Lunar konkurrenskraft sparränta

Hej

Vad tror ni om Lunars strategi kring sparränta nu när andra nischbanker börjar höja sina räntor över Lunar? Vill man ligga högst eller prioriterar man annat?

Har Rocker idag och vill som så många andra lämna efter deras ändrade avgifter

Vad är det för villkor rocker ändrat?

Skrev fel, tänkte på avgifterna

Kan rekommendera Northmill bra app som är lättöverskådlig utan massa lull-lul funktioner
Deras rörliga sparkonto har 1,1% ränta men den betalas ut 1 gång per år inte varje månad.
Visa-kort likt rocker som man swishar till, överföring mellan deras sparkonto och bankkonton sker direkt.

Blir det ökad ränta på ränta-effekt om räntan kapitaliseras månadsvis istället för årsvis, eller är den effekten redan inräknad i den räntan som anges?

Alla banker har olika in- och utlåningsräntor. De höjs och sänks vid olika tillfällen. Säkert kommer Lunar att följa marknaden. Sedan kan det alltid finnas någon ny bank som har som affärsidé att erbjuda 0,05% högre ränta än andra. Vet inte om det är så stor grej egentligen.

Ja, massive gainz på månadsvis kapitalisering vid 1% ränta.

(1+0.01/12)^12

ans =

1.010045960887181

Jag misstänker att de som har månadsvis kapitalisering av räntan anger effektiv ränta och att i detta fallet är den nominella räntan ca 0,99%. För spararen har en räntepunkt ingen betydelse men för banken blir en räntepunkt pengar.

På fasträntekonton med bindningstid över ett år visas nominell ränta och så får man leta bland det finstilta efter effektiva räntan som ju är lägre.

Jag delar din uppfattning. Det skulle vara rejält klantigt att ge en högre ränta än den man marknadsför.

Den ränta man marknadsför/anger skulle jag säga uteslutande är i årstakt. (1+0.01/12) är inte den månadsränta man får om man får 1% i årstakt, även om det är ganska nära vid låga procentsatser.

x12 = 1.01
x = (1.01)1 / 12

x = 1,0008295381…

kontrollberäkning: 1,0008295381… ^12 = 1.01

Min gissning är alltså, att en bank som marknadsför sig med 1% sparränta, som kapitaliseras månadsvis, de facto har en månadsränta på 0.08295381%, något avrundat :slight_smile: (snarare än 0.08333333% som fås genom förenklingen ovan)

:nerd_face:

Mitt svar var inte egentligen om vad som angetts, utan att det är totalt irrelevant när det handlar om 1%

Dock, dessa beräkningar är helt vilse nu. Månadsränta på 0.82% ger årsränta på uppåt 10%

Om man har effektiv ränta på 1% efter månadsvis kapitalering så har man en månadsränta på 0.083%, dvs en nominell ränta på 0.995%

1 gillning

Qliro säger 1,1% “årsränta”. Min kluring var mer om de var så generösa att de gav 1,1%/12 kapitaliserat per månad. Men det skulle de garanterat inte missa att marknadsföra :slight_smile: Så har man inte många miljoner på kontot spelar det nog ingen större roll om kapitaliseringen sker månadsvis eller årsvis.

Detta fick jag av Lunar när jag frågade för några månader sedan

Hej!

Sparräntan beräknas mycket riktigt per år men betalas ut månadsvis. Här finns ett korrekt räkneexempel!

Om du har 1 050 000 kronor på kontot i 30 dagar:

Ränta för ett helt år: 1050 000 kr x 1,05% = 11.025 kr.
Ränta för en dag: 11.025 kr / 365 dagar = 30.00 kr.
Ränta för 30 dagar: 30.00 kr x 30 dagar : 906.00 kr.

Hälsningar,
Lunar