Sparkonto Lunar, skatt med mera. Hjälp sökes!

Hejsan!

Jag behöver hjälp då jag helt enkelt vet för lite och inte ser och förstår helheten.

Exempel på scenario:
Jag öppnar ett konto (sparkonto) hos Lunar bank 1 augusti.
Vi låtsas att jag satt in 100 000 den 1 augusti och de ska bara ligga året ut.
Räntan är just nu 3,75%.

Fråga 1: Hur mycket kommer jag tjäna på detta innan året är slut?
Fråga 2: Hur kommer det bli på deklarationen? Med alla skatter och så?
Fråga 3: Blir det någon schablonskatt på detta konto?
Fråga 4: Är det någon skillnad i hur lite/mycket man sätter i på kontot?

Det jag undrar helt enkelt är kommer man tjäna pengar på detta eller går man back efter alla skatter och så? Hur ska jag tänka och räkna?

Hoppas någon som förstår mer än mig kan hjälpa mig.

Ca 1500 kr innan skatt.

De rapporterar till skatteverket att du fått inkomst av kapital (jag var i kontakt med supporten igår angående detta) men de drar ingen skatt.

Nej.

Nja, maxtaket är 1 050 000 kr för att tjäna ränta om jag förstått det rätt.

Ca 1500 kr innan skatt skriver du.
Ca 1000 kr EFTER skatt alltså?

Tänker jag rätt?

Och detta är enda skatten som kommer dras?
Och skatten dras endast på det man tjänar och inte på totala tillgångarna på kontot?

Ja :slight_smile:

Precis, men skatten kommer inte “dras” av Lunar utan den kommer krävas av skatteverket vid nästa slutskattebesked.

Jesper. Stort tack till dig. Du har minskat min förvirring och ökat min förståelse.
Ha det riktigt fint!

3 gillningar

Det kanske kan vara värt att påpeka att detta gäller för just Lunar bank. Om du har pengar på en svensk bank kommer banken att dra preliminärskatt från kontot. Slutresultatet blir detsamma med den enda skillnaden att du ökar risken att få kvarskatt om du har en bank som inte betalar in preliminärskatt.

7 gillningar

Så om jag förstår dig rätt GSverre

Slutresultatet blir detsamma men då Lunar inte drar någon skatt bör jag vara beredd på att jag själv eventuellt kommer bli tvungen att betala kvarskatt vid nästa deklaration?

Men om det istället hade varit en svensk bank så hade den banken dragit skatten och jag hade inte behövt oroa mig för att betala kvarskatt inför nästa deklaration just gällande detta då banken redan dragit skatten?

Det blir varken mer eller mindre kronor oavsett hur man gör alltså?
Om vi nu tänker enbart i termen kronor och inte räknar inflation och så vidare.

Just så. :slight_smile:

Jag har sett detta på fler ställen idag. Varifrån kommer denna föreställning?

Bankgarantin är 1 050 000 kronor, men ingenting hindrar dig från att peta in mer eller att du ska få ränta på mer. Om nu inte Lunar skrivit något som förbjuder detta, vilket skulle förvåna mig storligen då de ju vill ha medel insatta.

Bankgarantin stipulerar bara vad du maximalt kan få tillbaka om Lunar går i konkurs. Den har inget med räntor, skatt, snöbollseffekter och annat att göra.

Tack! Nu fattar jag även detta :slight_smile:

Lunar bank har bara ränta på pengarna upp till 1050000:-
0% på allt över det.

Det är ingen felaktig föreställning för just lunar, det står tydligt på deras hemsida.

Säg man kommer upp till 1.050.000 SEK och sedan flyttar 50.000 SEK till annan bank.
Har man då fortfarande ränta då man ligger under 1.050.000 SEK eller är det slut på räntan då man en gång kommit upp till 1.050.000 SEK?

Förstår du hur jag menar?

Haft Lunar i flera år. Trodde det drogs automatiskt? :thinking:

Jodå… Så länge du ligger under 1050000:- så har du ränta på hela beloppet.

Jag fattar. Tackar! Har dessvärre inte det problemet :smiley:

1 gillning

Länk? Bild?

Länk

3 gillningar

Okidoki - tack! Helt nytt för mig att de satte ett tak där. :+1: