Lunar bank swish ur funktion, är orolig för att banken inte är seriös

Tack för alla svar och engagemang i den här tråden. Kanon att få info från hästens mun; @Mats-LUNAR.

Hoppas det snart börjar funka! Precis blivit kund, men kan inte få över pengar varken via kort eller överföring (Nordea). Synd…men det är väl bara att vänta.

1 gillning

Kan du inte göra en internationell överföring? :thinking: har inte Nordea själv så kan inte hjälpa till tyvärr…

Inte igår iaf. Idag har jag inte testat, bara testat kortöverföring idag, funkade ej. Får kolla sen :slightly_smiling_face:

Jag har också nordea och testade att föra över via kort. Funkar inte för mig heller.

1 gillning

Detta var en riktigt spännande tråd! :grinning: Jag har varit kund hos Lunar ganska länge nu (om man kan säga så om en relativt ny företeelse), faktiskt redan innan de fick banklicens. Under 2021, alltsedan nya appen kom så har jag förbluffats över alla smarta funktioner som finns. Det är nästan för bra för att vara sant, men jag litar på att banklicensen och insättningsgarantin borgar för seriositeten. Tyvärr har en hel del strul också inträffat, men det är mer av lull-lullet runtomkring som anslutning av andra banker, olika strul som berört android men inte ios och sånt, men aldrig någonsin strul med kortet eller något allvarligt. I går var jag såklart bekymrad över detta med swish men nu har jag ju läst i tråden här och får viss förståelse för problematiken. Lunar brukar ha extremt hög servicegrad, med personliga svar över chatt på nån timme, just nu lite längre dock. Men jämfört med Swedbank som kan ta tre veckor på sig för en helt vanlig fråga av e änkel karaktär så är det milsvid skillnad. Lunar är bland det bästa som hänt och jag har inga intressen i företaget eller känner någon som deläger, helt enkelt en nöjd kund, kort och gott! Kombinerar just nu med I’m yours f4ån Marginalen Bank för räkningsbetalningar och bankkort OM nu Lunar skulle strula, helt gratis där också.

3 gillningar

Har man Nordea måste man ringa in till dom och svara på massa frågor för att kunna aktivera tjänsten som gör att man kan göra utländska överföringar. Så har man Nordea och inte gjort det ännu så finns det inga sätt för tillfället att sätta in pengar till sitt lunar konto

1 gillning

Jag är också jättenöjd med den snabba och nra supporten jag fått av lunar hitills!

1 gillning

En fundering jag har kring jakten på att få bästa möjliga ränta på sparkonto… Är det inte skatt för den avkastning man får?

Efter en googling så finner jag att räntan landar under inkomst av kapital i deklarationen och beskattas med 30%. Varför vill man hellre ha det än en räntefond på ett ISK eller KF? För att begränsa nedsidan?

1 gillning

Ja. Skatten kommer man ju aldrig ifrån. Men skatten på ISK/KF riskerar ju att vara högre än avkastningen. Alternativet är ju då räntefond på vanlig depå men då risk för värdeminskning. Så med sparkonto går du åtminstone aldrig minus nominellt. Men visst är det en chansning i vad som ger bäst avkastning, men den debatten kan vi hålla till andra trådar…

Jag skulle nästan säga att överföring via trustly nästan är att föredra jämfört med Swish. Alpcot å Avanza använder båda möjlighet att använda trustly för att föra över pengar, tar inte många sekunder för överföringen heller. Men jag gissar att ni har bättre koll på kostnader i samband med transaktionerna via trustly än vad jag har, så att det är anledningen att det inte används som ett alternativ…

Säg att du har räntefonder på Lysa, du har en totalkostnad i Lysa på strax under 0.4%, lägg till nästan 0.4% i ISK-skatt, och du betalar ~0.7% per år.
Säg att man får 1% på sparkonto, det ger 0.7% efter skatt.
Väljer man sparkonto gör man ett bet på att räntefonden kommer avkasta mindre än 1.4% per år (dvs mindre än 0.7% efter avgift+skatt).
Sen finns det många trådar som handlar om huruvida räntefonder kommer göra en revansch, t.ex. dessa två nyligen gjorda trådarna.

700 år av räntor

Om man skippar räntefonderna 2022 gör man en marknadstajming då?

1 gillning

Ni som har Lunar, betalas räntan ut månadsvis?

Ja, ränta varje månad

1 gillning

Jag sparar också på Lunar och använde swish så länge det fungerade. Nu kör jag Klarna så länge, tills Lunar fått ordning på sin swish igen…

När ni inför svenska konton, kommer de pengar jag redan fört över till er, automatiskt gå över till svenskt konto? Eller måste jag göra ytterligare en överföring?

Tack för svar!

Jag har Lunar. Funkar bra. Använde Swish innan men eftersom det inte fungerar längre förde jag över 50000 hur smidigt som helst från kontot på Icabanken genom bankkort. Var bara att fylla i kortnumret på Lunar och bekräfta med bank-id och det drog genom kortet från bankkonto.

2 gillningar

Vet inte om det nämns här tidigare men Lunar har en dold gräns på 150k inom 30 dagar för inbetalningar via kort och Swish då det ses som metoder för påfyllningar (top up) av deras egna betalkort. Behöver man komma runt gränsen kan man göra en internationell banköverföring i SEK.

Aktuell räntesats och just nu intjänad men ännu ej utbetald ränta saknas i appen.

2 gillningar

Hej! Det vet vi inte i detta läget. Ut kundperspektivet finns det för- och nackdelar med bägge alternativen. Kanske finns det också andra alternativ. Vi kommer såklart återkomma med mer info när det närmar sig!

1 gillning