Jag är inte kund hos danske men här finns en tråd där en person råkat ut för det.
Danske har en post i sin prislista som heter ändring av bolån 1500kr. Oklart vilka ändringar så det kan vara fler ändringar som kostar. Riktigt dåligt, jag förväntar mig inte att betala för sånt här…
Jag vet ingen annan bank som gör så här. Men det kan säkert finnas någon mer. Min slutsats är att jag inte tror på att samla alla tjänster hos en aktör. Välj istället den som är bäst på sitt område.
Jag förstår inte riktigt syftet faktiskt. Vill man jämföra bolån behöver du ju inte byta bank. Jag har bolån hos SBAB och dom kunde få till mycket bättre pris åt mig än Swedbank där jag just nu enbart har min daily business och ett grönt lån. Det som hade gjort att jag skulle byta är den dära trakasserier angående överföring av pengar. Där verkar det ju ändå finnas en viss skillnad.
Jag har faktiskt aldrig ens funderat på nån form av “helkundstjofräs” för att det skulle gynna min privatekonomi. Företag är bra på sin nishade business. Jag har bolån i den banken som ger mig bäst ränta. Jag gör mina aktieaffärer i den bank som ger mig en bra plattform i förhållande till courtage, som i snitt ligger på 75k/år.
Jag försäkrar mina bilar, båtar, motorcyklar i det bolaget som ger mig bäst villkor, inte billigaste premie. Jag har 4 olika bolag för detta ändamål, alla bra på sitt gebit.
Har man passerat ett visst steg på den där trappan jag läste på forumet så har man passerat det där med att jaga 100-lappar på nån försäkring. Då betalar man hellre för kvalitet.
På Länsförsäkringar som jag har så blir jag guld-kund och får därmed rabatter på alla mina försäkringar och billigare internetbank(tror jag) mm. Anledning till att jag är guld-kund har jag för mig är för att jag samlat sparande/investeringar till en viss nivå, försäkringar och har dem som vardagsbank. Om jag väljer att flytta endast någon del så ryker alla förmåner och rabatter som jag har som guld-kund. Jag trodde att de flesta andra banker hade något liknande och därmed finns det en poäng att samla allt.
Det stämmer nog att de flesta banker har någon sorts rabatt om man samlar flera tjänster till den banken. Anledningen att bankerna gör så är att det blir så komplicerat att jämför priser mellan olika banker att de flesta kunder till slut räknar fel och betalar mer än de egentligen skulle behöva.
Jag tror därför att det mest optimala för mig är att använda varje bank till just det den banken är bra på och strunta i att försöka samla tjänster för att få olika “rabatter”.
Ett annat råd, om du skulle bestämma dig för att byta bank, är att ha kvar alla konton även i den gamla banken tills du ser att den nya banken fungerar som du tänkt dig.
Precis min filosofi!
Våra fackföreningar använder precis samma upplägg. Man erbjuder “rabatter” om man tecknar diverse försäkringar genom dom, sedan vågar inte folk lämna facket för man tror att man kommer få betala en förmögenhet för sina försäkringar…haha.
Helkundsfenomenet är lite psykologisk warfare från företagen. Man lindar in det i krångliga grejor så man tror att man gör en bra deal men i själva verket blir man lurad. Sedan går man t.ex. från försäkringsbolagens sida ut hårt när man är ny kund, för att sedan höja premien med 10-15%/år.
Vet inte hur det är idag men för ett antal år sedan var Länsförsäkringar det bolaget som låg i absoluta toppen när det gällde att neka utbetalningar. Minns ett specifikt fall där en kund hade blivit av med en Volvo, minns inte vilken modell det var. Men då uteblev ersättning för att bilen var utrustad med ett rattlås och skulle därmed vara omöjlig att stjäla.
Googla “länsförsäkringar rykte” och du får läsa en hel del… te.x 2.1 i betyg från 1900st på Trustpilot.
Har precis bytt från LF till Skandia. Tog ett par samtal (ej nödvändiga). Flyttade även bolånet från Ikanobank till Skandia. Otroligt smidigt.
Flytta autogiro
Ändra konto på Swedbank betalservice eller nåt (för att få in lönen)
Flytt av bolån gick helt digitalt, amorteringsunderlag och lägenhetsutdrag.
Manuellt flytta efaktura.
Skitnöjd. LF gav mig dyrare bolån än SBAB trots belåningsgrad på 40%…