Jämför bankarnas avgifter

Hej Hjältar!

Jag har Swedbank för Lönekonto och har Bankkort mastercard.

Det som stör mig mest är att de ska ta 39 kr per månad för att vara “nyckelkund” hos de.

Ser Nordea har Check- in kund, då jag är mellan 25-28 år ung, om jag förstått rätt så är det knappt någon skillnad även om månadens kostnaden är lägre .

Vilken stor bank har lägst avgifter för vardagspaketet?

Hej!

Konsumenternas har en bra jämförelsetjänst vad gäller banker, så kan rekommendera att kika in där.

Vad gäller just internetbank har Skandia och länsförsäkringar t.ex. har ingen årsavgift för internetbank eller kostnad för överföringar när jag tittar där.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/om-att-valja-och-byta-bank/jamfor-avgifter

Jag har själv Nordea men det är ärligt talat inget aktivt val utan för att det var där mina föräldrar var kunder när jag skulle skaffa konto. Kan tilläggas att jag är 22 år. Nordea Check in för unga mellan 18 och 28 har en kostnad på 12 kr i månaden för deras Vardagspaket.

Vänligen
Elin

Om du går till korvkiosken och köper en korv med bröd en gång per månad,stör det dig då att du får betala för dig?. Att få tillgång till bankkort, Swish och Internetbank för några tior per månad är billigt!
Banker kan anklagas för mycket, men inte för höga avgifter och räntor på denna typ av tjänster.

Varför har man låga priser?. Svaret är, att om man får in en person som lönekund, så kan man sälja på ytterligare tjänster som lån, fonder, försäkringar etc. Och ju förr dess bättre. Det är därför som Nordea har dumpat priset. Alla unga Nordeakunder är bara att gratulera. Glöm bara inte att ta in offert när ni skall låna pengar.

När vi lånar pengar hos bankerna, så kostar det alldeles självklart.

Men när vi lånar ut våra pengar, lön, pension, etc,

så ska inte vi vara tvungna att betala bankerna för att kunna ta ut en del av våra pengar!!!

Så oerhört oförskämt och skandalöst människovidrigt betéende av bankerna. Fy skäms!!!

Carl!

Vad menar du nu? Själv har jag 0.6 procent på det mesta av mitt banksparande vilket täcker bankens avgifter gott och väl.

Tro mig, bankens lönsamhet på kunder som bara har några få tusenlappar på sitt lönekonto efter betalning av räkningar och överföringar till itt sparande är marginell.

Däremot är givetvis lönsamheten god på de kunder som har hundratusentals kr på sitt lönekonto.

Som i alla andra sammanhang gäller det att vara en uppmärksam konsument. Jämför med om du betalar på ett gymkort eller ett Netflixabonnemang som du aldrig använder.

Det finns en bank som är konsumentägd. Går det bra för banken, vilket det gör för det mesta, får man återbetalning i proportion till hur mycket man utnyttjar banken. I år fick jag och min hustru tillbaka 1200 kr. Vi har våra bankkort där och sköter våra bankärenden där. Inget sparande dock. Det finns en annan bank som ger oss ränta på vårt sparande, vilket inte LF bank gör.

Vi uppskattar också den lokala förankringen. LF har kontor i vår stad. Dom har jättebra svarsservice om man ringer och undrar något.

Då LF dessutom har försäkringar har vi samtliga våra försäkringar där. Det ger oss 20 % rabatt på alla försäkringspremier. Jag har kollat och inte hittat något försäkringsbolag som är billigare än LF.

Vi har genom åren haft SEB, Trygg Hansa, mfl stora bolag för våra bankärenden och försäkringar. Det som varit avgörande för att vi valt LF är nog ändå den lokala förankringen och service när man undrar något. Några inbesparande kronor i avgifter har inte varit avgörande. Det känns bra att tala med någon som gått charmkursen när man ringer och anmäler stöld, bilkollision eller konstigheter på kontona man har. Inte någon i Östersund som svarar när man stått 20 minuter i telefonkö. Inte något ont om Östersund men har man inte råd att ha sin support närmre hemorten så får det vara för oss.

Banken heter alltså Länsförsäkringar bank och försäkringsbolaget har samma namn!