Omförhandling av bolån 2023

Varför inte byta till SBAB så slipper du problematiken med att omförhandla bolån?

Enkla svaret är väl att de inte ligger lägst (4,27% mot kring 4,05% som billigast) och att jag är tveksam till dem utöver bolån.

SBAB har i princip bara bolån som inte behöver förhandlas :man_shrugging:.

Förhandlar just nu med Handelsbanken. Ca 2,1M lån med under 50% belåning. Hade förra året 1.24% rabatt på listränta (höjdes 15/8 till 5.69) och skulle nu i Juli bara få 1%. Förra året matchade de Landshypotekets ränta. Begärde ut amorteringsunderlag både från min kontakt och även kontoret. Fick 4.62 via min kontakt men blev sedan uppringd av kontoret som skulle dubbelkolla och se vad även hon kunde göra. Fick besked att de kunde gå ner till 4.55 men inte mer och att de inte kunde match ex Skandia. Dvs 1.14% rabatt på listränta som max. Jag tycker det skiljer för mycket mot vad övriga erbjuder utan förhandling nedan. Dock har vi gratis låneskydd i Handelsbanken vilket ej ingår hos nedan aktörer. Räknar med 0.03-0.1% värde i tillägg för livförsäkring.

Testat via webb och Lendo. Fått följande erbjudanden:

Skandia 4.34 (Lendo), 4.44 (web)
SBAB 4.62
Landshypotek 4.47
Länsförsäkringar 4.37
Danske Bank 4.4

Tar man ett medelvärde på snitträntorna senaste året fick jag nedan värden. Även där ligger Skandia bäst till, där vi har betalat ca 0.4% mer över året i ränta till Handelsbanken.

Handelsbanken 3.44 (medel rabatt 1.16)
Länsförsäkringar 3.50 (1.18)
Skandia 3.05 (0.91)
SBAB 3.29 (0.29)
Landshypotek 3.18 (0.34)
Danske bank 3.26 (0.50
Swedbank 3.39 (0.96)
SEB 3.27 (1.03)

Vågar man byta till Skandia? Deras omdömen på Trustpilot avskräcker och kanske blir det strul när man sedan ska försöka teckna livförsäkring.

Tänkte iaf behålla lönekonton, kort hos Handelsbanken. Hur gör man då med betalningarna av lånet till Skandia?

Värdet av ett låneskydd beror på hur gammal du är, ju äldre du är desto högre risk. På min tid i banken räknade vi med betydligt högre siffror i snitt. Runt 0,25 procent.

Alla fakturor du får dras väl inte med automatik? Du får väl betala banken på samma sätt, skicka in pengarna via internetbanken.

2 gillningar

Ok. Skandia skriver prisexempel 40 år, 325/ pers, 1M.
Folksam 816kr/år samma belopp.
Så för två pers 650-1630kr/år. Så ca 0.03-0.08%.
Beloppen ökar med ålder

Angående betalning så borde man kunna betala med autogiro som är gratis hos HB medans överföring till annan bank kostar 15kr.

Får du en ränta om ligger under SBAB skall du vara nöjd. Överväg jagandet av några få baspunkter med extra kostnaden det innebär i form av administration och avgifter för dig. Din idé om autogiro fungerar exempelvis bara om Skandia i ditt fall kan fakturera ränta och amortering via autogiro. Har du kollat om de kan det?

Kan vara värt att undersöka vad en traditionell livförsäkring kostar istället, brukar bli billigare än bankernas “erbjudande” om låneskydd (i alla fall i stockholm där lånen har en tendens att vara lite större)

Vi valde den lösningen för 20 år sen med följande fördelar:
Billigare (vi pröjsar ca 1000kr/år och person)
Inte knutet till specifik bank (lättare att flytta bolån när man inte behöver ta hänsyn till låneskydd)
Istället för att lånet löses så får den överlevande en påse pengar (lite mer valfrihet i att hantera situationen som uppstått)

Helt rätt om man är ung, lite svårare när man är runt 60, då brukar försäkringsbolagen vara dyra.

Fördelen med låneskydd är att du får 30 procent i rabatt eftersom avgiften är inbakad i räntan och därmed avdragsgill.

2 gillningar

Alla banker har väl ett bankgiro?