Räknar med att byta bank nu när mina lån betalas av i oktober. Då vi flyttar till hyresrätt.
Länsförsäkringar har varit väldigt svåra att ha och göra med under åren. Fått lämna redovisningar för swishtransaktioner och blivit spärrad trotts rimlig redovisning, haft problem med utlandsbetalningar och en kundtjänst som inte lyssnar eller gör vad de lovar. Så vill byta bank. Försäkringarna har dock varit bra så dessa kommer jag behålla.
Lönekonto, bankkort, swish, bankid och betalningar. Funderar på Nordea, Danske Bank eller andra förslag? Sparande har jag på Avanza och SBAB.
Vilken bank rekommenderas? Några bra eller dåliga erfarenheter?
Finns det anledning att tro att bankerna du funderar att byta till vore mindre dåliga? Vad jag hör verkar alla banker verksamma i Sverige ha blivit småkundsfientliga de sista 10 åren. Om det bara gick att välja bort dem helt.
Min erfarenhet är att alla storbanker är mer eller mindre samma skit. Det handlar mer om vilken tur du har med vilken rådgivare/kundtjänstpersonal du får hjälp av…
Skandia är vettiga. Alla banker har enligt min erfarenhet ganska dålig kundtjänst Skandia är marginellt bättre än övriga. Tror alla dina behov täcks av gratiserbjudande. Alternativt ICA-banken om du inte ska investera (pga dåligt utbud).
Byt inte till Danske Bank. Vi har haft dom nu i 4 år och vi har fortfarande stora problem med att lägga till autogiron och e-fakturor. Inloggningen på banken är katastrofal, den har säkert inte varit uppdaterad på 20 år, så vi använder enbart appen. Nä ta en annan bank, någon måste ju kunna sitt jobb tänker jag.
Jag har Nordea och har aldrig haft några av de problem du listar ovan. Upplever även deras app vara mycket användarvänlig.
Då jag har mitt bolån i Skandia övervägde jag att byta hela mitt bankengagemang till dem, men jag tycker inte deras app är lika ”intuitivt enkel” att navigera i. Men det kanske bara är en vanesak. Jag har ju trots allt varit Nordea-kund sedan födseln… Gamla hundar, o.s.v.
Var tvungen p.g.a. jobb att byta till Danske för ett par år sedan. En lättnad när jag efter några år kunde bli kvitt dem. Nordea har jag kvar sedan tidigare, inte för att jag är speciellt nöjd utan för att jag behöver dem för att så praktiskt som möjligt göra överföringar inom Norden.
Tycker Danske är en katastrof. Buggig app på flera olika sätt (inloggning, betalning av e-faktura) och de är relativt svåra att få tag i när man behöver rådgivning eller hjälp med bolån. Deras “hembank” ser ut att vara ifrån 90-talet.
Har Nordea för ögonblicket. Har haft Danske bank för 10 år sedan dan och Skandia däremellan. Swedbank för 15-ish år sedan.
Håller på att få Nippran på Nordea för att jag känner mig typ stalkad. Det ska vara bankmöten i tid och otid för att jag ska köpa fonder, månadssparande, försäkringar och säkert annat, utöver lönen. Jag är inte intresserad av det och Nordea har heller inte kunnat presentera några fördelar med att flytta dessa saker till dom, utan de vill bara att vi ska göra det helt enkelt och är någor typ av villkor för att vi ska få ha en bolåneränta som är nästan lika bra som Skandia, SBAB etcetera ger utan som helst villkor. För denna stalkning betalar jag dessutom 39 kronor i månaden i påtvingad avgift, då får jag också ett oönskat Visakort.
Övergav Swedbank och Danske bank tidigare för att jag inte vill ha någon förhandling av räntan varje år.
Skandia erbjuder mig lägst boränta. Enda nackdelen med Skandia är att de är extremt fyrkantiga. Behöver de en värdering som är 91 dagar gammal vilken enligt deras regler behöver vara högst 90 dagar så finns inget utrymme för diskussion som ett exempel. I övrigt är det just att de är opersonliga, fyrkantiga och därmed konsekventa och förutsägbara som är bra. Inga avgifter för att vara kund i banken, bara för kort om man ska ha det, vilket man kan ha bättre och gratis nån annnastans, så finns ingen anledning att ha där. Skandia är de bank jag varit mest nöjd med över tid.
Danske bank erbjuder i dag snarlik låg boränta, man behöver inte förhandla räntan på Danske bank heller längre, däremot tar de en månadsavgift för att vara helkund i banken, vilket villkoras.
SBAB kommer på tredje plats i ränteligan. Fördelarna med SBAB är att det är frikopplat från sin bank samt att man slipper förhandlingar även här. Räntan är 0,05% högre än Skandia i mitt fall.
Övriga banker har både krav på att vara helkund, förhandla om räntan årligen samt avgifter på allt, inklusive att vara kund i banken, så de utgör inte alternativ för mig.
Jag är nöjd med Nordea, bra kundtjänst, förhandling om räntan sker med ett meddelande i appen. Har aldrig haft något krångel med spärrade konton el.dyl. Barnen har långt över gränsen för att en överförmyndare skulle kopplats in men har inte bråkat om det heller.
Har ISK hos Nordea och Avanza, sparkonto hos sbab.
Jag är nöjd med Nordea! Vi håller på att bygga hus i Spanien och gör därför större överföringar till Spanien samt Revolut för billigare valuta. Kan därför tänka att jag ändå skulle bli flaggad. Fick svara utförligt på frågor men det har aldrig varit problem. Har även tidigare bott i Storbritannien och när jag flyttade tillbaka var det aldrig problem att föra över pengar hem igen.
Är inte bättre för just det ändamålet. Kunde inte göra mig av med både Nordea och Danske utan behövde minst en för att göra vissa av de överföringarna. Då fick Danske ryka. Gillade Nordeas nätbänk bättre och överlag bättre kundservice. Var ett tag sedan men möjligt att Danske också oftare hade tekniskt krångel, minns inte exakt.
Funderat också på att göra byta från LF till Danske Bank utifrån hur mycket enklare allt varit med bolån hos sistnämnda medan de mest banala sakerna hos LF är ett mindre projekt.
Med det sagt kan jag inte säga något om Nordea eller andra banker men Danske Bank har jag varit väldigt nöjd med. Bara en så enkel sak som att man får svar på frågor fortare än fort, normala förfrågningar bara löses och behöver man få till ett möte finns öppet (i inloggat läge) bokningssystem där man bokar digitalt möte utifrån tid och vem man önskar prata med.
Sen ska man ha rabatter som man är med i TCO- eller SACO-fackförbund men har inte satt mig in i hur pass stor rabatt än.
TCO rabatten är lite bättre just nu(frun är med i tco)
Själv i Saco, men det gick lätt at byta över till fruns rabatt.
Inga problem med Danske än så länge, dom har förbättrat inloggningen.
Som sagt hembanken käns tidigt 2000tal.
Betala en e-räkning måste man välja “skicka” eller nånting helt konstigt.
Använder mest appen.
Danske vill ha 1500kr per lån för att byta mängd av amortering.