Det stämmer att svenska Lunar-konton har ett svenskt IBAN och att Lunars BIC är danskt. Det beror på att vi till grunden är en dansk bank som erbjuder svenska bankkonton.
Det är ett ovanligt problem, men det är ett problem vi känner till. Anledningen till att det inte fungerar beror på att avsändarbanken behöver kunna verifiera IBAN och BIC som tillhör olika länder. Vi önskar verkligen att vi kunde hjälpa dig från vårt håll, men just när problemet beror på att vi har ett svenskt IBAN och ett danskt BIC, handlar det om en begränsning i verifieringsprocessen för avsändarbanken.
Trots att vi inte kan ge dig en direkt lösning från vårt håll, är det sista vi vill att du ska uppleva att supporten är bristfällig, och därför vi ser gärna över din feedback. Jag skulle verkligen uppskatta om du vill dela mer av din feedback. Om du vill det, så är du varmt välkommen att skriva in till vår support och be om att få komma i kontakt med mig
Jag bad helt enkelt supporten hos er att skriva/dubbelkolla mina kontouppgifter, och då fick jag ett generiskt auto reply typ “Tryck på dina initialer på hemskärmen… Etc” vilket jag ju obviously redan hittat eftersom jag angett dessa hos Revolut.
Supporten skrev också att Lunar i nuläget stödjer överföringar både till och från Revolut, men jag tänker att detta problemet inte kan vara isolerat till just mitt konto, utan bör påverka samtliga som använder Revoluts Litauiska (?) bank inom EU?
I övrigt har jag inget att klaga på, det var hyffsat snabb respons osv.
Jag förstår. Tack för att du utvecklar! Vi tar med din feedback om att svaret såg ut som ett generiskt autoreply
Ja det stämmer, precis som du säger — att om problemet är att IBAN och BIC till mottagarkontot tillhör olika länder, är problemet inte isolerat till ditt konto utan borde påverka samtliga. Vi hoppas såklart att begränsningen kommer att hanteras.
Nu ser jag att Lunar erbjuder investeringskonto. Jag tänker att öppna ett ISK men jag hitter inte mycket information om fondlista/aktiemarkner lista. Jag har läst Lunars hemsida, det är Saxo Bank som sköter all investeringskonto. Saxo Bank är en dansk bank också. Måste man skapa ett investeringskonto först för att se fondlista/akiemarkner lista?
Samma problem verkar existera med Wise som ju också är skapligt stora, men deras underliggande infrastruktur kanske är väldigt snarlik, eller att de använder samma underliggande banklösningar. Men jag fick samma svar från Wise nu, att det är en teknisk omöjlighet för dem i nuläget att skicka till IBAN/BIC som inte matchar.
Antar att det inte är helt trivialt att skaffa ett nytt BIC nummer, men jag tror kanske ni kan vara snabbare än Revolut/wise i det avseendet
Nyfiken på om det här problemet har löst sig? Dvs som jag läser det går det alltså inte att ta emot utländska betalningar via IBAN från kunder som har t ex Wise till Lunar business konto om man har ett svenskt Lunar konto?
ping @Olivia-LUNAR@janbolmeson pingar dig med för tror du var delägare eller nåt om jag minns rätt
Lunar-konton har ett svenskt IBAN tillsammans med ett danskt BIC för gränsöverskridande betalningar, vilket är en fullt korrekt och fungerande lösning.
Det är helt möjligt att genomföra internationella överföringar med olika landskoder, och detta system är utformat för att fungera smidigt. Om det uppstår utmaningar vid vissa betalningar beror det på att vissa banker tillämpar en specifik validering av kombinationen BIC och IBAN som inte är nödvändig.
Vår lösning är fullt kompatibel och följer alla gällande regler och standarder för internationella betalningar, så det är såklart tråkigt att äldre valideringar fortfarande används hos vissa banker.
Vi gör såklart allt vi kan från vårt håll för att för att de banker som använder valideringen av landskoder ska se över detta.
Om du däremot ofta upplever problem med att genomföra internationella betalningar och genom olika banker är det bäst att kontakta kundsupport direkt så att de kan undersöka det och ta det vidare internt