Det finns en bank som är konsumentägd. Går det bra för banken, vilket det gör för det mesta, får man återbetalning i proportion till hur mycket man utnyttjar banken. I år fick jag och min hustru tillbaka 1200 kr. Vi har våra bankkort där och sköter våra bankärenden där. Inget sparande dock. Det finns en annan bank som ger oss ränta på vårt sparande, vilket inte LF bank gör.
Vi uppskattar också den lokala förankringen. LF har kontor i vår stad. Dom har jättebra svarsservice om man ringer och undrar något.
Då LF dessutom har försäkringar har vi samtliga våra försäkringar där. Det ger oss 20 % rabatt på alla försäkringspremier. Jag har kollat och inte hittat något försäkringsbolag som är billigare än LF.
Vi har genom åren haft SEB, Trygg Hansa, mfl stora bolag för våra bankärenden och försäkringar. Det som varit avgörande för att vi valt LF är nog ändå den lokala förankringen och service när man undrar något. Några inbesparande kronor i avgifter har inte varit avgörande. Det känns bra att tala med någon som gått charmkursen när man ringer och anmäler stöld, bilkollision eller konstigheter på kontona man har. Inte någon i Östersund som svarar när man stått 20 minuter i telefonkö. Inte något ont om Östersund men har man inte råd att ha sin support närmre hemorten så får det vara för oss.
Banken heter alltså Länsförsäkringar bank och försäkringsbolaget har samma namn!