Varit helkunder hos Länsförsäkringar sedan flera år tillbaka. Hade i princip allt där för något år sedan; alla hushållets försäkringar, vardagsekonomi, tjänstepensioner, bolån, sparande och så vidare. För något år sedan flyttade vi bolånet då det varit uselt bemötande hos LF vid alla omförhandlingar. Sen flyttade vi sparande till Lysa men har ändå kvar en hel del annat, t.ex. rätt rejäla tjänstepensioner.
Tycker dock det blir mer och mer småkrångel man får fixa med. Allt från att det dras obefogade kortavgifter som man får påtala 10 ggr om innan man får det återbetalt till att man felaktigt blir nedgraderad från guld- till silverkund på försäkringsdelen där man även där får ringa runt och ligga på men ändå inte får det löst.
Med tanke på historiken med bolån och senaste årets småkrångel har jag börjat lessna lite och funderar på att byta både bank och försäkringsbolag för hela hushållet. Samtidigt kan vi ha haft en väldig otur med dessa saker så vill höra vad ni övriga tycker. Är ni nöjda eller missnöjda med LF?
Har (eller haft i närtid) LF bank och är nöjd
Har (eller haft i närtid) LF försäkring och är nöjd
Har (eller haft i närtid) LF bank + försäkring och är nöjd
Har (eller haft i närtid) LF bank och är missnöjd
Har (eller haft i närtid) LF försäkring och är missnöjd
Har (eller haft i närtid) LF bank + försäkring och är missnöjd
Svarade nöjd med försäkringen för de gånger den använts har jag absolut inget att klaga på. Däremot är jag inte nöjd med priset utan måste ringa och pruta vart 3:dje år. Tycker inte om att behöva sitta halvhota med att jag annars lämnar för att gå till tex Hedvig - men det ger 20-30 %. De borde vara mer rädda om långa relationer med skadefria kunder
Hade dem som bank för många år sen. Var inga problem då. Sen fick jag en enormt dålig upplevelse vid skada i bilförsäkring. Det var så dåligt på flera sätt att jag bojkottat dem totalt sedan dess. Kanske orimligt, men skulle något liknande hända igen så skulle jag vara förbannad på mig själv för att ha gjort samma misstag två gånger så det känns bra helt enkelt. Därför känns det också bra att skriva i sådana här trådar
Tycker också att de ligger helt vansinnigt högt i försäkringspremier de gånger jag jämfört. Känns som att grejen är att man ska ha hela paketet hos dem för att få i närheten av vettiga priser.
Lite sådana här “småsaker” som får mig att lessna lite. Axplock för min del:
Bolånet - första förhandlingen ville vi ha ett stort lån och sa detta uttryckligen till säljaren. Ändå delade han upp det i fyra delar med olika räntor på alla. Påtalade att vi ju ville ha ett stor och att vi inte uppskattar att han smög in högre ränta och olika bindningstider än den överenskomna på ett antal av lånen. Detta skulle ha varit ett “misstag” men som vi efter påtryckningar fick ändrat till den vi kommit överens om från första början. Detta “misstag” gör samma säljare ett år senare vid omförhandling. Därefter ett år senare tittar vi oss omkring på alternativ och får ett erbjudande från Danske Bank som ligger kanske 0,5 % under det LF erbjöd. Fanns noll intresse matcha det eller ens mötas halvvägs. Som kontrast spelade säljaren på DB med öppna kort och det vi kom överens om var det som stod i kontraktet senare. Inte heller var det några problem att slå ihop alla dessa lånedelar som LF på eget bevåg delar upp.
Kortavgifter - trots guldkund har det i mer än ett års tid felaktigt dragit kortavgifter. Har efter alldeles för många meddelanden till kundtjänst lyckats få tillbaka det för 2024 med löfte om att det ska vara löst till 2025. Men är det det? Nej, samma sak fortsätter så nu börjar vi om med att begära tillbaka det som dras felaktigt igen. Det är småsummor men det är sådant som gör att jag tappar förtroende för dem. Väntar fortfarande svar på min fråga kring detta jag skickade för tre veckor sedan.
Guldkund - av någon anledning blev vi degraderade till silverkunder trots att vi uppfyller alla krav med råge (har fler försäkringar och fondsparande långt utöver kravet om 200.000 kr). När påtalar detta uppges att detta skulle lösas till årsskiftet och att jag får höra av mig om det inte blivit löst. Nu blev det inte löst och hör av mig till kundtjänst som två veckor senare skriver att vi inte uppfyller kraven på fondsparande vilket är absurt då vi överskrider det med råge.
Sammantaget är min helhetsupplevelse att man medvetet försöker lura (bolånet), har bristfälliga system (dras obefogade avgifter), ointresserad personal (kan se med ett knapptryck att vi uppfyller kravet på fondsparande) samt inte har någon kundtjänst direkt (alltid tagit flera veckor innan man får svar).
Har haft Länsförsäkringar som försäkringsbolag sen barn.
Positiva upplevelser.
• De är relativt snabba på att utreda och betala ut vid de flesta olyckor, skador och diagnoser.
• Min barnförsäkring övergick till den vuxna, utan hälsokontroll. Stor fördel för mig som fick en diagnos som barn.
• De stod för kostnaden när jag hamnade i en juridisk tvist mellan två försäkringsbolag.
• Tycker deras kostnader är rimliga. Har haft med fem andra försäkringsbolag att göra genom åren. LF har varit bäst, både i bemötande och kommunikation, trots vissa brister.
Negativa upplevelser.
• Det märks att de är ett försäkringsbolag. När det blev minsta del de kunde bestrida, vid större belopp, så gjorde de det. Men med rätt kunskap, envishet och juridiskt stöd, så fick jag rätt.
• De drog ut löjligt länge på att bedöma en av mina skador, då den var under pågående behandling. Efter fem år så stod jag på mig och sa att det var orimligt att jag skulle vänta in min sista operation, när ingen visste när det skulle bli. De gjorde då ett undantag, med en förskottsutbetalning. Sista operationen gjordes 11 år efter olyckan, så hade egentligen behövt vänta i 13 år. Om jag inte sagt ifrån.
Tror som med mycket annat, står man inte upp för sina rättigheter, så kör den andra parten över en. Gäller med myndigheter, försäkringsbolag och vården.
Många räknar med att folk ger upp, innan de får rätt. Så man får vara envis och jobbig, tyvärr.
Har haft LF som extrabank sen cirka 20 år tillbaka, har aldrig haft några problem med bankdelen och deras kundtjänst är toppen. Gillar deras ISK och app, då de inte uppmuntrar till pill.
Har varit jättenöjd med deras försäkringar i alla år. Aldrig varit krångel de gånger jag behövt hjälp och de har alltid varit billigast eller bland de billigaste vid prisjämförelser. Är även bankkund hos dem och har bolånet där. Tycker deras kundservice är toppen. Har inte provat omförhandla lånen än då de är bundna några månader till, får se hur tillmötesgående de är då.
Har precis bytt från länsförsäkringar efter att många små saker till slut blev för irriterande.
Vi var tvungna att påminna banken flera gånger om dessa jävla kortavgifter.
Det gick absolut inte att få amorteringsfritt under föräldraledighet.
Jag pratade med andra storbanker, och där var det inga problem att få amorteringsfritt. När vi bytte bank beviljades det direkt.
När vi skulle uppgradera boendet uppstod dessutom problem:
Vi fick först ett lånelöfte på 8 miljoner, trots att en av oss var föräldraledig.
När vi hittade ett objekt och ville stämma av, fick vi prata med en annan bankman (vår ordinarie var sjuk) som plötsligt ändrade lånelöftet till 6,5 miljoner med hänvisning till föräldraledigheten.
Efter flera turer med vår ordinarie bankman, som verkade osäker, fick vi ett otydligt och velande svar att vi nog ändå fick köpa för 7,7 (wtf?)
När vi pratade med andra banker var det inga problem alls. Vi köpte objektet via vår nya bank, och allt gick smidigt, inklusive beviljat amorteringsfritt.
Dom har en gräns på att man max får föra över 50 000 kr till externa konton under en 7-dagarsperiod. Det är helt absurt.
Det gick inte att ha två kreditkort kopplade till en gemensam faktura, vilket är sjukt irriterande
Kontakten med bankmanen förstår jag beror på vem man får prata med, men till slut pallade jag bara inte… Och förmodligen blir jag väl lika sur på vår nya bank snart…
Är missnöjd med beloppsgränserna inkl. löpande gränser för betalning och överföring. Gjorde ett arbete med att få dem att höja dessa en aning men det krävdes en pingpong-match och gäller bara ett år.
Bolån har jag flyttat från dem pga. dels ingen notis när ränterabatten löpte ut, sedan en besvärlig process med att upprätta nya rabatter. Jag var nöjd med själva rabatten vid tillfället men det var inte värt mödan. Dessutom ville de inte räkna in ett decennium av regelbundna 3:12-utdelningar (höga belopp) som en stadigvarande inkomst, vilket påverkade amorteringen. Det var inget problem alls hos nästa bank.
Är dock nöjd med försäkringarna - betydligt billigare faktiskt än konkurrenterna och varit problemfritt när jag behövt använda dem.
Länsförsäkringar är för mig ett försäkrings bolag, har dom på några försäkringar å har även byt till andra… Allt handlar om priset på försäkringen, å jag kollar varje år vilka som har bäst pris… Ibland är länsförsäkringar billigast å andra år inte… Är varken nöjd eller missnöjd me dom, allt är en pris fråga…
Tänk på att LF är uppdelat på en massa olika länsförsäkringsbolag.
För några år sedan hade jag nästan allt hos LF. Försäkringar och bank.
Jag har varit väldigt nöjd. Inget strul som beskrivits här. Bra svarstid från kundtjänst.
Det som gjorde att jag bytte (till en av sparbankerna) var att jag upplevde ointresse när det var dags för att förhandla om bolånet. Just nu har jag även flyttat försäkringarna eftersom jag har hittat bolag med bättre villkor/pris. Delvis pga den tappade rabatten.
Ganska nöjd överlag. Ska jag klaga på något så är det väl deras it system. Backenden i appen ligger nere titt som tätt. Det går inte att läsa dokument i appen. Notifieringar i appen fungerar inte. Hade önskat ett mörkt tema till appen. I julas skulle jag få ett mejl och kundtjänst fick skicka det 3 gånger, de sa själva att de har problem där. Sen skulle jag göra en hälsodeklaration för min son och webbtjänsten funkade inte på hela julen så jag fick göra den på papper och skicka in. Blev väldigt irriterad på detta och övervägde byta bolag.
Jag var tidigare kund hos LF Jönköping, både bank och försäkringskund. Banksidan fungerade OK, även om jag som så många andra haft problem med att app och hemsida fungerat bristfälligt samt att det tillkommit dragningar för vissa tjänster som ska vara gratis med jämna mellanrum.
Försäkringsidan var till en början bra, men ett ärende jag hade för snart 2 år sedan missköttes så till den grad att jag fick rätt att säga upp min bilförsäkring i förtid trots 9 månader kvar. Ett ärende som var kantat av en ovilja att hjälpa mig som försäkringstagare men samtidigt okunskap kring trafikskadelagen. Till saken hör att ärendet var enkelt utrett då alla parter inkl. LF var överens om att motparten orsakat skadan. Enkelt förklarat så ville LF ersätta delar som köpts nytt på BMW 6-månader tidigare med minst 10år gamla delar från skroten samt inte ersätta de eftermonterade original-tillbehören alls. Samt ifrågasatte omfattningen av skadan i stort, trots kvitton på varenda skruv sedan bilen var ny. Handläggaren backade först efter påtryckning från motpartens försäkringsbolag Volvia/IF, som när jag tog kontakt undrade vad länsförsäkringar höll på med och såg det som självklart att ersätta med likvärdiga nya delar mot uppvisande av dokumentation på att de var bytta i närtid.
Men just attityden att rakt ut säga till mig som kund att man inte vågar ställa krav på motpartens försäkringsbolag med motiveringen att de då kommer vara besvärliga tillbaka i framtiden var högst olustigt. Samtidigt som det tidigt i ärendet påstogs eskalerats till nästa instans utan någon respons tyvärr.
Jag har följt forumet ett tag utan att delta, men kände att det här kunde vara nyttigt att få fram.
Jag är nöjd med försäkringarna men stört mig mycket på banken så vi bytte bank i december till SEB. Hade LF bank cirka 8 år, bytte från min barndomsbank Nordea när de flyttade till Finland.
Tyckte framförallt att appen och IT var sjukt dåligt, jämt problem och korkade funktioner. Sen fick jag ofta goddag yxskaft svar i kundtjänst och de var väldigt krångliga när vi köpte hus förra våren.
Nu har jag ju inte haft SEB särskilt länge men bank och hemsida är mycket smidigare iaf.