Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Hej forumet! Ny här, men har lyssnat på Rikatillsammans i några år nu så det är dags att ge mig till känna! :blush:

Philip, 34, Stockholm

Är det bara jag som inte kan överföra pengar till Lunar?

• Under Swish står det: “Tillfälligt otillgängligt men kommer tillbaka inom kort”
  • Kort öppnar en död länk efter att jag fyllt i kortuppgifterna
  • Hittar inte Lunar som mottagare när jag försöker göra en banköverföring

Har appen installerad på Android, försöker göra överföring från Nordea och jag har aktiverat internetbetalningar.
Har en känsla av att orsaken är SBS… :sweat_smile:

1 gillning

Jag har Lunar, det går att Swish, busenkelt.

Nej, det är samma för mig just nu. Ping @janbolmeson har du någon aning om Lunar har fått sin Swish-funktion avstängd?

Samma problem här - swish kommer inte ens upp som ett val för insättning i appen nu :open_mouth:

Verkar suboptimalt! Kanske de svenska storbankerna har börjat surna till på att man använder Swish för att flytta pengar till nisch-aktörer.

Jag lyckades föra över med Klarna-kortet, som är direkt kopplat till min bank (Skandia). Ser ut att ha gått bra.

Supporten:

Hej!
Vi beklagar att du för närvarande inte kan använda Swish som ett alternativ vid insättning :pray:
Just nu jobbar vi på att göra dina insättningar till Lunar så effektiva som möjligt! :rocket: Av den anledningen kommer Swish vara otillgängligt under en kortare period. Vi hoppas snart kunna ge ett besked om när Swish förväntas vara tillbaka!
Fram tills att Swish är tillbaka vill vi såklart belysa att du lika enkelt kan göra insättningar via ett bankkort :star2: Du kan även sätta in pengar genom en internationell banköverföring från din andra bank​:money_with_wings:
Om du inte redan har gjort det, vänligen uppdatera din app så ska du kunna göra en insättning med kort :muscle:
Vi kommer uppdatera dig så snart det är möjligt att göra en insättning via Swish igen :star_struck:
Tack för ditt tålamod!
Hälsningar,
Elvira

Dessvärre har vi ingen tidsram för när swish kommer vara aktivt igen, dock rör det sig nog snarare om veckor än om timmar :pray:

2 gillningar

Tillkommer några avgifter vid betalning med kort? Valutatransaktion? :thinking:

Någon med LF som testat?

Jag svarar/uppdaterar mig själv ovan. För banköverföring från Lunar-kontot (danskt) till Skandiabanken i sek, se uppdaterad prislista i bilden nedan (https://www.skandia.se/vardagstjanster/hjalp-mig-med/vanliga-arenden/utlandsbetalning/). Den ersätter prislistan i mitt inlägg ovan, från Skandias chattsupport idag. Banköverföringen från Lunar till Skandiakontot räknas alltså som en EU-betalning i sek, 0 kr :ok_hand:

Dock ser det ut som att betalning från Skandiakonto till Lunar-kontot kostar 50 kr. Eventuellt kan man försöka få till en SEPA-betalning från Skandia till Lunar (från Lunar ej SEPA iallafall). Alternativt väntar på Swish-återkomsten, gör kortöverföring, eller väntar tills att Lunars RIX-ansökan går igenom :slight_smile:

Från Nordea och SEB verkar det vara gratis med banköverföring både till och från Lunar-kontot (EU-betalning åt båda håll).

Skandiabanken:

Tillägg från Skandiabankens chatt:

1 gillning

Borde ju inte tillkomma kostnader vid kortöverföring/betalning då det verkar vara från sek till sek. Har dock inte testat.

1 gillning

Jag gjorde en kortöverföring från Handelsbanken utan kostnader.

1 gillning

Kanske är jag gammalmodig men tycker inte en bank eller ett företag ska kommunicera med emojis. Framförallt inte när det är viktig och negativ information. /Slutpågnäll.

10 gillningar

Där är vi helt eniga.

1 gillning

Hur skall man använda en bankapp utan mobilt BankID, skall du släpa med dig en dator för att logga in?

De har ju ingen internetbank utan allt utförs via mobilapp.

1 gillning

Blev också ny Lunar-kund i veckan. Överföring från SEB gick på 1 dag och kostar inget. Från Re:member-kort gick det direkt och ser inte eller ut att ha kostat något. Idag skickat över större belopp från SEB och blir intressant om den också går lika snabbt.

Ser bra ut hittills!

Perfekt. Tack för researchen!

Ang. Swish-problematiken så har Lunar en ganska tjusig driftstatus-sida. Problemet är bara att det står “Operational” på allting vilket ju tål att diskuteras…

3 gillningar

Funkar jättebra på allt utom just lunar, men som jag sa vill de inte ha mig som kund så slipper de. Att byta tel bara för att prova en ny bank känns långt borta.

Är det någon som har koll på hur skatten på räntan fungerar? Tänker på om de har integration mot Skatteverket eller om man förväntas rapportera sånt själv.

De rapporterar till skatteverket enligt deras kundtjänst.

2 gillningar

Jag upplever att Lunar försöker nå en yngre målgrupp när jag testar deras app, kollar hemsidan och läser mailet från supporten.
Att kommunicera på samma sätt som deras målgrupp kan vara vettigt i såna fall.

Tråkigt för de att det är flera veckors strul med swish när det är första hands valet för deras målgrupp.
Upplever att yngre personer kan tycka att göra överföringar (just nu utlandsbetalning) inte är lika smidigt och enkelt och då kan hoppa vidare till nästa app.
Går det inte fort och enkelt så tappar man intresset rätt fort.

Men allt det här är bara mina upplevelser. Behöver inte vara någon sanning alls.

Tycker själv att Lunar har ett nytänk och intressant affärsidé. :slightly_smiling_face:

1 gillning