Bankens avgift Så kallat "Vardagspaket"

Hallå där,
Döm mig inte som sniken eller så men jag måste ta upp det här med (stor)bankens avgift för “vardagspaket”.
29 kr per månad kan tyckas vara ringa belopp, för mig och frun handlar det om 696 kr /år MEN jag vill inte betala det för att använda lönekonto och Swish.
Så här skrev Nordea till mig:

Hur gör ni andra? Är det bara att betala och se glad ut? Finns alternativ?

Blir sugen på att byta bank på grund av detta :blush:

2 gillningar

Jag ser inte vilka alternativ som finns? Mig veterligen har alla banker någon form av avgift för sina tjänster, kan skilja sig lite åt exakt hur det är upplagt.

Du skriver att du bara har lönekonto och swish men skulle tippa att du också betalar räkningar bg/pg från kontot och kanske tom har ett kort (?). Sånt kostar ju liksom.

5 gillningar

Inte länsförsäkringar om man är guldkund (villkoren skiljer sig beroende på län). Och är man inte det så är det endast betalkortet som kostar 285kr/året.

3 gillningar

I ett par år nu har bankerna infört ”paket” som kunder måste betala för att använda konton, swish och internetbank med tillhörande kort. Detta för att det kommit fintechbanker med mycket bättre kort som är gratis. Det har troligen också blivit vanligare med kreditkort som ofta inte har någon årsavgift.

De bästa alternativen är:
Skandiabanken där man kan slippa att betala för ett bankkort och som kund slippa årsavgift.

Swedbank där internetbetalning som behövs, kostar 175 kr/år. Inget kort behövs, absolut inte Nyckelkund.

Länsförsäkringar Bank, paketlösning med 275 kr/år men med några försäkringar hos LF kan det löna sig.

2 gillningar

Preppern i mig kör ju (ofta som minimum) enligt devisen “The Rule of Threes”. Därför har jag kort och konton även i andra länder och valutor.

För mig personligen har det lönat sig många gånger om vid t.ex. försäljning av dyrare saker såsom båtar, motorcyklar, bilar etc etc. Behöver inte bli speciellt dyra saker för att det ska bli strul med Swish (glömt att tillfälligt höja överföringsgränsen etc etc) och mitt absoluta krav på bekräftad direktöverföring av köpeskilling brukar sålla ut köpare som jag inte är intresserad av att sälja till.

Rätt vad det är så behöver man ha tillgång till något som erbjuds av Banken X men har Banken Y och vill inte bli helkund och hela den debatten, därför har jag ett fungerande minimiengagemang hos alla storbanker.

Allt är relativt.

• Frun betalar 500 kr/år på Swedbank för betalkort och internet bank.
  • Jag betalar (nu) 348 kr/år på Nordea som Premium för vardagspaketet dvs. debit kort + gold kreditkort + internet bank (faktiskt bra investor tjänst) + personlig bankkontakt.

Så i den jämförelsen så står sig Nordea bra. Tänker inte flytta i nuläget eftersom jag även har företaget hos dem.

Däremot noterade jag att de verkar infört “vardagspaketet” som standard. Frun hade ett gammalt konto där och plötsligt började det kosta 29 kr/m. Varit gratis tidigare. Så nu avslutar hon sitt Nordea engagemang.

Gissar att de vill driva bort folk med nästan inga pengar och ingen aktivitet. Dvs kunder som bara kostar (tex. kundkännedomskrav) och inte ger några intäkter för dem.

Skandia har gratis konto med alla tjänster. Kort går att ha från annat håll så att det också blir gratis.

Jag valde att lämna Nordea nu i höstas. Bolånet är fortfarande bundet där och tjänstepensionen står på överflytt till LF. Det som är enormt störigt är att nu när personkonto mm är avslutat har jag heller inte tillgång till internetbanken, och därmed ingen möjlighet att se över vare sig tjänstepensionen eller bolånet. Och dragningen för bolånet dras från ”ngt särskilt konto” i Nordea (jag vet inte vad det heter/hur det fungerar), men det går inte att koppla dragningen till mitt lönekonto hos LF. Så nu får jag ha en stående överföring till kontot på en höftad, tilltagen summa för att kunna täcka den kostnaden som jag inte har exakt koll på.
Jag kontaktade Nordea som sade att jag kunde välja att bli kund igen, då får jag tillgång till någon basic internetinlog, men utan betalmöjlighet (internetbanken). Lät bra, men när jag skulle göra det stod det att det är personkonto och ”alltihop” jag väljer att starta upp. Kändes rörigt och oklart, men kanske är gratis?

Olika regioner har olika rabatter, men som boende i Skåne har jag 25% rabatt på alla försäkringar hos LF, betalkortet kostar 275kr/år. De kräver lönekonto, 500kr i månadsspar alt 200 000kr i sparande samt att man har (hem?)försäkring hos dem. Jag hade redan bostad och bil hos dem, så kändes fördelaktigt för mig att byta till LF.

Jag och frun kör LF Kronoberg.
Har bonusnivå 20% och betalar inga kortavgifter.

Det är inte pengarna, det är principen :grinning:

Ni som tycker det är surt att betala cirka 300 kr per år per person: Använd inte huvudbankens bankkort, skaffa ett gratis bankkort eller kreditkort. Bankkort kan vara t.ex. Revolut, PFC, Lunar eller Rocker. Kreditkort finns det fler av, många har bonus/cashback.

Är det inte så att bankerna tar ut en avgift oavsett om du har kort eller ej?
Vad jag vet är det bara Skandiabanken som inte tar ut en avgift om du inte har kort.
De kan ta ut den avgiften för att alla behöver bank-id.

Ja det stämmer, bankerna tar ut en avgift oavsett om man har kort eller ej. Förutom då Skandiabanken och några län när det gäller LF som inte har samma i hela Sverige.

Vad jag menade egentligen var att beställa huvudbankens kort eftersom kostnaden ändå inte minskar, men banken förlorar lite pengar på att ge ut kort i onödan. Själv har jag Handelsbankens Allkort + Bankkort Maestro för 360 kr/år. Men jag använder Maestro bara i reserv och egentligen Allkortet också. Maestro kostar inget extra.

Det med Bankid stämmer också. Alla behöver det och därför kan de ta ut en avgift.

Jag gissar att andra banker skulle få erbjuda bank-id om de också tar ut en avgift för något typ av baserbjudande.

Jag håller på att avsluta mitt konto hos Nordea efter att de höjt priset.

Skaffat konto hos Skandia, gratis bara man inte skaffar deras kort. Swish, BankID ingår.

Har P.F.C. som debitkort samt ett annat kreditkort.

1 gillning

Jag har ärligt talat lite svårt att bli upprörd av principiella skäl över att de tar betalt. Tycker det i så fall är mycket värre att man inte får nån ränta på sparkonton, eller alla dessa avgifter för allt möjligt. Här får man ju trots allt något för pengarna. Swish, bankid, konto med räkningsbetalning/autogiro/e-faktura, bankkort är helt klart värt några tior i månaden.

1 gillning

Problemet är att de tar betalt även utan allt det. Jag hade en portfölj där på ett ganska stort belopp och hade inga tjänster. Kunde inte ens flytta pengar därifrån utan att starta en betalningstjänst. Men sen skulle de ha betalt så då flyttade jag. Detta var då nordea.

1 gillning

Du har rätt i att Swish, bankid och konto med räkningsbetalning/autogiro/e-faktura är värt att betala för för hur skulle vi annars klara oss? Det typiska är att Swish skapades för att marginalisera kontanterna och när kunder gjort sig beroende av Swish så var det planerat med en avgift för varje transaktion men bankerna fick backa efter uppror bland kunderna. Till följd av att Swish nu finns så är det lättare att klara sig utan bankkort från huvudbanken men istället för att förbättra korten med t.ex. lägre valutapåslag så har bankerna nu ”paket” där allt ingår, det går inte att få det billigare utan bankkort.

Jag tycker inte det är lika upprörande att det inte finns sparkonton med ränta eftersom reporäntan är 0% vilket gör att betala ut ränta vore en förlustaffär. Nischbanker kan dock erbjuda sparränta eftersom de lånar ut pengar till ganska hög ränta på blankolån.

Det allra mest upprörande är ränteavdragen på bolån som kan ses som ett bidrag från staten till bankerna som nu är uppe i cirka 35 miljarder per år och som ökar varje år.

1 gillning

Problemet är väl att bankerna har flyttar kostnaden för Swish till företagen som får betala dyrt för denna service.

Skillnaden är väl att företagen har alltid fått betala direkt för att kunna ta betalt; kontanthantering, kortavgifter eller nu avgiften för Swish. Kunder däremot får betala indirekt via höjda priser.

Banker är lite speciella för dom tar inte betalt för kostnader utan istället för hur mycket dom kan ta betalt.
Som t.ex. SHB med 15 kr för varje stående överföring till annan bank…

Rent för djävligt att det är bankerna som bestämmer över det. Man behöver id för att identifiera sig på många ställen. Borde vara en statlig myndighet som utfärdar. Som med vanliga id-kort, körkort, pass.

2 gillningar