Deklarationräntor

Har betalt av massor med inkasso -23 och nu ser jag att alla inkassobolag inte har skickat in till Skatteverket.
Hur fyller jag i detta själv.?

Chattade nyss med Skatteverket och hon sa att det inte är avdragsgillt,

Vill inte höra något negativ om varför jag har haft skulder hos inkasso. :blush:

Jag tror inte dröjsmålsränta räknas som kapitalförlust, så jag skulle tro att du inte får dra av det från kapitalinkomster. (Tillägg: fast då hade jag tydligen fel: Ränteutgifter | Rättslig vägledning | Skatteverket )

Men vad jag tror är väl mindre intressant, för jag tolkar det som att du redan fått besked av Skatteverket att det inte går att dra av, så där har du väl redan ett besked som är mer pålitligt än vad du kan få här på forumet. Eller? Jag skulle nog ta det här ett varv till med Skatteverket.

Tack för svar. Har tidigare fått avdrag för den räntan.

Jag är förvaltare åt en man som jag lyckats hjälpa helt ur skuldfällan idag. Ett par av bolagen har faktiskt rapporterat in räntorna till SKV. Andra har inte gjort det.

Så kontakta dina gamla fordringsägare och fråga om hur mycket ränta du betalat. Fråga om du kan få skriftligt på det. (Tex i mejl) Skriv sedan in siffran själv i deklarationen. Så länge det inte är skatteskuld eller CSN ska räntorna vara möjliga att dra av.

Du ska ha all kred för att du jobbar med skulderna. Det är lätt hänt att man bara ger upp. Skuldsanering kan också vara ett alternativ ibland. Det kan låta tufft, men är bättre än löneutmätning.

2 gillningar

@ Monstera81 Nu ser jag att du även frågar efter hur man lägger till de räntor man känner till.

Du har säkert redan någon siffra angiven för skuldräntor. Ersätt denna siffra med den högre siffra du själv har räknat fram.

Tack för svar.
Jag är i dag skuldfri och har t.o.m. ett bra sparande :pray:t2:

Har fått kontrolluppgifter från en del inkasso på kivra och hem i brevlådan.
Är det den räntesumman jag ska fylla?
Behöver jag skicka in bevis ?

1 gillning

Grattis!
Att vara skuldfri betyder verkligen mycket - och med sparande är det ännu bättre.

1 gillning

Det du fått kontrolluppgifter på, borde redan finnas i deklarationen. Det är de som slarvat du ska lägga till. Tex min huvudman har fått kontrolluppgift från regionen och banken som gav honom kredit på mediciner. Men hyresvärden, hemtjänsten och elbolaget har inte skickat in något. De kommer jag höra av mig till…

Du behöver inte skicka in bevis förrän de kräver det.