Hej! Ni som använder fondrobot, hur ser eran fördelning ut? Har för nuvarande en liten summa på 70%-30% aktier. Tack.
Hej
Oavsett hur man investerar så beror fördelningen oftast på investeringshorisonten samt vad man sparar till och vilken risknivå man klarar av att hantera. Du vill kunna sova lugnt om nätterna utan att tänka på börsen varje natt.
Vad sparar du till? När behöver du ta ut pengarna?
5-7 år skulle jag nog säga, sparar för kontantinsats eller en ny bil.
35 procent aktier. Pengarna kommer förhoppningsvis inte komma till användning ännu på 5 år, så det är min placeringshorisont.
100% aktier, ska få ligga och gro i minst 20 år ![]()
100% aktier, utifrån riktlinjen 10% aktier per sparhorisont-år (+10 år).
0% räntefonder.
Räntor är en alldeles för riskfylld placering på alla tidshorisonter med tanke på den usla utvecklingen räntepapper har.
Det var annorlunda förr i tiden (före millenieskiftet) när räntorna låg stadigt över 5%, ofta närmre 10%.
I den lågräntemiljö vi befinner oss i är tillväxtmarginalen minimal (det vill säga att räntor skulle gå ner med flera procent) medan förlustpotentialen är enorm (dvs att räntan går upp med flera procent)
Fasträntekonto är i sådana fall att föredra. Ingen upp eller nergång, men avkastning nära inflationsnivån.
100% aktier. Fasträntekonton för räntor.
Får jag fråga hur tänker ni med 0% räntor?
Detta är kanske en dum fråga har inte jättebra koll på hur en räntefond skjiljer sig från en indexfond. Men blev lite nyfiken när ni som säger att ni sparar 100% aktier på lysa , gör ni så att ni lägger en mindre summa på lysa och resten på fasträntekonto?
Finns det ens fasträntekonto med 5% avkastning? Jag har bara kollat på de stora bankerna och då har räntan legat på typ 2%.
Vänliga hälsningar
Myran
Frågan du ska ställa dig är varför du ska ha pengar på konto med ränta eller placerade i räntebärande innehav när syftet med placeringen är att växa din portfölj?
Helt rimligt om man har en lång sparhorisont.
Nej något fasträntekonto med insättningsgaranti och 5% ränta lär du inte hitta.
Men du lär inte få 5% avkastning på vanliga räntefonder heller. Såvida det inte är räntefonder med hög risk. Fast dessa ingår nog inte i särskilt stor andel hos Lysa eller Opti.
Tack för era svar, då har jag lite bättre koll jag har bara följt Lysas angivna rekommendation men om sparhorisonten är 10 år så kanske det är bättre om jag ökar andelen aktier.
Trevlig kväll!