Hej alla,
Då jag har sett att det är en del frågor kring Lunar registrerade jag mig i forumet för att rapportera om min process att flytta dit. Jag har nämligen flyttat mitt sparkonto till Lunar i veckan.
Grundinfo:
Bank: Nordea
Tidigare sparkonto: Avanza sparkonto+ (Nordax)
Flyttad mängd pengar: 150 000+ kr, specificerar inte exakt.
-
Ta ut pengar från sparkontot på Avanza.
Detta gick smärtfritt och jag hade pengarna på mitt personkonto hos Nordea följande dag. -
Flytta pengarna till Lunar.
Detta var svårare. Delar upp i delsteg.
Då det är en summa över 150 000 kr så var internationell banköverföring enda alternativet (gränsen för överföring via swish eller kort är max 150k/månad om jag förstår rätt).
a. Aktivera internationella banköverförningar i Nordera.
Har man Nordea måste man aktivera internationella banköverförningar som en tjänst. Detta gjordes genom att ringa dem och svara på frågor gällande penningstvätt. Denna tjänst kan endast aktiveras via telefon eller på kontor.
Då det var en överföring över 150k går pengarna via skatteverket och man behöver en betalkod (i alla fall för överförning från Nordea). Då ingen av de existerande koderna passade bra visste jag inte vad jag skulle välja. Detta kunde varken personen på Nordea eller Lunars kundtjänst hjälpa till med.
b. Ringer skatteverket för att få hjälp med betalkod.
Funkar bra och får hjälp snabbt. Kod: 560 (att flytta pengar till sparkonto går under övrigt)
c. Lägger order för flytten.
Då pengarna flyttas inom EU i SEK kostar detta ingenting.
d. Lunar kräver bankutdrag från Nordea kontot för de senaste 3 månaderna för att acceptera transaktionen.
Syftet var att upfylla lagar gällande penningtvätt.
e. Pengarna kommer fram efter 2 dagar
Min uppfattning är att detta är snabbt för att vara internationell banköverföring, jag räknade med 5 bankdagar.
- Testar att föra över pengar via kort.
a. Fungerar felfritt för kort jag har i P.F.C.
b. Fungerar inte för mitt kort på Nordea… (inte kontaktat Nordea om detta än).
Allt som allt var det jobbigare än jag tänkte. Men nu har jag pengarna på Lunar och kommer ha kvar de där ett tag för att utvärdera. Jag tycker det är rimligt att bankerna behöver försäkra sig om att det inte handlar om penningstvätt och stör mig egentligen inte på detta.
Totalt jag haft kontakt med Nordeas kundtjänst 2 gånger och kontakt med Lunar 3 gånger. Skatteverket 1 gång.
- Svarstid för Nordea via telefon var ca 15 min.
- Svarstid för Lunar har via chatt var ca 30 min.
- Svarstid för Lunar har via telefon var ca 2 min.
- Svarstid för skatteverket 40 min via telefon.
All personal på kundservice var trevlig.
Hoppas att detta kan vara till hjälp om du funderar på att flytta till Lunar. Speciellt om man vill flytta för räntans skull.
Min slutsats är att krångligheten uppstod av kombinationen av att Lunar inte är en svensk bank och att jag försökte flytta en summa över 150k.