Villa återkommande ärenden föranleder enligt din erfarenhet ett fysiskt besök, om något?
Återkommande och återkommande, en gång gång om året är väl också återkommande kan man säga.
Klienten här är alltså en person jag är förvaltare åt. Jag sköter alltså hans ekonomiska och juridiska förpliktelser eftersom han på grund av sjukdom inte kan göra det själv. Han har bara ett sparkonto hos LF. (Övriga ärenden sköter jag via en Oberoende Sparbank.) Det enda jag behöver i sådana fall är ett kontoutdrag och ett årsbesked, en enda gång om året. Det kan jag i många fall ordna digitalt, men jag har inte sett någon vinst med att skaffa sådan inloggning eftersom relationen är så minimal. Jag kan passa på att göra det när jag har vägen förbi LFs närmaste kontor. De har mer öppettider än de flesta andra banker, eftersom de i samma lokal och samma personal säljer försäkringar mm.
Om man pratar generellt, så har jag ganska ofta anledning att göra fysiska besök när jag agerar som ombud. De dokument jag har. som visar mina befogenheter. är skrivna på fysiskt papper. Om det är något jag upplevt svårt, så är det visa upp originalhandlingar via mejl eller telefon! Det gör rent digitala banker ganska besvärliga att ha att göra med. Jag har förstått att ICA-banken bättrat sig, men för ett antal år sedan var de en mardröm varje gång jag skulle betala en räkning.
Vi lämnade Swedbank då de ännu en gång köpte ut en vd, med mina pengar, som missade att vara en god chef… Som redan sagts, LF har en undermålig digital sida… Står du ut med den så är nog en ”medlemsägd” bank att föredra. (BTW, omförhandlade räntesatsen på rörligt bolån via telefonbanken. Enligt honom själv hade han samma mandat som kontoret… Då jag just nu pga en olycka är sjukskriven så nöjde jag mig så. Trots allt smidigt med att ett telefonsamtal kan ge oss utgången ränterabatt tillbaka plus några tiondelar till)