Gratis redundans för bank

Med anledning av att Nordnet hade ett avbrott på grund av säkerhetsproblem häromdagen, så ville jag lämna lite tips på hur jag har försökt skaffa minst två av varje sak som jag behöver i vardagen. Om en fallerar så har jag en backup. Tanken är att det inte ska vara någon löpande kostnad.

Om du bara har en bank, ett kort, ett sätt att logga in, ja då kan du få problem om din bank krånglar.

Lönekonto:

• Skandiabanken Allt-i-ett-konto. Gratis lönekonto med internetbank och räkningsbetalningar, BankID
  • Northmill. Gratis konto kopplat till kort, med ränta. Däremot inga möjligheter till räkningsbetalningar.

Inloggning:

• Mobilt BankID
  • Freja eID (fungerar hos Nordnet och många myndigheter)

Fondmäklare:

Jag har undvikit de mindre uppstickarna eftersom jag tycker att marknaden är för liten för att de ska klara av att trovärdigt och långsiktigt driva vidare sina plattformar med den regeluppfyllnad och tekniskt underhåll som krävs.

Betalkort:

• Klarnakortet (VISA), gratis. Kopplas till ett bankkonto.
  • Preem Mastercard kreditkort, gratis med cashback.
  • Curve, MasterCard, gratis som virtuellt kort. Kopplas till ett VISA eller MasterCard.

Jag skulle vilja lägga till ett bankkonto i annat land med billigt eller gratis kontokort. Jag letar också efter ett gratis kort som fungerar med Vipps.
Kanske Lunar vore bättre än Northmill, då får man möjlighet att betala räkningar gratis.

Vad är era tips?

5 gillningar

Nordnet och Avanza har historia av att bli överbelastade samtidigt vid diverse aktiekrasher. Påverkar kanske inte Fondköp då det finns en inbyggd fördröjning men aktiehandel ges inte särskilt bra redundans.

Hmm, intressant aspekt. Ja, de är lika och kan uppleva liknande problem. Här kanske Skandia är en bättre backup, de är i en annan genre eftersom de är en storbank. Eller vad tänker du?

Jag använder Revolut som backup till banken och när jag är utomlands. Där kan man även ha konto i olika valuta (Förutom Sek har jag även Eur och USD där).

1 gillning

Vad är din erfarenhet av att använda revolut vid resa?
Jag ser att man kan växla pengar, men sen då? Hur gör du för att betala eller ta ut kontanter från revolut?

Det funkar väldigt bra. Jag har använd det i Europa och USA. Jag har ett fysiskt kort (gratis) och ett virtuellt kort kopplad till Google Pay. Tar man ut eller betalar i Euro då dras det från Euro kontot och blir alltså ingen växling.

Revolut är en bank. Du får ett multivaluta-bankkonto samt Visa eller Mastercard kopplat till kontot. Annars kan du göra vanliga banköverföringar, du kan skicka pengar till kort, du kan skicka betalning där mottagaren kan ta emot pengar på olika sätt (lokal baköverföring tex).

De stödjer även SEPA instant, så kan skicka pengar inom EU/Euro direkt, lika snabbt som swish.

Däremot är det inte en svensk bank, så bankgiro/postgiro samt BankId är inget de använder eller stödjer

1 gillning

Du kan ha bitcoin i en egen plånbok, och diverse betalkort kopplade till gratiskonton som låter dig spendera det “som vanligt” . Tänker mest på Bringin då (EUR), med ett betalkort du kan fylla på direkt med lightning från din egna wallet, och amnat gott de har - men det finns övriga börser med betalkortsmöjligheter t.ex. Coinbase, Binance och crypto.com (undviker alla tre - litar inte på dem men många andra gör :person_shrugging:

Dock skyddar inte detta mot att visa/mastercard ligger nere - men du kan fortfarande betala med btc om motparten accepterar det, eller t.ex använda Bitrefill och växla till presentkort att betala med.

Vad för prominens och KYC krävs för mina bitcoin? På Bringin/Bitrefill.