Lite udda tråd kanske men jag funderade lite på vad bankerna tjänar på fonerna och vad dom egentligen gör för dessa pengar. .
Kanske fattar fel eller räknar helt galet med ser jag på en “billig” indexfond som Swedbank Access Global med en fondavgift på 0,20%.
0,20% låter inte mycket, men med tanke på att fonden har en Fondförmögenhet på 54010,85Msek så är 0,20% på det 108.020.000:-
Så vad gör Swedbank för dessa ca 100.000.000:- egentligen? En index fond är väl inte lika aktivt förvaltad som en "vanlig fond
Deras vanliga Robur Globalfond A har en avgift på 1,25% och en förmögenhet på 145165Msek. .det blir 1.814.562.500:- i avgift per år (känns så mycket att jag måste räknat fel?!?)
Vad i hela friden gör förvaltarna som kostar 1,8Miljader!!
Det finns en faktor som är lite knepig kan jag tycka. Det är en sak att förklara att personalen behöver lön, lokalen ska hållas varm o.s.v.
Men… om det låg 200 miljarder i en hög framför dig. Med miljontals främlingar bakom högen som äger sin del. Allt du har till ditt förfogande är i princip penna, papper och munläder Jag skulle inte vilja befinna mig i närheten av den situationen.
I praktiken är det väl mindre giljotiner och högafflar idag, men “compliance” med allt vad det innebär är ju ungefär detsamma. Folket är ett ok man får dras med inom alla verksamheter. Vore det inte för människor och byråkrater skulle nog det mesta gå att göra billigare.
Bankerna får ju ungefär halva förvaltningsavgiften i provision (distributionsersättning). Jag har undersökt vad bankerna själva säger att pengarna går till, finns en artikel här.
TLDR;
Nordea
Distributionsersättningen ger oss möjlighet att göra analyser kring fonderna, som sedan ligger till grund för den information och råd vi kan ge dig som kund.
Handelsbanken
Handelsbanken får endast under vissa givna förutsättningar betala eller ta emot en avgift, kommission eller naturaförmån (incitament) i samband med att banken tillhandahåller investerings- eller sidotjänster. Betalas eller ges incitament till eller av en tredje part måste incitamentet vara utformat för att höja kvaliteten på den berörda tjänsten och incitamentet får inte hindra Handelsbanken från att ta tillvarata kundernas intressen.
Swedbank
wedbank erbjuder bland annat analyser för olika marknader, branscher, företag och tillgångsslag. Analyserna guidar dig som kund och ger dig kunskap för att kunna fatta välgrundade finansiella beslut. Du vet väl att du kan prenumerera på flera av nyhetsbreven direkt till din e-post.
Avanza
Ersättningar som tas emot från samarbetspartners ska löpande höja kvaliteten för kunderna och inte bara vara till fördel för Avanza utan samtidigt ge en påtaglig förmån för kunderna. Avanzas erbjudande består av ett brett utbud, redskap som hjälper kunderna att fatta investeringsbeslut, löpande övervaka och modulera sina investeringar samt ta fram regelbundna rapporter om resultatet av sparandet. Därutöver innehåller erbjudandet tillgång till tjänster som underlättar kundens ekonomi såsom bolån, pensionssparande och aktiehandel till konkurrenskraftiga priser. Sammantaget medför dessa tjänster löpande en förhöjd kvalité för kunderna. Det sammanlagda värdet av de tjänster som Avanza erbjuder kunderna överstiger det en genomsnittskund årligen betalar för sina tjänster till Avanza.
Nordnet
Nordnet skriver inte vad dom använder pengarna till.
SEB
Distributionsersättningen som SEB tar emot används för att höja kvaliteten på de tjänster vi erbjuder våra kunder. SEB har ett stort utbud av fonder och olika verktyg som kan hjälpa dig som kund att fatta investeringsbeslut. Distributionsersättningen ger oss också möjlighet att bedriva analys, erbjuda information och rådgivning om ett större antal fonder än vad som annars skulle varit fallet.
Allt (eller snarare nästan allt) är fasta kostnader. HR, datasystem, etc. Verksamheten är alltså oerhört volymberoende. På 40 miljarder i volym går man back, på 100 miljarder tjänar man bra med pengar.
Jämför med bolån. Stabelo går med förlust. Swedbank Hypotek tjänar pengar.