv.

För över mycket mellan Swedbank och Revolut, upplever att de är krångliga och frågvisa men att jag till slut fått göra allt jag vill. Apple pay går ju på direkten men finns ett maxtak per dygn (oklart hur mycket då de påstår att det inte finns…).

Skulle föra över 30k SEK till Revolut för att köpa vinterdäck utomlands. Går endast att göra via telefonbanken (bara euro eller usd via internetbanken!?). Blev snäsigt ifrågasatt “är det verkligen vinterdäck du ska köpa".

Då får man flytta till ett land där det inte finns sådana lagar

5 § Som omständigheter som kan tyda på att risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism är hög kan verksamhetsutövaren beakta bland annat att

2. kunden bedriver kontantintensiv verksamhet,

Svensk lag kräver inte att banken tar reda på hur du använder kontanter som du tagit ut från banken, de har däremot laglig rätt att vara hur nitiska som helst och det finns vissa banker som är det.

Om kunderna röstar med fötterna så kommer överdrivet nitiskt agerande stoppas.

4 gillningar

Nä, men det är ju det absolut enklaste sättet att uppfylla lagens krav.

Inte i det fallet jag beskrev och om man inte gillar Gestapo så röstar man med fötterna och byter bank. Om kunderna bara accepterar sådant här finns ingen hejd på vad de gör.

4 gillningar

Att fråga kunden är ett standardsätt som är enkelt och som fungerar i många olika lägen och som används av alla svenska banker. Alltså finns det ingen att byta till.

Fel, det är mig veterligen ingen annan bank än LF som stängt av en kund för att denna tagit ut ca 18,000 kr i kontanter varje månad.

Det är också absurt att kräva att man styrker hur dessa kontanter har använts, vad ska de göra om man säger att man gillar att stå på Café Opera med en tjock sedelbunt för att imponera på tjejer? Är det grund för att stänga av personen som kund?

1 gillning