Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Det låter som att det är Swedbank som har problem här. De har inte tänkt på att en utländsk bank kan tänkas ta emot SEK vid utlandsöverföringar.

Jag kan bara säga att jag själv aldrig haft problem med Lunar, utöver att swish stängdes ner för dem. Det har alltid gått att betala med korten (efter att man ringt sin egen banks kundtjänst iaf), det har alltid gått att betala med Apple pay, det har alltid gått att göra överföringar / uttag. Senaste tiden när Swish strulat (vilket ju snarare varit så att det stängts ner för dem, inte att deras egen kod strulat), så har det ju bara varit att föra över med kort istället. Det har gått omedelbart och utan avgift. Jag har även provat att föra in pengar med Apple Pay, också det gratis och omedelbart.

Det som verkar strula för många är att deras egna banker (typiskt svenska storbanker) krånglar. Antingen kan de inte skicka SEK till en utländsk bank utan kräver att man betalar i utländsk valuta så att de kan tjäna pengar på växlingen. Eller så spärrar de sina kort så att det inte går att göra överföringar och skyller på massa konstigheter. En gång när jag skulle göra en överföring med kortet (när swish inte fungerade) så gick det plötsligt inte, trots att det tidigare fungerat. När jag ringde SEB’s kundtjänst så fick man ett “ojsan hoppsan, ehh, nu ska det fungera”-svar utan att gå in på vad som inte gick. Observera att det i detta läget gick att betala med kortet överallt utom till Lunar. Och så gjorde SEBs kundtjänst något som tog 5 sekunder att göra, och så gick det plötsligt. Märkligt.

Kikar man på varför Swish strular för lunar så:

En kort googling om vem som står bakom Swish:

Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB

Är man konspiratoriskt lagd (och det är jag!) så är det ju inte svårt att se vad som försegår :wink:
Jag har ju absolut inga bevis för mina konspirationsteorier, men jag gillar uttrycket “hata slumpen™”

Är det inte märkligt att när det kommer en uppstickare som på riktigt försöker utmana storbankerna, så strular överföringar från just dessa storbanker till just denna aktör, och deras kort slutar fungera till just denna aktör, och det system som de själva äger (swish) slutar fungera för just denna aktör?

Hata slumpen™ :rofl:

7 gillningar