Byta bank? Man skaffar sig väl bara nya relationer, jag är inte monogam med mina banker.
Bolån har vi bytt vilken bank vi har den hos ett par gånger.
Investeringslån har vi samlat på samma bank.
Jag har också jobbat utomlands i flera år i diverse länder i alla världsdelar, i en del av dessa har jag haft ett väldigt stort behov av att ha kontanter. Men aldrig varit med om ett land inte har bankomater. Så för mig är det helt främmande att gå till en fysisk bank i Sverige och växla till sig innan man åker.
Omständigt och framförallt är det väl mycket dyrare att växla till sig det här än att ta ut det på plats?
Jag kan inte tänka mig i mina vildaste fantasier att man skulle få en bättre valutakurs av att gå till banken fysiskt i Sverige än att ta ut i en bankomat på plats. Det borde vara en sjukt dålig business för banken att erbjuda samma eller bättre valutakurs om du går dit fysiskt då det innebär högre risk för dom att ha kontanter liggandes kontra att du “köper” utländsk valuta i en bankomat. Banken tar 0 risk i detta fallet.
Jag förstår dina tankar men i dessa fall handlade det aldrig om valutakurser, utan tid. Vissa industriella processer kan kosta miljoner per time om de står stilla efter ett haveri.
LF Bank, rejäl rabatt på mina försäkringar och bra service hitintills.
Då är jag med! Jag har aldrig haft den typen av problem när jag jobbat
Jobbar som programmerare, så om något går galet är det mjukvara, orsakat av mig eller någon av mina kollegor. Men 99% av fallen är någon uppe och fixar det (Vid lanseringar / uppdateringar etc) ![]()
Det hände att haveri orsakats av en felknuten SR vippa eller någon annan bug p g a att programmeraren hade somnat efter att ha jobbat 48 timmar i sträck med kunden flåsandes i nacken.
Har diversifierat kraftigt sedan länge. Bolån och löneutbetalningar och därtill hörande betalkort via en storbank (av gammal vana). I stort är dom sämre på alla punkter. Ibland mycket sämre.
Kolla gärna hur mycket vinst storbankerna drar in per svensk. Orimligt för en “regelstyrd Pengamäklartjänst” i huvudsak anser jag. Pengar på sparkonto (inte mycket) har jag på annan bank med norsk bankgaranti och hyfsad ränta runt 1% . Hos den banken har jag även ett årsavgiftsfritt VISA kreditkort som har 0 i uttagsavgift av valuta utomlands och 0 påslag på kursen. Dessutom tillåter dom att man betalar in beloppet snabbt för att undvika ränta. <4 kr senaste uttaget . Det gör inte storbanken längre. Det jag betalade in innan räkningen kommer hamnade i nån halvskum limbo till räkningen förföll. Gör jag inte om. Dom vill ha sin kreditkortsränta.
Dessutom erbjuder inte min Storbank både VISA och MASTERCARD längre. Av säkerhetsskäl vill jag alltid ha både VISA och MASTERCARD efter en vecka på resa i USA (länge sedan) när ATM: erna inte funkade med VISA där vi var i en hel vecka. Som tur var hade vi resecheckar som backup då. Aktieaffärer mm gör vi via ytterligare en nätaktör med låga avgifter.
Utlandsaffärer är mer än att betala räkningar. Du skall inte ha en nätbank om du har lite volym. Du kan exempelvis inte köpa eller sälja valuta per termin och remburser skall vi bara inte tala om. I min värld är det storbankerna eller Danske Bank som gäller.
Några exempel,
Behövt ringa banken 3 gånger senaste åren för att ”låsa upp” konton för större inköp…
Har utlandsöverföringar med utlandet som tiggar algoritmer som medför att jag behöver motivera överförningarna till och från.
Har släktingar som kommer från länder där man fortfarande främst använder kontantar. Har bytt bank bara för att ha möjlighet att sätta in pengar på ett konto utan att behöva åka 20 mil.
Jag har inga bolån och är mycket sällan i kontakt med min bank så finns egentligen ingenting som håller mig kvar till min bank. Om en av storbankerna inte hade tagit betalt (för lönekonto, swish, internetbank, bankkort) hade jag bytt till dem.
Jag har inte så mycket utöver banklån hos HB så för tillfället skulle det vara det som får mig att byta. I mars går mitt bundna ut och jag kommer troligtvis hoppa på det rörliga igen. Kommer byta om jag inte kan få det jag vill.
Förra gången det begav sig sa jag det magiska ordet amorteringsunderlag och bankmannen föll som en fura.
Vad menar du med det här? Man betalar väl ingen ränta om man betalar hela summan när räkningen kommer? Jag måste missförstå något.
Priset och krav på helkund av olika anledningar.
Man behöver läsa det finstilta för varje kort.
Exempel från Handelsbanken:
Och Komplett Bank Kreditkort:
Kontantuttag i Sverige och utlandet
0 kr*
(*) Årlig nominell ränta 24,90% löper från uttagsdatum.
Det där har jag inte sett. Kan inte minnas att jag har betalat någon ränta för det men nu var det några år sedan jag gjorde något sånt uttag och kanske var det inte så då. Bra att veta till framtiden.
Dålig service! Har SHB men bara eftersom mina lån ligger där. Startade med SHB vid en tidpunkt då man kunde få en personlig bankman, man kände kontorschefen, de visste vem man var. Men sedan dess har omsättningen på personal (bor i storstad) gjort att man aldrig får träffa samma person och ingen vet vem man är. Detta gjorde bl a att de strulade tilll ett lägenhetsköp jag ville göra och jag missade budgivningen. Kanske också striktare direktiv har gjort allt så mycket krångligare. Har flyttat över alla mina sparpengar till internetbanker där man får lite ränta. Använder dessas “gratis” kreditkort istället för dyra SHB kort. Så fort mitt lån är löst kommer jag klippa med SHB. Finns inte längre några fördelar med behålla en och samma bank, enligt mig.
Har du missat att du måste betala minst 300 kr/år för baserbjudandet hos SHB? Bankkortet ingår i paketet och med Allkortet kostar det 360 kr/år. Maestro får man gratis som extra kort utöver ett av de andra två.
Billigast kommer man undan (utan kort då) med Skandiabanken 0 kr, Swedbank 175 kr och SEB 180 kr.
Satt och lurade lite och kom på att jag har Handelsbanken med ett kort jag aldrig använder.
Säger man upp kortet är det ju som du säger att dom tar en viss summa per år.
Finns det någon bank där man kan ha ett konto gratis utan ett kort? Kollade Skandiabanken men det verkar kosta 20kr/månad?
Skandia är helt gratis alla tjänster om du inte tar kort. Det är bara kort som kostar 20kr som dras månadsvis
.
Även om man skulle ta Skandia med kort kan man enkelt gå in i inställningar och makullera kort. Då försvinner kort och du slipper betala 20kr /mån. Allt annat helt gratis och fungerar riktigt bra för min del ![]()
Det är så smidigt att byta bank då man kan få även hjälp i från nya banken som fixar allt åt dig. Men det är mycket ellar allt man kan fixa själv om man är lite teknisk ![]()
Nej du Peter, det har jag inte missat. Möjligtvis har min värdelösa bank missat detta. Mitt kort blev nämligen uppätet av bankomaten förra veckan. Ringde då och frågade mitt bankkontor om det stämde att jag måste betala 300 kr för kortet och om man måste ha ett kort. På detta fick jag svar att ja, det kostar och nej, du behöver inte ha ett kort. Om detta var felaktigt svar så ser du, ytterligare en anledning att inte ha kvar SHB.