Så här kan en banköverföring till Lunar se ut fn:
fre 28/1 skickade jag 99708 från Skandiabanken till Lunar, valuta DKK och 50kr Skandias avgift.
31/8 ficka jag mail från Lunar där de vill ha information var pengarna kom ifrån, vad jag skulle ha dem till och efterfrågade ett kontoutdrag från Skandiq från de senaste 3 månaderna.
Idag 1/2 har 97327 SEK kommit in till Lunar.
Avsikten var att skicka 100k från Skandia till Lunar.
Det finns ju en hel del andra sparkonton med 0,85-0,95 % ränta. Verkar vara mycket krångel för de där extra 0,1 % man får på Lunar (hur länge det nu varar).
Varför förde du över i DKK? Eller hade du dem redan i DKK? För annars har du ju växlat två gånger i onödan; varav en av dem (Skandiabanken) säkerligen tag bra betalt för det. Det är ju bara att sätta över pengarna med kort. Då kostar det inget. För man över 10 00 SEK så kommer det in 10 000 SEK på kontot. Och det direkt, inte efter massa dagar.
Jag hade att välja mellan euro och dkk på Skandia. Klarnakortet är det enda kort jag har kopplat direkt till ett transaktionkonto, och det funkade inte med större summor tyvärr.
Man fick ju inte direkt ett seriöst intryck av deras kundtjänst. Tycker inte att en bank som utger sig för att vara seriös ska uttrycka sig som 14-åringar och kommunicera med emojis i var och varannan mening.
Det är väl vuxna människor som arbetar där? Känns lite pinsamt då att de ska skriva som 14-åringar bara för att vara “hippa” och locka barn/ungdomar… Eller vad nu syftet är med detta.
Kan ju så klart bero på kontext men det är ju faktiskt människor som jobbar ute på arbetsplatser. Att unga människor tar med sig sitt “språk” i dem situationerna tycker jag inte är det minsta konstigt. Jag är glad så länge folk anstränger sig för att skriva förståeligt.
Några emojis har ingen dött av. I avtalstext hör det inte hemma dock…
Varför inte bara tjoffa in pengarna på Avanza och sparkonto där utan bindningstid? De erbjuder nu 0,6% i ränta vilket är 0,42% efter skatt. Över hos Lunar får man 0,735% efter skatt. Är det värt allt strul som redovisats här för att få de där 0,315% extra i avkastning på det ni kastar in på sparkontot? Om ni slår ut det på den tid ni lägger ned och räknar er timpeng, har ni gjort en vinst eller förlust då att försöka använda Lunar (eller liknande) gentemot Avanzas sparkonto?
Noterade att Lunar inte skickat in deklarationsunderlag till Skatteverket. Var i kontakt med supporten som inte kunde hjälpa till alls. Så jag får helt enkelt betala skatten och redovisa manuellt. Kanske har de missat fler och då är det ju bra att få en liten heads up tänkte jag.
Jag råkade ut för samma sak. Jag får fixa det själv enligt kundtjänst trots att jag vid tidigare kontakt fick höra att de skickar in det. Är det kundtjänst som inte har koll eller är det de som ska meddela Skatteverket som missat något? @Mats-LUNAR
Jag hade hoppats på att bara kunna godkänna deklarationen och få pengarna i April.
Fick du något svar från Lunar eller Skatteverket? Jag har inte heller sett deklarationsunderlag till Skatteverket. Är det kanske för att beloppet är för lite?
Jag har inte kontaktat skatteverket. Jag har fått uppgifterna som ska rapporteras in till Skatteverket. Min kritik rörde att de först sa att de skulle rapportera in det men det gjorde de inte.
Jag avslutade mitt konto där.
Om jag inte minns fel så behöver inte summor under 200 kr deklareras.
Ok, tack. Jag hörde av mig till supporten hos Lunar också. De sa ju själva att de inte ha skickat in deklarationsunderlag till Skatteverket, så det är inte så konstigt att det inte dyker upp där.
Angående belopp under 200kr har jag till och med fått deklaration från Trine med 58kr
Jo, det har jag. Men den var mer som ett årsbeked från Lunar. Det är som du nämnde trist att Lunar inte skicka in deklarationsunderlag till skatteverket i tid. Lägger man till detta manuellt så se det ändå konstigt ut på deklarationen. Antingen som egeninmatning på ränta eller övrig värdepaper.
Hej! Tack för att ni uppmärksammat detta. För våra sparkonton har vi nu skickat in kontrolluppgifter för kunder som hade en ränteintäkt på 100kr eller mer. Skatteverket kommer att hantera denna information olika beroende på huruvida man redan har deklarerat eller inte. Har man redan deklarerat kan det bli så att slutskattebeskedet uppdateras. Har man inte det så uppdateras de “förtryckta” kontrolluppgifterna.
Observera att detta enbart gäller sparkonton, för P2P-investeringar samt lån (tidigare Lendify) har uppgifter rapporterats in som vanligt.
Beklagar självklart detta och kommer se till att vi har en bättre process på plats för rapportering av 2022 års uppgifter.