Lysa 10+års sparande men föreslår ändå räntor

När jag skapade en profil i Lysa (företagsinlogg) så fick jag trots angivit högt risktagande, sparhorisont 10+ år osv, så fick jag ändå förslag på en portfölj som innehöll en del räntor. Nån som fattar varför? Jag ändrade till 100% aktier.

2 gillningar

Jag läste något intressant om det i “Mer pengar för pengarna”. Minns inte exakt citat men ungefär att rådgivare ofta föreslår mer räntor än vad som egentligen (i genomsnitt) är bäst eftersom, om det går dåligt, så går det mindre dåligt, och om det går bra så går det fortfarande bra, bara inte så bra som det skulle kunna ha gått. Kunden blir fortfarande glad om det går upp och tänker kanske inte på att det skulle kunna ha gått ännu bättre, och man slipper en kund som är hysterisk pga stor nedgång med 100% aktier.

2 gillningar

Tack för svar Javamannen! Intressant! Tur då att man lyssnat på Jan och ändrar sin fördelning. :blush:

Kan vara då att andra parametrar än sparhorisonten påverkar fördelningen. Tex dina ekonomiska förutsättningar, avkastningsmål, risktolerans etc.

1 gillning

Alec, på företagsinlogget svarar man inte riktigt på samma frågor som i privatinlogg, därför blev jag lite konfunderad. Men jag ska testa igen att labba lite mer och se om jag lyckas få en mycket stor andel aktier.

Ja det hänger ihop med frågorna. Du behöver ha mer än 15 år och på frågan hur sannolikt att du får behov av mer än hälften av pengarna tidigare än planerat behöver du svara mycket osannolikt för att få 100% aktier. Allt under 15 år väljer den räntor automatiskt.

1 gillning

Ganska lätt att hitta en bra fördelning själv med denna tabell, är dock mer konservativ än RTs fingervisning

2 gillningar

Sant, testade 15 år nu… då blev det 100%.

Tack för bild! Japp, mer konservativ som sagt. :blush:

Varför vill du inte ha räntor, låter väl jättebra att betala ~0.4% till Lysa och ~1% ISK-skatt, för något som på FEM år har avkastat −0,54 % :crazy_face:

2 gillningar