På tips från Jan och andra så öppnade jag ett Lunar-konto i början av förra året p.g.a. bra ränta. Räntan har tickat in månad för månad och allt har sett bra ut.
Nu har jag fått deklarationen från Skatteverket, och förväntar mig att det ska vara inrapporterat ränteintäkter och avdragen skatt enligt informationen från Lunar: “Som privatperson behöver du betala skatt på de ränteintäkter du erhåller genom din investering hos oss. Vi drar automatiskt av 30 procent och rapporterar in dem till Skatteverket. När det är dags att deklarera finns ränteintäkter och avdragen skatt förtryckt i deklarationen.”
Under rubriken ränteintäkter och avdragen skatt lyser dock Lunar med sin frånvaro i min deklaration (men här har andra aktörer som jag har pengar hos, t.ex. Northmill, rapporterat in ränta + avdragen skatt). Däremot har jag ett belopp rapporterat under ränteUTGIFTER från Lunar, och det beloppet motsvarar exakt min intjänade ränta under år 2022 (?!?)
Jag tänker så klart kontakta Lunar om detta men tänkte också höra om någon annan här har sett samma sak, och om ni också tänker att detta är fel? Det kan kanske hända att det bara blivit fel hos just mig, men om det visar sig vara ett systematiskt fel så kan detta också tjäna som en förvarning att andra med Lunar-konto dubbelkollar sina uppgifter i deklarationen!
Lunar gick i dag ut med ett mejl just om detta, kopierar:
Hej Melrache,
Under de kommande veckorna skickar Skatteverket ut deklarationen. Här kommer en bekräftelse på de uppgifter som Lunar rapporterat gällande dina ränteintäkter.
Din erhållna ränta för 2022 var: XYZ SEK
I samband med vår rapportering av kontrolluppgifter till Skatteverket uppstod tyvärr ett fel, vilket för vissa kunder kan innebära att den förtryckta uppgiften visas som en utgift istället för som en intäkt. Vi har nu åtgärdat detta och du kan inom kort se de korrekta uppgifterna när du loggar in hos Skatteverket.
Vi ber om ursäkt för besvären detta kan ha orsakat. Vid frågor är du välkommen att kontakta oss direkt via din Lunar-app. För frågor som gäller ändring i deklarationen och utbetalning av skatteåterbäring hänvisar vi till Skatteverket.
Tack @Melrache för snabbt svar! Jag skrev mitt inlägg kl. 12:20, sedan fick jag ett telefonsamtal som jag var tvungen att ta så jag hann inte skicka iväg frågan till Lunar, och sedan kl. 12:38 kom mailet från Lunar till min inbox. Så nu kan jag släppa detta! (Måste dock in och göra en ny skatteberäkning sedan, nyfiken på hur detta påverkar…)
Jag blev också paff när kag såg detta men i min deklaration på nätet kommer detta nu upp med en korrigering. Men, de har inte dragit någon skatt vilket är lite irriterande. Drog de för dig?