Lunar som enda bank

Ja fortfarande dyrare än Skandia. Men blir 15kr/mån med möjlighet till räkningsbetalning men utan kort.

Ja, det är ju nackdelen med SEB. De är dyrast.

Här på Rika Tillsammans lärde jag mig att det går att gå över till bara betalservice för 180 kr per ÅR. Då tappar man bara debitkort och ett “gratis” kreditkort hos SEB. Eftersom jag knappt använder dem så var det ett lätt beslut.
Betalkort har jag ändå i form av Northmill och Revolut. Kreditkort från Morrowbank och Bank Norwegian. Inga kostnader för något av dessa.

1 gillning

Var nära att hamna i Lunars fälla och tänka på att välja det som enda bank. Tack för att ni varnade om att BankID utgivning inte funkar.

Nu blev det Skandia istället. Behöver inte kort, men för att kunna signa upp för vardagspaket så behövde man välja kort. Gratis första året så ok. Hur gör ni andra för att nå “gratis” Skandia?

Blir arg så att jag kokar på hur jobbigt det ska behöva vara att vara bankkund idag. Bankernas “bra räntor” är fortfarande långt sämre än när jag går som ny kund till typ Zaver (2.60% rörlig ränta) utan en spänn hos dem sen innan. Jag har gärna en något splittrad bankaffär som privatkund, men idag är jag kund i typ alla (krydd ja) banker.

Om du inte behöver kort räcker det med ett allt i ett-konto som inte kostar något. Skillnaden mellan vardagspaket och allt-i-ett kontot är bankkortet.

Har du redan anmält dig till vardagspaketet borde det väl gå att avsluta när friåret är till ända, och behålla enbart allt i ett-kontot.

För mig har Skandia med enbart allt i ett-konto fungerat bra sedan sekelskiftet.

Väcker liv i denna tråden. Har av olika skäl tröttnat på LF, och flyttar nu mitt bolån till Stabelo istället, och är väl lite inne på att även byta bank för alla mina privata vardagstjänster, dvs:

• Bankkort
  • Lönekonto (inkl. gemensamt konto med min fru)
  • Buffertkonto med lite ränta
  • Betala räkningar (e-faktura och/eller autogiro)
  • Utlandsbetalningar
  • Swish

Vet att lunar i nuläget inte kan ge ut BankID, men i övrigt, fungera de övriga vardagstjänsterna tillräckligt bra?

Har inte Lunar så kan inte svara på din fråga, men allt ovanstående (minus kort) kan du få avgiftsfritt hos Skandia.
Jag hade inte litat på en dansk neo-bank som enda leverantör av vardagstjänster.

Inte svar på frågan fullt ut men vi avser också avveckla LF av flera anledningar. Just nu lutar det åt Nordea.

Här är en till som har tröttnat på LF men vi kommer ändå ha kvar dem för de grundläggande tjänsterna; konton, betala räkningar, Swish, BankID.

Ovan utan kostnad efter att ha sagt upp betalkortet.

Vi har flyttat lån (Stabelo), betalkort (Northmill), aktiedepå (Avanza).

Försäkringar finns kvar ett år hos LF då de nyligen förnyats med guldkundsrabatt. Får se om ett år hur prisbilden ser ut då.

Jag kör Skandia Allt i Ett konto för lön men slussar allt vidare till SAVR, Nordnet och Zaver. Nöjd med det upplägget. Skandia ger gratis bankkort första året. Tar man sen bort bankkortet så är den gratis även längre.

Jag har kört Lunar som min huvudbank under typ ett år nu. Med detta menar jag lönekonto, räkningar och kortköp samt mindre buffert. På det stora hela tycker jag att det mesta är positivt samt förbättras undan för undan. Min sammanfattning av begränsningar följer:

• Jag har inte bolån, så att det saknas gör mig inget
  • Det går ännu inte att få bankID (tror att det kommer så småningom, beskyller inte Lunar för detta utan bank-oligopolet)
  • Det går inte att koppla Swish till barnkontona vilket gör att de inte vill använda sina konton
  • Det går inte spara bankgiromottagare för de fall man behöver betala till de som e-faktura inte fungerar till
  • Vissa företag som har e-faktura har inte valt att ansluta mot Lunar ännu
  • Stör mig på att man inte får ränta på det man lägger i fickor/sparmål, motverkar användandet av dem

Tror det är huvudpunkterna, med det sagt så gillar jag uppstickare med tjänster som ständigt förbättras kontra gammel-bankerna som bara försöker ta högre avgifter utan att förbättra tjänsterna. Det gör mig inget att ha kvar ICA-banken för bank-id och barnens Swish. Aldrig förstått varför målet för många är endast en bank, avgifterna är ofta rätt små i sammanhanget.

Har även Revolut, Nordnet, Avanza som alla används till det som är deras styrkor (enl. mig).

Efter att ha läst ditt inlägg med flera stora brister så undrar jag om det överhuvudtaget finns någon fördel med att använda Lunar istället för t ex Skandiabanken.