Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Vi pratar om insättning? För jag får inte ens det alternativet.

Har du uppdaterat appen? Det behövde jag göra.

Om det stämmer att de begränsar hur mycket man kan ta ut per månad har de ju inte fria uttag. Vart står det här med begränsning om uttag?

Oj, det låter ju som en deal breaker för mig. Kan någon bekräfta eller dementera?

Uttagsgränserna gäller väl kortet?

Kan vara en feltolkning från mig🤔 Gäller kanske bara köp?

Pratade med lunar igår. Du kan ta ut alla pengar du har men i poster om max 200k /dag.

3 gillningar

Fick samma problem hos icabanken när jag skulle försöka föra över pengar från ica t lunar. Man måste för d första gå in på hemsidan och inte appen på ica. Sedan välja utlandsbetalning, sedan när man knackar in lunars BIC/SWIFT måste man lägga på 3st “x” efter LUNADK22. Alltså LUNADK22XXX för annars hittar Ica inte banken. Väljer man SEK i rullistan så ändras det tillbaka till Euro om ica har förvalt sepa som betalsätt. Om man ändrar det betalsättet till IP så går det plötsligt att få välja SEK. Har inte testat om ica tar ngn avgift för IP än men ska kolla det med ett mindre belopp sedan. Gissar att Swedbank kan ha liknande exter för sig med BIC/SWIFT koden samt betalsättet. På ica fanns det en “sök BIC-funktion” där man skrev i Lunar , Aarhus, Danmark och då fick fram att koden ska vara LUNADK22XXX ELLER LUNADK2AXXX.
Visst verkar det onekligen struligt för att få de 1,05% i ränta som Lunar erbjuder men mycket verkar ändå bero på andra svenska bankers knepiga rutiner. Uttaget jag gjort på Lunar gick dock smärtfritt från en dag till nästa när jag testade.
Sedan finns det ju andra som ger lite mindre men funkat klanderfritt, för mig iaf. Aros är min favorit. Sevenday, och Bluestep likaså. Behöver man av ngn anledning ett kort till sitt konto har Santander och Norwegian varit väldigt bra med gratis kort och avgiftsfria bankomatuttag, iaf i Sverige, samt inga växlingsavgifter vid betalning med korten utomlands. Man får dock kolla detta med avgifterna noga innan man tecknar avtal då spelreglerna kan ha ändrats. Kredit kopplas till dessa kort som inte kostar något och man har gott om tid att reglera “skulden” utan att det kostar ränta på krediten. Funkade jättebra men har inte använt dessa 2 de sista 2 åren pga att det inte gått att resa.

1 gillning

Ok,nej det har jag inte gjort.Har du tid att tala om hur jag gör det?

Har skaffat konto i Lunar men avstår från att börja använda det om det är så knöligt som beskrivs i tråden. Hög sparränta är intressant, men inte såpass intressant. Will Ferrell är rolig i reklamen. Där stannar det för mig.

1 gillning

Olika för android och iPhone men enklast att söka här: uppdatera appar - Google Suche

Finns inte swish för iphone ännu fick jag veta av Lunar igår så ännu en anledning att vänta tills dom har lite mer på fötterna.

1 gillning

Jag har inte Lunas själv men förstår inte vad alla klagar på. Det måste ju vara världens bästa grej! Kolla in reklamfilmen så fattar du vad jag menar. :wink:

3 gillningar

Det är en fantastisk reklamfilm! I samma liga som Elon-reklamen Quest for Knowledge och Terry Crews Old Spice-reklamer :grin:

Hej,

Jag blev ganska trött på att försöka läsa på om Lunars regler för sparkontot då det står olika information överallt. Det är ju en flashig hemsida, men det känns mer som ett reklamblad än en bank med tydliga villkor. Så tänkte att ni kanske bättre kan svara på min fundering.

Jag har idag min buffert på en stabil bank med ett sparkonto då det är fria uttag men funderar på att flytta dessa till Lunar pga den högre räntan. Min fråga är alltså således: Är det 100 % fria uttag och finns det ingen bindningstid?

Ja och ja.
Lunar är ju egentligen inte ett sparkonto, det är ett betalkort. Sparräntan är en bonus :slight_smile:

Tack för svaret! :slightly_smiling_face:

Nej och ja. De har en gräns på 5 000 per dag och 15 000 per löpande 30 dagar. Har du 150 000 på sparkonto där, tar det 10 månader att få ut pengarna. Sedan kan man köpa för max 30 000 per dag. Information finns här under rubriken ” Withdrawal and amount limits per card:”

https://static-assets.prod.lunarway.com/se/docs/pricelist-private/

1 gillning

Jag vet inte om jag tänker snett här, men om man har Lunar för buffert eller som en korträntedel i en portfölj etc., är väl stora uttag med kort inte så aktuellt? Vad som oroade mig ett tag var begränsningar vid uttag som en överföring, men det verkar inte vara ett problem.

1 gillning

Är det någon som kan tipsa om fler kort där man kan välja att avrunda summan uppåt så att det dras till ett sparkonto?