Ska man byta från storbank till ”modern” bank?

Lunar kanske har en modern app, men billigt är det ju inte. De trycker på för abonnemang för 79kr/mån och då får du ändå betala 49kr/mån extra för ett debet-kort. Långt över gammelbankernas prissättning, men visst gillar jag 0% valutapåslag och god ränta på sparkontot. Så det kanske jämnar ut sig. I deras prisplan blandar de upp med självklara saker som att “registrera ditt Lunarkonto hos Skatteverket”, vilket jag tycker ger ett oseriöst intryck.

Revolut, Klarna, Lunar är för kladdigt för mig. Då har jag de två förstnämnda, men inget jag skalat upp i användning. De skiftar affärsmodeller och förändrar förmåner varannat år, UI som är belamrat med lån och shopping och framför allt - de har inte basics såsom Swish.

Får man drömma tror jag Avanza är de enda som skulle kunna få ihop ett fullbankerbjudande som både känns seriöst, rotat med svenska betallösningar och som skulle kunna leverera moderna digitala lösningar jämfört gammelbankerna.

Jag dreglar över tankar på: Avanza “Fly all” Mastercard, Avanza Bolån Dashboard, Löneallokering, insikter och tips över hela ekonomin, Autospar på transaktioner, Pensionsoptimeraren m.m.

2 gillningar

Undvik Revolut som huvudbank. De har mängder med klagomål från folk som fått sina konton frysta och som inte kan få hjälp av kundtjänst. Jag har dem som sidobank med summor jag klarar mig utan om något händer men skulle inte riskera att få hela lönekontot blockat i månader.

3 gillningar