Jag har fyra fonder på LYSA. Jag har valt hög aktieandel. Utvecklingen hittills i år har varit bra tycker jag. Fonden 95/5 ger iår 12,5%.
(Fonden 100/2 startades 14maj2023 se bild nedan.)
Min fråga är:
Hur ska man tänka när det gäller fördelning aktier/ränta i ett makroperspektiv (inte i ett sparperspektiv beroende på fas i livet).
Hur tänker ni angående fördelningen?
Nu har vi hög inflation och höga räntor. Jag ser utifrån mina val att för varje högre 10% aktieandel ger det ca 1% högre utdelning.
Jag är inte ekonom men vill lära mer om makroekonomi, fundamental analys och teknisk analys. Jag använder börsdata och försöker lära mig.
Jag kör 100 % aktier på Lysa i kombination med pengar på sparkonto för att hålla risken på den nivå som gör att jag sover gott på natten
1 gillning
Läs om Permanent Portfolio, där brukar det stå lite om faserna med inflation/deflation, högkonjunktur/lågkonjunktur, och vilka tillgångar som normalt går bra/dåligt i dessa faser.
Problemet är att veta vilken fas vi är i just nu, och vad som kommer härnäst. Permanent Portfolio löser detta genom att alltid äga en fjärdedel av varje tillgång, så man alltid är redo för allihop.
Du kan läsa vad Jan skrivit om det här, t ex:
2 gillningar
Tack för svar och tips! Ska ge mig dit och läsa på 
1 gillning
Tycker du krånglar till det. Investera i index högt som lågt över tid, svårare än så är det inte. Vet ingen som klår index med en teknisk analys 
Tack Alex! Visst är index toppen 
… men då jag är nyfiken och alltid vill lära nytt så ser jag detta med teknisk analys som ett intresse och intressen kan få kosta lite. Så länge det är roligt. Mitt mål är inte endast att maximera antalet kronor utan jag vill ha roligt på den vägen också.