Jag har problem med mitt sparande. Jag har ca 4000-5000 att lägga undan varje månad så jag har inte utrymme för några utsvävningar egentligen.
Trots det så får jag för mig att prova både det ena och andra som jag läser om här eller på andra ställen.
Det senaste var att jag skulle börja spara i etf:er hos nordnet.
Det var droppen känner jag.
Jag har just nu aktiva månadsspar på lysa, aktieinvest, sigmastocks, avanza och ett sparkonto hos sevenday.
På lysa sparar jag 1000-1500 i månaden i en 90/10 portfölj.
Hos aktieinvest sparar jag 500 i deras smartbox. Det är nytt och har bara 1500 totalt där.
På sigmastocks har jag drygt 5000. Avanza har jag använt till och från i ett år. Just nu har jag sef kavaljer investmentbolag och coeli global, ca 1500 totalt.
Edit: jag har även 3000 hos kameo fördelat på 6 lån.
Jag vet egentligen att jag borde sätta in allt på lysa och sparkonto men det tar emot av någon anledning och jag vill gärna utnyttja avanzas slopade avgifter.
Är det dumt att ha rt:s 100% aktieportfölj på avanza till exempel utöver lysa?
Hur skulle ni lägga upp det?
Hamnat lite i samma läge, har Avanza, Nordnet, Lysa, Lendify, Savr, HSB Bospar och Trijo (bitcoin). Funderar också på om man borde lägga allt t.ex. hos Lysa.
Men jag tycker också att jag sprider riskerna och att det är roligt att ha en liten lekhink i kryptovalutor
Skönt att jag inte är själv om det. Jag skaffade också savr för att det skulle vara billigt men när jag väl skulle kolla på fonder hade jag ingen aning om vad jag skulle satsa på.
I samband med coronadippen sålde jag av alla mina slattar och spridda saker. Koncentrerade ihop allt på LYSa i 90/10. Känns bra nu efteråt. Har andra portföljer med men de är mer genomtänkta. Så mitt råd skulle ändå vara att samla allt stökigt spritt etc på LYSA. Men behåll någon portfölj om den är strukturerad och kul. Jag anser att t ex kan en lekhink vara strukturerad, dvs man har koll på sina innehav.
Om du känner dig stressad över situationen och behöver bättre överblick; rensa upp och fokusera dina investeringar. I annat fall; låt det vara (förutsatt att du har lite koll på den totala riskbalanseringen).
Själv älskar jag att se allt samlat, så jag har så få depåer som möjligt. Men var och en salig i sin portfölj.
Känner också igen mig i detta. Läser och lyssnar en hel del på börsinfo och tyvärr ger det en impulser och vid svaga ögonblick så ändrar man fonder/aktier, flyttar runt och sitter med pengar på många olika ställen. Det kan vara sin gamla storbank, Lysa, Savelend m.m. Man lurar sig själv tror jag att diversifiera på detta sätt och dessutom tappar man lätt kontrollen över situationen. Jag lutar också en hel del mot att släppa av en stor del och sätta in på Lysa. Men på något vis tar det emot att sälja sina gamla aktier och fonder för de ligger med vinst och det är alltid trevligt att se plus när man loggar in… Det är psykologi och känslor som styr en del tyvärr… Därför ännu bättre med en robot som hanterar det…
Tack för era svar. Mitt problem är att jag inte har hur mycket pengar som helst att spara varje månad och en femhundring här och där hade gjort sig bättre som en “större” investering på några få fonder /fondrobot.
Jag upplever också att det är lätt att testa på nya grejer när jag hör om det.
Ibland har jag tänkt tanken att sluta läsa här och andra ställen och även sluta lyssna på diverse poddar för att inte dras med.
Det går hyfsat men jag upplever det fortfarande som rörigt.
Jag har avslutat Sigmastocks och Aktieinvest men istället startat en kapitalförsäkring hos Nordnet där jag köpt två etf:er.
Ibland tänker jag att det bästa är att sluta läsa här och på andra ställen för att inte få för mycket idéer.
Jag funderar på att avsluta allt förutom lysa och kanske skaffa opti som komplement.
Jag kör 100% avanza. Bara det var ett stort steg för mig, att ha en bank utöver min storbank
Skulle aldrig orka hålla på med flera olika ställen som ni gör - och jag ser inte nyttan med det. Flera av tjänsterna är ju samma/lika och handlar samma marknad på lite olika sätt.
Nej, jag låter indexfonderna ticka på i mina olika uppdelade konton och lämnar det så
Sen att jag lägger 90% av den tid jag lägger på aktiesparande/läsande på lekhinken där bara 5% av mitt innehav ligger är en annan fråga…
Låter som att du har ett bra upplägg. Jag försöker få till något liknande.
Jag kanske skulle stannat på Handelsbanken och inte öppnat dörren till alla alternativ som finns.
Det är väl inget fel med att först gå i bredden för att sedan smala ner igen. För vissa fungerar det på det där viset. Det är som att brainstorma.
Du behövde helt enkelt testa och provsmaka mycket. Nu har du utmärkt koll på vad som finns, hur de olika alternativ fungerar och vad som passar dig eller inte. Kanske kommer du fram till att satsa allt på Handelsbanken är bäst för dig men då vet du också varför.
Nu gäller det “bara” att stänga igen några dörrar, få lite ordning och ta en extra funderare innan du öppnar nya.
Du skriver att du vill anpassa ditt beteende och helst vill låta bli sprida ut ditt sparande och testa så mycket nytt hela tiden. Du skulle kunna låsa en betydligt större del av ditt månadssparande i Lysa och ditt sparkonto. På så vis begränsar du dina möjligheter att göra annat med resterande. Det gör ju extra ont när man måste dela upp typ 1000 SEK i 4 olika sparformer… eller 5 en månad senare.