Det bästa tricket har jag skrivit om här är att begära ut ett amorteringsunderlag:
Jag skulle ALDRIG gå med på att ha mitt resterande sparande, tjänstepension eller liknande för att få en lägre bolåneränta. Det förlorar man mer än vad man sparar i ränta.
Det jag skulle göra är:
Ring runt till de andra aktörer som finns, se vad de erbjuder
Begär ut ett amorteringsunderlag från din befintliga bank
Säg att du kan tänka dig att stanna kvar om de erbjuder en lägre ränta
Jämför med priset på ren livförsäkring hos t.ex. Skandia
Se om du kvalificerar för lån t.ex. hos Stabelo eller Nordnet och använd det argumentet mot banken
Återkom gärna till forumet och berätta hur det har gått.
Ser inte att någon nämnt Landshypotek Bank så jag slår ett slag för dem. Gäller dock bara hus och inte bostadsrätt. 1,15% rörligt med belåningsgrad <60% och 1,25% rörligt med belåningsgrad <70%.
Jag ligger strax under 60% belåningsgrad och håller precis på att flytta mitt bolån till Landshypotek Bank till 1,15% 3-månaders som nämnts ovan. Vill du binda på 1 år kan du få 1,05% på Stabelo/Avanza just nu. @Tomas: Kommer man ner i lägre lånebelopp börjar bankerna tyvärr dra öronen åt sig eftersom kostnaden för admin av lånen blir detsamma för dem men med lägre intjäning.
Jag var på väg att byta till Landshypotek redan i februari men avvaktade lite. Var lite rädd att de bara körde med lockpriser för att håva in nya kunder. Nu jämförde jag deras ränta alla månader under 2020 med vad jag hade hos min gamla bank Länsförsäkringar och såg att jag hade tjänat på att flytta alla månaderna. LF har sänkt sin ränta efter jag påbörjade bytet, och där har jag just nu 1,26%.
Detta vill jag ha från min bolånebank:
Låg ränta så klart. Kolla Compricer och Konsumenternas som även listar genomsnittsräntorna. Men framför allt, sätt av en timme och kör igenom bankerna hemsidor och ring runt.
Helst transparent ränta, prutat och klart. Gör att jag slipper komma ihåg att kontakta banken och omförhandla varje år. Glömmer jag ska jag inte behöva sitta med 50% högre ränta helt plötsligt. Alla storbankerna måste jag förhandla löpande med. SBAB och de flera av hypoteks-bankerna kör med schyssta öppna kort.
Som Jan nämner, absolut inga motkrav att flytta min tjänstepension för att få lägre ränta. Detta är inget annat än ett sätt för bankerna att ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellerna, och tyvärr med råge. Du förhandlar bort en stor del av din framtida pension på onödigt dyra lösningar. Jätteviktig punkt som kan innebära skillnad på 100.000-tals kronor i pension. Var jättenoga med var du placerar din pension och vägra skalavgifter som tex 0,65% per år. Det kostar så ofantligt mycket över tid att man blir mörkrädd när man börjar räkna på det.
Min strategi de senaste åren är annars att alltid kolla runt vad jag kan få hos andra banker och sedan kontakta min egen bank och se om de är beredda att matcha. Gör de inte det står jag beredd att flytta, det är inget större jobb, men det blir snabbt mycket pengar jag sparar.
Försäkringsmomentet i ett bolån kan med fördel bytas ut mot en livförsäkring istället som Jan säger, vilket blir både flexiblare och billigare än bankernas lösningar. Flexiblare för att du inte nödvändigtvis måste använda pengarna till att amortera om det inte är bäst ekonomiskt för dig i framtiden. Jag och min fru har Skandia.
Bra synpunkter Holger.
Som du säger så är det väl för lite pengar.
Kvinnan jag pratade med på Landshypotek sa det rakt ut. “Hade det varit en etta framför beloppet hade jag kunnat ge bättre”.
Verkar vara lite svårare med skogsfastigheter också. Utbudet på långivare är betydligt mindre.
Enda alternativet till storbankerna är väl Landshypotek? Tipsa gärna om ni vet någon annan.
Begär amorteringsunderlag. Jag har också LF. Mig gav de automatiskt bättre rabatt än jag hade tidigare. De bara meddelade att de redan lagt till den nya rabatten för ett år framåt på rörligt. Plus bra ränta om jag ville binda.
Detta med att begära underlag gjorde jag efter tips i annan tråd.
Tacksam om ni kan hjälpa mig med detta. Du Jan tillsammans med andra skriver ovanstående, dvs att det är en dålig idé att flytta sin tjänstepension för att få lägre bolåneränta. Jag har resonerat såhär:
Tjänstepensionen måste förvaltas någonstans. Jag har möjlighet att välja förvaltningen av fondförsäkringarna via Swedbank (min nuvarande bank), SPP, Movestic, Handelsbanken Liv och Futur Pension. Min nuvarande lösning på Swedbank är Swedbank Generation ITP med fondavgift 0,17, vilket jag är väldigt nöjd med ändå. Kan placeringen dessutom ge mig lägre bolåneränta på banken så är det väl bara ett plus? Eller tänker ni att något av de andra alternativen ovan skulle ha ett så pass mycket bättre förvaltningsalternativ? Movestic och Futur Pension känner jag inte till, och då jag inte nyttjar Handelsbanken så har jag inte något annat jag kan förhandla med där, och jag tänker i min okunnighet att Swedbank och Handelsbanken bör erbjuda ungefär likvärdiga lösningar?
Kör med öppna kort kring vad ni vill ha och kontakta flera olika banker (där ni skulle kunna tänka er att ha bolån) för att se vilka som matchar det bäst.
Vi kontaktade LF, Nordea, SEB och SHB. LF hade svårt att matcha storbankerna (möjligtvis att man hade igen det lite på försäkringar).
Bland övriga tre var det snarlika erbjudanden men med värdet av låneskyddet invägt (lösning av halva lånet om nån av oss trillar av pinn) blev deras erbjudande mest fördelaktigt.
Hur ska man tänka med pruteriet? Som t.ex SBAB Erbjuder 1.25% för en tvåårig, ska man börja redan där och sen försöka gå ner mer? Eller se vad banken säger först och pruta därifrån?
Jag resonerar som så att om banken är beredd att ge rabatt på en tjänst mot att jag flyttar en annan tjänst till banken, så är det för att det skall bli krångligare för mig att jämföra priset på varje enskild tjänst med vad andra banker erbjuder. Själva syftet med att det skall vara svårt att jämföra priset är att banken skall kunna ta en högre avgift utan att jag märker det.
Vad gäller din låga avgift för tjänstepensionen kan det vara en idé att kolla på denna tråd: