LUNAR Introducerar Lönekonto

Fick denna information i mailkorgen tidigare idag. Känns en grej som förbättrar Lunars erbjudande ganska ordentligt.

Personligen kommer jag nog byta om det innebär att man får sparräntan även på lönekontot, att swish fungerar samt att det fortsätter vara gratis.

Hur resonerar ni? Tror inte att nån av de liknande bankerna (Revolut, Rocker etc.) erbjuder lönekonto?

Screenshot 2023-01-18 at 21.54.02

4 gillningar

Ja detta kommer definitivt att testas. Hoppas det lanseras någorlunda smärtfritt!

2 gillningar

Största och viktigaste frågan är väl om man kommer kunna betala räkningar från kontot. Annars känns det ju rätt meningslöst om man bara kan överföra pengar?

5 gillningar

Absolut. Tog för givet att det skulle funka när det är ett lönekonto man har. Men det måste man givetvis kolla upp :+1:

Skulle gissa att det bara är ett svensk bankkonto som arbetsgivare kan sätta in pengar till. Räkningsbetalning, BankID/Swish är nog inte med nu. Men vi får se

2 gillningar

Följande kommer krävas för min del för att det ska vara aktuellt att byta och ha detta som lönekonto. Saknas någon av dessa blir det inget byta för min del, även om Lunar idag är den bank jag har flest transaktioner på.

• Auto-giro
  • E-faktura
  • Swish
  • Stående överföringar
7 gillningar

Kanske inte. Ska skriva till deras support så får vi se.

2 gillningar

Glöm inte hantering av bankid, vilket inte alls bör skötas av privata banker. Det borde ligga hos någon myndighet.

Hoppas Lunar fixar de, så jag flyttar från dålig och dyr SHB som kostar 300kr årsavgift att ha lönekonto och debit kort.

Det finns redan Skandia som allt är gratis. Bara fixa Klarna Visa och koppla autogiro med Skandia lönekonto. Det fungerar utmärkt. :+1::person_tipping_hand:

Jag vet, Skandia + Klarna kort är en avgiftsfritt kombination, men det skulle vara bättre med “alla in ett plats” :slight_smile: Vi får se hur lunar går i framtiden

Men Skandia har 0% på sitt löne/transaktionskonto tycks det. Lunar har väl 2.25% sist jag kollade, alltså även på de konton som korten är kopplade till. Det gör att jag har negativ kostnad för Lunar även om jag betalar för deras premiumversion.

1 gillning

Det blir plus minus 0 även om @janbolmeson gillade det :joy::wink::+1:. Skandia har 2% ränta på sparkonto men vet inte exakt om man kan koppla Klarna Visa till sparkonto med autogiro :thinking: . Istället för att använda sig av lönekonto men då får man flytta likvider från lönen till sparkonto :+1:

Det går tyvärr inte att ha autogiro på Skandia Sparkonto. Jag provade förra veckan för jag ville att mitt Avanza-sparande skulle gå från det kontot men det blev nekat. Så jag får köra genom lönekontot istället.

1 gillning