Beror på vad du menar med bank. Storbank eller Internetbank. Jag har ett gratis kreditkort genom Norwegian bank samt ett från Lunar.
Jo på valuta man tar ut utomlands tog dom ränta till skulden reglerades. Om Vissa gör så tydligen. Inget att gnälla över om alla andra avgifter är 0 och man kan reglera det genom att betala in pronto. Om man betalar in en aning extra slipper man en larvigt faktura på 3Kr för räntan.
Bryr mig bara om en bank som jag kan få min lön utbetald till gratis. Använder bara kreditkort från andra utgivare.
Ja, det låter ju mycket rimligare än att anamma det monetära systemet vi använder i Sverige.
![]()
Underbart, tycker jag.
Har inget behov alls av en ”personlig” bankrådgivare (säljare) som i hundra fall av hundra har mindre koll på ekonomi än vad jag själv har.
Men samtidigt så blir man lite avundsjuk av att de har ett monetärt system där bankerna inte ser sina kunder som kriminella och potentiella teorrister. ![]()
Jag har ju Nordnet bolån och även aktierna där förstås så lär inte byta.
Lön hos Skandiabanken sen många år, sen har jag ett konto hos SEB för att jag behövde skicka pengar till Thailand vilket var billigare där.
Jag tittar på totalkostnaden för banktjänster, lån, försäkringar och upplevd service.
Om någon annan erbjuder bättre så är jag beredd att byta.
För min del är det LF som gäller i nuläget.
Får min del räckte det bara att LF införde årlig avg på 275kr då man fick inte allt gratis om man var guldkund (Jönköpings län). Då bytte jag till Skandiabanken och skaffade mig lite gratis kredit kort som betalas i slutet av månaden
.
Det där stör mig också, men försäkringsrabatten kompenserar med råge. Men jag hade en batalj med dem om det då jag inte använder det kortet normalt. De kunde inget göra. Jag kommer att ta den striden igen, av rent principskäl.
Så, vad skulle få mig att byta då? Om LF klantar till sig ordentligt. Eftersom jag inte har lån kan ingen locka över mig med låga räntor. Så nån annan grej kanske? Gratis hemlarm eller nåt. Men deras hemsida är vettig, kundtjänst trevlig, medlemsägt med viss återbäring etc.
När jag ser hur en del storbanker jobbar (åt äldre släktingar) så ser jag ingen öppning där.
Har bytt bank tidigare pga bolån, och det handlade om lånelöfte, vilket är enda anledningen till att jag skulle byta tror jag.
För oss försvann två gratis kort. Jag och frun hade tidigare ett varsitt extra kort kopplat till ett gemensamt konto.
När de började ta betalt för detta sa vi upp det och kör allt gemensamt på Carpay i stället.
Vi har fortfarande kvar ett varsitt eget gratiskort.
Jag bytte bank för att banken inte direkt skyndade sig med Apple Pay. De kunde inte ens svara på om det fanns i deras backlog.
Jag bytte bort IKANOBANKEN när dom låg nere mer än ett dygn pga virus eller nåt när jag behövde ta ut pengar och hämta ut en inköpt begagnad bil. Inte ok. Kommer inte tillbaka dit.
Sparkonto och kostnadsfritt kreditkort i SANTANDER BANK. klart bättre vilkor. ( Norsk bankgaranti vilket nog är rätt bra).
Svensk betjäning.
Finns flera banker i Finland var det är minst sagt problematiskt att få saker gjort på sitt eget modersmål. Den bank jag har fungerar det väldigt bra med som svenskspråkig oavsett om det är via deras hemsida, deras app eller ifall man besöker deras kontor så jag är rätt nöjd för tillfället (Det råkar även vara Finlands största bank).
Kommer byta bank inom kort om inte SEB får tummen ur och erbjuder Google Pay. Och nej, jag tänker inte skaffa det separat hos annan stor- eller neobank, utan vill ha allt hos en och samma aktör.
Bara att byta. Har de inte fixat det än lär de inte fixa det på länge tänker jag. ICA Banken som jag hade innan var också “på gång” med Apple Pay i flera år. Sen bytte jag till Danske Bank.