Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

De gränserna gäller kontantuttag. Överföring till annat eget bankkonto har inga begränsningar.

Det fungerade för mig nyss, jag har iPhone.

Ok. Jag gick på infon jag fick i telefon av Lunars kundtjänst för 3 dagar sedan så antingen har dom löst det redan eller så menade dom bara ipad? Deras besked är som sagt lite luddiga men ordföljden var: swish för android är klart för insättningar men ios dröjer, Oklart hur länge.

Fast de uttagslimiterna gäller bara bankomat/kortköp. Via banköverföring kan du ta ut hela sparbeloppet i poster om max 200.000kr/dag enligt kundtjänst. Så 5-6 dagar att tömma ett maxat konto (insättningsgarantin) +1-3 arbetsdagar för själva överföringen, oftast beroende på vilken mottagarbank du har.

Detta tycker jag är anmärkningsvärt. Det är inte riktigt ”fria uttag/överföringar” enligt mig. Gratis, ja troligtvis (beroende lite på vilken bank du överför till), men om man ex ska använda pengarna till insats till boende kan det vara mycket viktigt att veta; att man endast kan ta ut max 200k/dygn. Då bör man verkligen vara på tårna och vara beredd på att det tar 1-2 veckor att få ut pengarna om man har runt miljonen.
@janbolmeson vet du om denna gräns på överföring från Lunar-kontot på 200k/dygn stämmer? Är det inte synd att Lunar inte informerar bättre om detta då man skaffar konto?Är det inte mer normalt att behöva vänta ca 2-3 dagar på överföring av hela beloppet från ett räntekonto? Vänligen upplys mig, jag kan vara ute och cykla :slight_smile:

Jo nog stämmer det alltid, om man ska lita på vad dom säger på kundtjänst. Jag hittar dock inte den infon någonstans varken i appen eller på deras hemsida. Men det saknas överhuvudtaget mycket info på båda ställena. T.ex ser man inte aktuell räntesats på sitt konto i appen utan måste hålla koll på den i en s.k “prislista”, som man bara når via hemsidan och inte direkt i appen…men,enligt svar jag fick på mejl från kundtjänst idag är det något man “jobbar på eftersom många efterfrågat detta”:/. Du når deras kundtjänst på tel 031-361 60 10.
Mvh
Veronica

1 gillning

Iphone/ios problemet med swish är löst nu enligt ny info från kundtjänst idag.

Hej! Tack för din feedback. Vi är en relativt ny bank, med många “nya” kunder (nya till oss i alla fall) och dessutom saknar vi ju helt fysiska kontor. Därför är det såklart extremt viktigt för oss att ha enkla processer för våra kunder. Just detta med in- och utförsel av pengar är något vi kikar på just nu. Samtidigt har vi också ett penningtvättsregelverk att förhålla oss till, vilket i kombination med våra erfarenheter lett oss till att sätta vissa gränser vid större överföringar till externa bankkonton.

Utan att recensera andra aktörer är det väl så att det ofta tar några dagar att föra över pengar från konton med högre sparränta. Hastigheten för överföring mellan svenska bankkonton är dock något som vi kommer att jobba med under 2022.

Gällande detta med insats: Hur det ska gå till när man står i begrepp att lägga handpenning på en fastighet är oftast ganska individuellt. Priset på fastigheten samt huruvida du själv sålt en tidigare fastighet och om du fått pengarna ännu, är troligen mer avgörande för hur du betalar handpenningen än hur snabbt du kan få loss själva kontantinsatsen.

2 gillningar

Hej Mats och tack för snabbt svar!

Vid köp av boende: oavsett om man har befintligt boende att sälja eller inte så är det ändå viktigt, iallafall för mig, att veta ungefär när man kan få ut sina pengar. Man kan behöva pengar “snabbt” även till andra saker, ex bilköp, sommarstuga etc då man inte kan få pengar från annan försäljning. Det är just denna brist på tydlig info som jag och säkert många med mig i denna tråd saknar med Lunar, ex aktuell ränta på sparkontot och tydlig info om max överföring/dygn från Lunarkontot (förutom ev någon rad i det finstilta). Stämmer det att överföringsgränsen just nu är max 200k/dygn? Var hittar man den infon, så man kan hålla koll på om den ändras?

Lite oklart och krångligt har det också varit om man inte har ett betalkort kopplat till sin andra bank (typ lönekontot) samtidigt som er Swish-funktion inte funkar (eller vid belopp större än Swish-gränser), då är det extremt oklart vad en utlandsöverföring kostar då Lunar är ett danskt konto. Ev behöver man aktivera utlandsbetalningar via telefonkö hos sin andra bank (ex Nordea) och ev även betala avgift för utlandsöverföring och/eller valutaväxling (endast möjligt i EUR för ex Skandiabanken och kanske även Swedbank). Visst, många banker räknar det som en EU-överföring som är gratis, men inte alla. Detta kommer dock bli mkt enklare om/när ni kan tillhandahålla ett svenskt konto. Vet du möjligtvis om det är på gång och isafall när?

Men nu har jag tillslut ett Lunarkonto och pengar insatta! efter en del “om och men” samt någon timmes läsning i denna blogg. Tacksam för tjänsten och räntan ni erbjuder men eftersöker som sagt lite mer och tydligare info i er app om bla uttagsgräns/dygn samt aktuell ränta på sparkontot. Stort tack för att du och ni vill ge oss bättre tjänster än de gamla storbankerna och att du svarar i denna tråd!

4 gillningar

Jag tycker att det känns osäkert med att det inte krävs bankid för inloggning utan endast ett kort lösenord.

För mig är det en stor fördel. Använder inte mobilt BankID i vardagen på grund av de risker som det är förknippat med. Lunar och Amex är typ enda korten där man kan verifiera internetköp utan BankID.

Jag tänkte på att ta ut upp till 200k från bankkontot men ser nu att det krävs bankid för att göra det.

Kan bara inflika lite att jag har använt Lunar ett tag nu och tycker det funkat bra förutom då swish inte funkade. Har tagit ut allt mellan 5000-20000 kr 4 ggr och alla gånger har det tagit under 1 dygn för att få pengarna på mitt Nordea konto. 2 gånger så begärde jag uttaget 07.00 och runt eftermiddag så hade jag fått pengarna redan!

4 gillningar

Hej! Tack för utförligt svar. Svarar dig bakifrån, hoppas det är OK.

Vi har fått mycket kommentarer på sparränta i appen och kikar just nu på detta. Uttagsgränser är inte något som varit föremål för feedback men jag tar den med mig. De aktuella köp-och uttagsgränserna med kort står listade på hemsidan i prislistan.

Svenska bankkonton jobbar vi med för lansering under 2022.

Vad gäller större överföringar rekommenderar jag att du kontaktar kundservice just i förhållande till din överföring, så kan de hjälpa dig med att få detta att hända så smidigt som möjligt ifall du har stött på problem? Kundernas pengar är ju deras pengar och inte Lunars, så vi håller inte på någons pengar i onödan, men vi har samtidigt ett regelverk att förhålla oss till vilket gör att det kan i vissa fall dyka upp frågor som en del i processen.

2 gillningar

Har klagat på Lunar tidigare, med all rätt tycker jag. Vill balansera upp det med dagens uttag som bara tog ett par timmar innan de fanns tillgängliga. Imponerande.

4 gillningar

Nu fungerar swish till Lunar igen! :slight_smile:

1 gillning

Ni har som har lyckats ta ut pengar från Lunar, hur gör ni? Behöver ni också fixa dokument som styrker att det är till ert eget konto ni vill överföra pengarna?

Försökte föra över till mitt Swedbankkonto men det gick lite dåligt. Som lök på laxsen fick jag hem ett brev från Shell Mastercard som vill att jag förklarar överföringarna till Lunar som jag gjort via Shellkortet eftersom Swish inte fungerade.

Jag har tagit ut pengar till mitt bankkonto i Swedbank…Fyllde bara i mitt kontonummer och på eftermiddagen var pengarna på kontot.
Fyllde på med pengar med mitt Norwegian kort när Swish inte fungerade utan problem.

Märkligt. Hmm, jag får väl försöka ta ut lite mindre på måndag och se om det går att lirka ut utan att behöva förklara sig.