Fråga om Lunar företagskonto

SEB tjatar om att jag inte får ha ett privat bankkonto som företagskonto utan måste skaffa ett företagskonto (med alla onödiga kostnader som tillkommer för min lilla-lilla dammiga enskilda firma). Men det är för dyrt för det lilla denna firma drar in.

Lunar har, om de inte luras på sin sajt, ett betydligt billigare alternativ. Är det någon här som har sitt företagskonto hos Lunar? Är det något lurt eller får man ett vanligt hederligt svenskt bankkonto så folk kan föra över pengar till mig som vanligt?

2 gillningar

Undrar samma sak…

1 gillning

Ja, känner till ett antal personer som har sitt företagskonto hos Lunar. Jag kommer att flytta dit ett företag under året också. :slight_smile:

(PS. några av oss i communityn är delägare i Lunar).

Jag har företagskonto hos Lunar sedan ett par månader tillbaka. Det funkar fint :smiling_face:

Jag har också för AB, funkar bra & dom är responsiva. Sist jag kollade var det billigast inkl uppstartskostnad

Vad tycker ni nu om Lunar då? Skaffade det, men sedan jag gjorde de har de fördubblat årsavgiften och nu kom ett mejl om att de ska börja ta ut en transaktionsavgift för varje bankhändelse?

Känns inte som man kan ha lång horisont med Lunar, när de uppdaterar avtalet flera gånger per år….

Eller vad känner ni?

1 gillning

Jag är nöjd med allt utom att man höjer priserna mitt i ett avtal och funderar på att faktiskt bråka om det.

Jag köpte ju 1 år och i vanliga fall så kan man inte ändra ett redan ingått avtal om det redan har startat.

Men, nu kör jag både BG och E-faktura, så jag kan ju lika gärna uppgradera till limitless och “spara” pengar då jag idag har Essential. Dessa tillägg kommer kosta mig 936:- om året, att uppgradera till Essential 804 + att transaktionskostnaderna blir lägre. “billgast” måhända, men jag tror kanske jag shoppar efter ny bank till nästa år om detta fortsätter.

Jag fick också mailet om prishöjning igår. Om jag förstår det rätt så kommer det innebära att bara ha ett bankgironummer kommer kosta 59 kr/mån utöver månadsavgiften. Dvs en prishöjning med 80% på simple tier (årsvis). Kan det verkligen stämma för det verkar ganska radikalt?

Precis som du Lockis tycker jag att det är shady att höja priserna mitt i ett avtal men det står i deras villkor att de kan göra det så jag gissar att de har ryggen fri. Men det känns inte jättehärligt att fortsätta vara kund.

Det nya billigaste månadspriset blir 133 kr och då är Lunar dyrare än alla affärsbanker så jag ser ingen anledning att vara kvar.

Jag har en VÄLDIGT liten business. Men såhär har resan varit under inte ens ett år:

24 otkober skaffade jag: Lunar Business Simple is 490 SEK per year.

3 december skriver de: Vi vill informera dig om att priset för ditt företagspaket, Lunar Business Simple, kommer att justeras. Från och med den 17 december 2024 ändras priset från 490 kr till 890 kr per år.

23 september i år: Vi skriver för att berätta att vi uppdaterar avgifterna för våra betaltjänster. Vi höjer månadsavgiften med 10 SEK för de flesta av våra betaltjänster och inför en fast avgift på 1,99 SEK per betalningstransaktion.

Valde dem för att de inte tog någon avgift för Swish-transaktioner och för att det kostade 500kr för min business som är snubblande när ane hobbyverksamhet i omsättning. Nu plötsligt kostar allt mycket, mycket mer.

Finns det någon annan uppstickarbank som kör på att vara billiga för små företag?

Okej. Så är det ni delägare som ska stå till svars för skurkerihöjningarna :thinking:

Har Lunar företag sedan ca 1 år tillbaka. Smidig app. Var riktigt bra fram till igår då de höjde priserna. Värst blev det på Swish handels där jag tidigare haft ett 30-40 tal transaktioner per dag för 0kr / transaktion ( mån avgift på 39 spänn eller liknande. Nu tar de 0,99kr för det största företagspaketet.

Enkelt transaktionskonton, sparkonto med ränta, lätt att koppla autogiron och bankgiro

svårt att hitta någon annan billigare alternativ avseende Swish Handels. Blir lite sur men kommer nog få bli kvar tills jag snubblar över något som verkar bättre.

notera att de endast erbjuder banking i app och inte på webben.

För företag så funkar även inloggning via webb :slight_smile:

Jaha! Se där! Det var en nyhet jag missat.

1 gillning

Nu drog de första månadsavgiften. Det är ju inte jättemycket pengar men jag känner mig ändå så lurad. Jag betalade i förskott 890 kr/år för Lunar Simple och nu mitt under bindningstiden så höjer de avgiften för grundläggande bankfunktioner till mer än det dubbla (fasta avgifter + transaktionsavgifter).

Vet någon om man kan avbryta Simple och få tillbaka del av årsavgiften? Annars är det inte vettigt att byta bank förrän året har gått. Och då kommer jag absolut byta. Lunar är nu dyrare än tom SEB.

Jag har också Lunar som företagskonto. Har varit nöjd, även om det ställer till det lite att det är en dansk bank med svenska kontonummer, jag kan exempelvis inte få pengar från Apple (App Store) utbetalda till Lunar, har varit i kontakt med supporten om det utan lösning. Sen är det lite tråkigt med höjningar och extra avgifter för tex. BG som de börjat ta ut.

Det är dock fortfarande inte dyrare än storbankerna, så jag blir väl kvar ett år till så får vi se hur det utvecklar sig.

Jobbar själv inte med Appstore, men kan dem inte betala ut till IBAN eller BG/PG?

Inget stöd för BG/PG från Apples sida utan det är bankkonto som gäller. Det är väl någon begränsning i Apples system, även om du anger IBAN så måste du ange “Bank country or region” och clearing / kontonummer. Anger jag Sverige så hittar de inte Lunar som bank alls och anger jag Danmark så går det att söka rätt på Lunar bank (med korrekt rätt postadress osv), men då klagar de istället på att det angivna IBAN-numret är ogiltigt. Workaround fick bli att använda ett privatkonto för just App Store.

1 gillning

Jag tänker lämna. Har någon förslag på annan bank? Gärna en som inte tar transaktionsavgifter för swish.