Detta kanske är en konstig o till o med dum fråga, men varför är det så lite bankreklam? SBAB har väl lite men inga mängder.
Min fundering kommer från att “min” bank har väl ganska mycket pengar som kommer från mina fondavgifter, lånekostnader o kort mm.
Tar man Elbolag eller mobilabonnemang o sånt så lägger jag kanske 3-4000:- per år på det, banken har väl 10ggr det från mig.
Så varför överöser man mig med samtal, stationer på stan o reklam att byta elbolag. . men nästan INGET om att byta bank?
Är det bara jag som uppfattar det så att företag som tjänar småsummor på mig jagar mig konstant, men företag som banken som tjänar mängder är det INGEN konkurrent som jagar mig att byta. Varför?
Jag håller nog inte med om påståendet då jag ser bankreklam på bl.a. Reddit, linjär-TV och busshållplatser.
Men det är svårt att bedöma digital marknadsföring då den är så riktad mot specifika grupper. Det du ser är inte det jag ser och vice versa, för att vi kan ha olika kön, ålder, plats, saker vi följer etc.
Alla har olika upplevelser.
Men uppsökande verksamhet håller de inte på med så mycket vilket förmodligen beror på att bedrägerier är så vanliga och sådant beteende från bankernas sida skulle bara spä på problemet.
Det kan också bero på att folk helt enkelt är obenägna att byta bank.
Att skaffa nya kunder är många gånger en sämre affär än att behålla sina befintliga, och av de befintliga är det långt ifrån alla som är lönsamma att behålla.
Det där kan nog vara svaret, ingen skulle byta bank om nån säljare ringer upp det är för bökigt
Sen är det väl så att för att det ÄR så bökigt att byta bank så ingen gör det så lägger dom mindre på reklam .
Därimot lägger dom väl mycket pengar att vara “kompanjoner” med mäklare då det är många som byter bank i samband med bostadsköp (jag gjorde det) då Fastighetsbyrån ville jag skulle ha Swedbank när jag köpte lägenhet
Hade de flesta lagt 30000-40000 om året så hade Swedbank inte haft så långa köer. Det är ju nästan så att de försöker skrämma bort olönsamma kunder genom att krångla.
Senast jag bytte huvudbank tog nya banken hand om det mesta. Skapade nya konton, pratade med min gamla bank, flyttade över mina fonder.
Det jag gjorde var meddela arbetsgivaren nytt kontonummer och kontrollerade att alla företag som skickar fakturor direkt till internetbanken var med på listan.
Jag har nu två storbanker, samt Avanza och Nordnet privat.
Samtidigt har jag två andra banker för företagen jag driver.
Det är ju där skon klämmer, inte nog med att det ska betalas för reklam och ge kunden rabatt, de ska också lägga tid på att flytta kunden. Allt för att i många fall bara få 50kr/mån.
En sak till … en del företag kan inte växa mycket till. När det gäller banksfären så kan de endast stjäla kunder från varandra och det är dyrt som du säger. Det är helt enkelt inte värt att lägga lika mycket pengar på reklam här i Sverige, speciellt inte när alla redan vet vilka de stora bankerna är. Skulle de däremot expandera till andra länder behöver de göra mycket reklam där.
Man lägger helt enkelt reklampengarna där de gör mest nytta.
Tror inte du kan jämföra vad du ’betalar’ till olika motparter, blir lite äpple och päron. Banker har enligt FI ca 0,5% i bruttomarginal på bolån. Tar du däremot bruttomarginalen på hos en teleoperatör så är den gigantiskt jämfört med en bank. Så, om man betalar 40,000 i ränta om året för sitt bolån så är man knappt lönsam för banken.
Minst 0,5%-enheter är det. Om man har bolån på 4 miljoner blir det alltså 20 000 kr per år, oavsett om räntan är 1% eller 4%. Lägg sedan till fondavgifter, transaktionskostnader och vardagspaket på det så är man uppe i en ansenlig summa.
Korrekt! Dock är det bruttomarginal. Till det kommer kostnad för att sätta undan kapital för kreditrisken, support/handläggare, en armé av compliance och Risk Control människor med mera, med mera. Och övriga transaktioner gör vi hos ’uppstickarna’, gäller att plocka russinen ur kakan. Vi har haft två bolåneutmanare som slängt in handduken under 2025 så den typen av affär kostar en hel del att driva.