Det är helt bisarrt att Swish inte fungerar för Lunar, och appen säger inget om när de planerar att få igång det igen. Det bådar inte gott, tänk om helt plötsligt uttag slutar fungera och ligger nere i veckor utan info?
Jag hann flytta över en större summa till Lunar, men nu känns det kanske bäst att ha sparkontot på Klarna istället, det är i sverige och större än Lunar, jag tvivlar på att Klarna hade låtit kunderna hänga och dingla såhär.
Håller med om att trist att det inte fungerar. Men kom ihåg att de är i en stor expansiv fas och att allt kanske inte är på plats just nu men de lär jobba hårt på att få systemen välfungerande.
Går ju göra betalning via kort också vilket registreras direkt.
Riktigt trist. Jag kan inte få kortöverföring att fungera heller, har mejlat med Lunar supporten. De säger jag ska prata med Swedbank, vilket jag ska göra men mitt kort har inte strulat förr.
Ja, kortbetalning funkar inte för mig även efter jag ringt Swedbank och frågat varför, samt pratat med Lunar. Swish funkar inte heller. Banköverföring fick jag stå i telefonkö i över 60 minuter och kom fram till att en överföring kan kosta från 200 kr, 35 kr, ja allt möjligt. Just nu är jag allt annat än nöjd med bytet till Lunar
Jag funderar på att flytta mitt buffertsparande till Lunar bank och tänkte höra hur ni tänker. Hur kan man bedöma om deras sparränta kommer vara stabil på den nivån? Jag funderar på att flytta bufferthinken från Avanza till Lunar. Men jag väntar också på att få veta vad Lysa lanserar för sparkonton. På Lysa funderar jag på att byta min 60/40 hink uppdelat på deras nya sparkonto, samt den andra delen till 100/0-kontot. Eller flytta allt jag har/vill ha på sparkonto till Lunar. Och resten på 100/0 på Lysa.
Jag tror Lunar kommer erbjuda hög inlåningsränta under lång tid framöver. Man bedriver utlåning genom gamla Lendify som köptes förra året och att betala 1% i ränta för att få tillgång till kapital är mycket billigt jämfört med alternativen. Lunar expanderar dessutom i hög takt och vill ha nya kunder.
Att flytta pengar mellan sparkonton går relativt snabbt och är i allt väsentligt riskfritt. Så om man vill jaga dessa tiondels procent det handlar om finns ingen anledning att vänta. Gör slag i saken och flytta dit man får bäst ränta
Jag har ett Lunar konto och överför penga gratis från Nordea.
Dock undrar jag hur/om jag kan betala räkningar samt använda kontot som ett lönekonto. Någon som vet?
Vad jag vet så skiljer man på transaktionskonton och sparkonton. Transaktionskonton passar för lönen och har inte ränta.
Om du inte gillar avgifter finns Skandiabanken som erbjuder ett gratis transaktionskonto.
Jag löser det så att jag flyttar vad som blir kvar av lönen till rockerkortet. Största delen av det föyttar jag vidare till Rockers sparkonto med 0,85% ränta. Sparkontot fyller sedan på kortet automatiskt vartefter jag använder det. På så vis har jag mycket lite pengar som ligger utan ränta. Men det här handlar om småpengar så det är mest skitnödigt antar jag.
Så det kostar inget till och från Nordea. Jag fick svar från deras support att överföringar inte kostar något så länge det är inom Sverige. Men Lunar är ju danskt?
Betalningar inom EU i EUR och SEK är avgiftsfritt. Detta tror jag gäller alla banker. Att kunna skyffla EUR utan avgifter tror jag dessutom är ett EU-direktiv.
Yepp. Så även hur lång tid det får ta.
Jag förstår dock inte varför det är så mycket prat om överföringar här. Det går ju kostnadsfritt och på sekunden att flytta över pengarna mha kontokort, nu medan swish inte fungerar.
Det beror nog på att många nyttjat “lifehacket” att byta bank till Skandiabanken som är kostnadsfri om man duckar kontokortet. Tyvärr verkar de ha bristen att inte kunna föra över SEK till danska konton.