Hej.
Jag har betalat ränta på portföljbelåning på Degiro, den har inte kommit in i deklarationen automatiskt (jmf, Nordnet). Hur ser jag hur mycket ränta jag betalat på degiro? Hur deklarerar jag detta?
M.v.h. Helge
Hej.
Jag har betalat ränta på portföljbelåning på Degiro, den har inte kommit in i deklarationen automatiskt (jmf, Nordnet). Hur ser jag hur mycket ränta jag betalat på degiro? Hur deklarerar jag detta?
M.v.h. Helge
Logga in på degiro.se, välj Aktivitet ladda sedan ner Årsbesked 2021 under Rapporter.
I rapporten finns uppgiften Ränta under kategorin Räntor.
Min ränta på Degiro dök upp automatiskt i inkomstdeklarationen. Märkligt nog har de skickat in drygt 20(!) uppgifter om detta till Skatteverket, så det är en rekordlång deklaration jag har fått i år.
Detta tillsammans med att SaveLend soppat till det och räknat fel på räntan, så att jag blev tvungen att deklarera om, gör att det känns som att jag kommer att plockas ut för granskning i år.
Det ser skumt ut, även om jag har rent samvete.
Tack @Helge, men nu ser det ut som att man ska välja,
Inkorg -> Dokument sedan laddar man ner årets Årsbesked
I år har Degiro inte rapporterat några betalda räntor till Skatteverket på mitt ISK-konto. ![]()
Årsrapporten fanns inte tillgänglig när jag deklarerade i tisdags, utan jag fick godkänna den i blindo. Får se om jag orkar deklarera om eller om jag bjuder staten på pengarna.
Den betalda räntan är bara angiven som ett totalbelopp i SEK, men i själva verket har jag ju lånat i andra valutor.
Hur såg det ut med schablonskatten då? Kan bli dyrt (närmare bestämt 40% dyrare) om den inte deklarerades.
Jo, schablonintäkten är med, men jag ser nu att den skiljer sig med ett antal hundralappar mot vad som står i deklarationen. ![]()
Och skatt som dragits på kapitalinkomster är också med i deklarationen. Den är samma hos Skattverket som i Degiros årsbesked.
Nu har jag deklarerat om samt kontaktat Degiro.
Allmän uppmaning att kontrollera årsbeskedet och jämföra med vad som står förtryckt i deklarationen!