Ingen fungerande swish så provade att använda två VISA-kort idag och appen bara kraschar när det ska godkännas via BankID. Nu hoppas jag att det fungerar att ta ut pengarna och avsluta detta haveri.
Talade med Icabanken om just dessa utlandsbetalningar som detta medför och dom sa att det finns en EU-lag att sådana SEPA överföringar skall vara kostnadsfria inom EU. Det borde ju vara sant men kanske inte alla banker följer lagen😉
I övrigt tycker jag efter ihärdigt kommunicerande med Lunar att de verkar ha osedvanligt mycket barnsjukdomar i systemet och ingenting är sådär väldigt genomtänkt. Inga uppgifter om aktuell räntesats t.ex(utom i ngt dom kalkar “prislistan” som man får först efter man frågat tydligen, hittar den inte i appen iaf men kan ha fel) …ingen riktig meny i appen… Dubbla budskap i reklamen angående att räntan, 1,05%,gäller max 100’ respektive 1050’…man får sätta in max 150’/månad(??),skulle ta 7 månader och 7 separata överföringar att “fylla” kontot max om man nu ville/kunde det… Kan det verkligen stämma frågade jag dem nu ikväll, inget svar än… Väldigt många rejält dåliga omdömen på trustpilot som iaf gör mig osäker. Oavsett om appen skall tilltala de yngre småspararna eller inte så är det mycket info som man normalt tar för given som saknas i appen. Det verkar både rörigt och hafsigt gjort på nåt sätt, precis som man sjösatt en halvfärdig båt för det är bråttom över Atlanten. Instabilt i mina ögon alltså. Synd när det nu ändå verkade finnas en aktör med en rörlig ränta över 1% när alla andra sänker och sänker. Jag tror jag avvaktar iaf. Dessutom säger dom att dom “tror” att dom ska bli klara med swishbuggen i slutet av februari, dvs stängt i närmare 1,5månad? Inte jätteförtroendeingivande. Läst om folk som anslutit applepay och fått stå med lång näsa vid nåt evenemang när det inte fungerade och ingen ersättning för kostnader det medfört heller… Nu får man väl ta alltihop med en nypa salt som alltid men trustpilot kan ju ge en fingervisning om vad som funkar å inte. Man bör iaf vara liite kritisk här tror jag.
Mvh
Veronica
För banköverföringar från Lunar: enligt Lunars chatt räknas det inte som en SEPA-betalning. SEPA-betalning är endast i EUR. Lunarkontot är i SEK. Det är istället en sk EU-betalning som är gratis för de flesta svenska banker (vad jag har sett hittills), från Lunar då alltså.
Även banköverföring till Lunar i SEK räknas som EU-betalning och är gratis för de flesta bankerna MEN dock lite ”meckigare” (inte gratis) om man har Skandiabanken då de endast kan föra över i EUR och inte SEK (DNB sköter deras utlandsbetalningar blabla). Då får man förlita sig på Swish eller kortöverföring (om man nu har betalkort kopplat till sitt konto på sin svenska bank och Lunar löser sina problem med den biten). Har precis bytt från Nordea till Skandiabanken och detta är väl den enda nackdelen än sålänge…tills att Swish funkar igen.
Har precis bytt lönekonto (håller på) från Nordeas personkonto till Skandiabankens Allt i ett-konto (tänker skippa betalkort). Funkar smidigt än sålänge. Det mesta går att sköta från Skandias hemsida. Skapa ett allt i ett-konto, teckna allmänt e-fakturaavtal, säg upp e-fakturor på gamla banken, anmäl nya e-fakturor på Skandia, sen flytta autogiro smidigt via menyn ”Övriga val” (jag hade först svårt att hitta rätt meny) på Skandias hemsida etc…Helst allting efter månadsskifte och inte mitt i autogiro/e-faktura-betalningar
Lite fel tråd för detta så maila mig gärna om du har fler frågor kring bankbyte till Skandia, eller skapa ny tråd.
Nu har tydligen Lunar problem med att många fortfarande inte fått sitt årsbesked. Alltid är det något med denna “bank”, inte ens när det kommer till de mest simpla sakerna i teknikens värld kan denna bank göra något rätt tydligen.
Jag läste på Flashback att en person hade svårt att få ut sina pengar.
Kanske inte ska lägga alltför mycket vikt vid det men tänkte kolla om någon här har varit med om det?
Det verkar vara en hel del strul med allt möjligt.
Nackdelar har många lyft upp här i tråden. Är det värt mödan, tiden och eventuella avgifter för att få över pengarna, när det finns nästan lika bra erbjudanden som inte bjuder samma motstånd? Vi pratar om 0,2% till 0,4% skillnad i ränta per år efter skatt.
Här är vad jag ser på compriser just nu och det är stor konkurrens. Välj ett annat företag som har fått en fungerande lösning på plats, där kärnfunktionaliteten fungerar felfritt. Det gör den uppenbarligen inte hos Lunar ännu.
Företag, räntor, förtjänst efter skatt på 12 mån för 50 000.
Lunar obundet 1,05% (367,50 SEK)
Klarna obundet 0,80% (280 SEK)
BlueStep obundet 0,50%, 3-mån 1,10% (385 SEK)
Aros Kapital obundet 0,80%, 3-mån1,00% (350 SEK)
SevenDay Bank obundet 0,85%, 3-mån1,00% (350 SEK)
Nordiska obundet 0,95%, 3-mån 0,90% (315 SEK)
SBAB obundet 0,50% (175 SEK)
Avanza obundet 0,60%, 3-mån 0,60% (210 SEK)
Välj en aktör där tjänsten fungerar smärtfritt och utan kostnader i någon ände. Lunar är uppenbarligen inte en sådan aktör.
Intressant, jag tog ut mina pengar från Lunar till LF förra veckan. Gick snabbare än vad jag förväntar mig, typ som en vanlig svensk bank konto överföring. Jag registrerade uttag strax innan 8 på den dag och pengarna var inne på konto vid lunch tid.
Skönt att höra. Jag har lite pengar där men har läst om så mycket strul både här och på andra ställen.
@Anonym
Jag har läst alla inlägg i tråden så jag är medveten om alla problem. Jag har som tur är inte upplevt några själv men om det ska vara svårt att få ut sina pengar så är det inte värt det.
Är det någon som har tips på kort där man kan avrunda summan uppåt som dras till ett sparkonto?
Gillar den funktionen med lunarkortet.
Jag har inte haft några som helst problem med Lunar, varken insättning (några 100’) eller uttag. Kan inte relatera till allt negativt som lyfts i tråden men kanske haft tur. Swish var aldrig aktuellt för mig i detta avseende, förstår att det stör om man vill använda den funktionen. Förhoppningsvis löser det sig i närtid som vi fått info om.
Jag testade att föra över pengar från Swedbank men där var jag tvungen att välja en valuta. Med euro var det ingen avgift men det måste ha blivit en växlingskurs eftersom mina 100 kr bara var 98 kr när de kom fram. Har någon kunnat överföra från Swedbank utan detta?
Kunde du inte välja SEK?
Nej jag kunde ange ett värde i SEK, men under valuta fanns bara utrikesvalutor. DKK, EUR, USD.
Ja då är det inte så konstigt att det försvinner cirka 2%. Hade inte blivit förvånad om det hade försvunnit ännu mer eftersom det blir två växlingar SEK->EUR på Swedbank och EUR->SEK hos Lunar.
Det låter som att det är Swedbank som har problem här. De har inte tänkt på att en utländsk bank kan tänkas ta emot SEK vid utlandsöverföringar.
Jag kan bara säga att jag själv aldrig haft problem med Lunar, utöver att swish stängdes ner för dem. Det har alltid gått att betala med korten (efter att man ringt sin egen banks kundtjänst iaf), det har alltid gått att betala med Apple pay, det har alltid gått att göra överföringar / uttag. Senaste tiden när Swish strulat (vilket ju snarare varit så att det stängts ner för dem, inte att deras egen kod strulat), så har det ju bara varit att föra över med kort istället. Det har gått omedelbart och utan avgift. Jag har även provat att föra in pengar med Apple Pay, också det gratis och omedelbart.
Det som verkar strula för många är att deras egna banker (typiskt svenska storbanker) krånglar. Antingen kan de inte skicka SEK till en utländsk bank utan kräver att man betalar i utländsk valuta så att de kan tjäna pengar på växlingen. Eller så spärrar de sina kort så att det inte går att göra överföringar och skyller på massa konstigheter. En gång när jag skulle göra en överföring med kortet (när swish inte fungerade) så gick det plötsligt inte, trots att det tidigare fungerat. När jag ringde SEB’s kundtjänst så fick man ett “ojsan hoppsan, ehh, nu ska det fungera”-svar utan att gå in på vad som inte gick. Observera att det i detta läget gick att betala med kortet överallt utom till Lunar. Och så gjorde SEBs kundtjänst något som tog 5 sekunder att göra, och så gick det plötsligt. Märkligt.
Kikar man på varför Swish strular för lunar så:
En kort googling om vem som står bakom Swish:
Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB
Är man konspiratoriskt lagd (och det är jag!) så är det ju inte svårt att se vad som försegår
Jag har ju absolut inga bevis för mina konspirationsteorier, men jag gillar uttrycket “hata slumpen™”
Är det inte märkligt att när det kommer en uppstickare som på riktigt försöker utmana storbankerna, så strular överföringar från just dessa storbanker till just denna aktör, och deras kort slutar fungera till just denna aktör, och det system som de själva äger (swish) slutar fungera för just denna aktör?
Hata slumpen™
Nu fungerar swish igen
Inte hos mig🤷♂️
Angående Lunar så verkar det onekligen som en bra sparränta ”utan bindningstid” men anta att någon sätter in 1,050,000:- och behöver ta ut dessa inom en framtid så har jag tolkat det som att maxbelopp per månad för uttag är 25,000:- Med ”standardkonto” Vilket jag får till 42 månader? Eller 3 år och 6 månader? Det är i min värld en väldigt lång bindningstid? Men jag kanske tolkat något fel?
Konstigt jag har swishat in pengar både igår och idag