Då skulle jag räkna på vad en livförsäkring kostar för dig och din medlåntagare. Räkna om det till räntepunkter på ert bolån. Och ta hänsyn till ränteavdraget. Rent krasst är ju det vad deras bolåneskydd är värt för dig! ![]()
Min uppskattning är cirka 0,30. Banken har kanske en annan åsikt, så ta mig inte som ett absolut sanningsvittne. Gör som Martin 84 föreslår, så kommer du kanske en bit på väg.
Förr i världen hade även Swedbank låneskydd, men det är borta sedan många år. Uppenbarligen är det fler än du som inte känner behov av låneskydd.
I Swedbanks fall upphörde den när låntagaren fyllde 65. Hur det är med SHB vet jag inte. Om man skall vara cynisk, så är det när man blir gammal och skröplig som den kan vara bra. Upphör den när den som bäst behövs så är det ju faktiskt tveksamt vilket värde den har.
Livförsäkring skulle jag säga behövs som bäst när man har en familj att försörja. Så att familjen kan bo kvar i bostaden under en övergångsfas. Om det värsta skulle hända när det inte är tänkt att hända. Premien i livförsäkring är även låg när man är ung. Samma sak med återbetalningsskyddet i tjänstepensionen. Kostar lite som ung, överväg att ta bort det som äldre. När barnen är uppvuxna och kan försörja sig själva behövs ju inte livförsäkringen på samma sätt.
Men jag förstår hur du menar! ![]()
![]()
Jag skulle vänta lite tills riksbanken sänker styrräntan, det kommer bankerna ändå gilla. Jag gissar du menar räntan är fast? eller missförstod jag något?
Ogillar starkt bankernas basala säljargument om att om du blir helkund till oss då kommer vi med en varm go filt och allt blir så mycket bättre… 3 månader senare har dom glömt bort allt och du betyder inte luft för dom.
De vill bara pracka på dig en massa tjänster som du inte har någon nytta av. private banking, dyra fonder mm.
Mitt inspel: Bolånet är bara en av många komponenter i din ekonomi. Särskilt på din nivå. Jag tycker inte det är värt att jaga de sista punkternas ränta genom en flytt av hela din ekonomi. Den besparingen äts snabbt upp av ökade avgifter, potentiellt sämre fondval etc.
Ska du göra en sådan flytt så gör den till Avanza. Ditt samlade kapital ger bra ränterabatt på deras PB-lån och utan massa obskyra avgifter på olika tjänster. Men igen, jag skulle fokusera på andra delar än just detta.
För de pengar jag har på börsen är det minst 10 år. Jag har en del kapital på sparkonton med hög ränta också, dock inte på Handelsbanken. Jag har lagt upp det så att det inte skulle spela någon större roll om börsen gick ner mycket. Belåningsgraden på huset är 65%.
Jag har rörligt lån nu. Banken föreslog så klart att jag skulle binda det, men det är ju inte så smart ni när räntan sannolikt är som högst.
Det är så sant och det har jag verkligen tagit i beaktning. Att slippa balansera fonderna varje år är värt mycket tid och pengar. Detsamma gällande en eventuell flytt. Har även två små barn nu som jag vill lägga all ledig tid på… Men samtidigt är jag irriterad på Handelsbanken ![]()
Angående Avanzas lån så är mitt största kapital inom bolaget, vet inte om det kan räknas med?
Min andra livförsäkring är hos Skandia och kostar ca 1 200 per år. 2 milj utbetalas upp till 75 år.
Handelsbanken är bara upp till 55 år och max 1,8 milj utbetalas.
Du öppnar ett separat konto hos Avanza för ditt företag, men du kan koppla ihop dina, och närstående familjs, konton så att det totala kapitalet är det som räknas mot din PB-nivå och därmed ränterabatt på bolånet.
Okej! Det tror jag inte var möjligt när jag tittade på det för rätt många år sedan! Jag ska höra med dem, tack för tipset! Dock är det bara för upp till 50% belåningsgrad.
Ja, banker är inga försäkringsbolag, så det är kanske inte så konstigt om Skandia är bättre. Troligen lär dock avgiften till Skandia öka för varje år, medan den är oförändrad i SHB.
Personligen hade jag testat ett par andra banker utför SHB. Jag är i grunden ingen vän av statligt ägande, men hade nog ändå börjat med att gå in på SBABs hemsida och se vilka villkor som den banken har.
Nej, precis. Och dumt att ha den om det påverkar min rabatt när jag inte ens har behov av den. SBAB och Skandia kunde enligt deras hemsidor erbjuda 4,64 (4,54 om tjänstepensionen flyttas). Det är ju bättre än 4,88% som jag har nu.
Att binda till 1 år nu är väl dumt, eller vad säger du?
Att binda är att täckna en försäkring. I 99% av fallen är det pengar i sjön, i 1% av fallen är dett skönt att ha.
Har man råd att inte behöva försäkringen så finns det ingen poäng med att betala premien.
Så har jag också resonerat och alltid kört rörligt. Tack för påminnelsen ![]()
Uppdatering om hur det gick:
Skandia erbjöd en ränta på 4,54% om vi startade/flyttade en av våra tjänstepensioner dit. Vi kan ha kvar allt annat på nuvarande bank. Ändå en förbättring från Handelsbankens 4,88% och inte långt ifrån Swedbanks erbjudande om 4,45% men med villkoret att vi och våra företag flyttade allt vi har dit.
Uppfattar jag dig rätt att det räckte med att enbart starta tjänstepensionen på Skandia för att få rabatten? Räckte det att en i hushållet gjorde det eller skulle båda två göra det? I övrigt ingen ytterligare motprestation utan huvudbanken kunde behållas?
Det stämmer! Det räckte med att en i hushållet gjorde det och inget behövde flyttas utan vi kunde bara starta en ny. Eftersom vi är egenföretagare skulle vi även kunna behålla den gamla och bara avsätta lite i Skandia då det inte heller var något krav på belopp. Bankkonton, fondsparande, sparkonton m.m ligger kvar på andra ställen.
Jag skulle byta bank direkt. Har vid två tillfällen vänt mig till Handelsbanken då jag skulle omförhandla mitt bolån. Hade då annan bank men var villig att flytta bolånet till Handelsbanken (2.5 miljoner, 50% belåning). Dom krävde att jag skulle flytta dit även mitt sparande och lönekonto för att ha bolånet hos dem. Gick inte att förhandla.
Skulle aldrig ha lånet hos en bank som mer eller mindre tvingar mig flytta alla bankaffärer dit!!!
Blev Stabelo för oss, helt smärtfritt utan snack om att flytta konton etc.
Det är gjort nu. Jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare!