Hur var din första börskrasch?

1. När var den?

2. Vad gjorde du bra/dåligt?

3. Vad önskar du att du hade gjort
    mer/mindre av?

4. Hur många har du upplevt?

5. Hur påverkades din sömn? Efter gång 1? Efter gång 2?

6. Hur ”slutade” det?

7. Vad lärde du dig?

1. 2020 , Corona/Pandemin
  2. Jag var så fokuserad på vad som hände i resten av världen att jag inte tänkte så mycket på att mina innehav gick ner(vilket var bra)
  3. Ännu mer att jag bara loggar ut och lägger ner börsintresset under dessa tråkiga perioder. Finns mycket annat att göra och man måste vara trygg i att uppgången kommer igen.
  4. En
  5. Inte alls, då jag typ missade den privatekonomiska delen av det
  6. Slutade hur bra som helst, sålde av en del av mitt större innehav i slutet av juli på all time high (för min aktie) och köpte senare ett hus för dessa pengarna :slight_smile:
  7. Tyvärr lärde jag mig allt för lite då jag hade för lite fokus på börsen och ekonomin under kraschen

Den här perioden där vi går och väntar på en krasch som ingen riktigt kan veta om den kommer upplever jag som betydligt mycket värre. Mycket stressande.

1 gillning

Coolt. Då är vi i samma båt, också bara upplevt coronakraschen. Var bara åskådare 2008 och började efter den investera på börsen + alternativ investering.

Misstaget jag gjorde var att jag halvt i panik sålde aktier (för att köpa en permanent portfolio) och sedan gick dom upp jättemycket. Skönt jag bara sålde hälften. :innocent:

Min plan var att köra LYSA, för att om man märker att det börjar gå åt helvete kan man med ett enkelt knapptryck gå över till 100% räntor och få den kursen som var under den dagens slut. Problemet kom när jag sen ville gå tillbaka till 100% aktier. Så jag missade en stor del av uppgången tack vare LYSA.

1 gillning

Jag var med på det glada 90 talet i IT boomen.
Satsade 75000kr på Ericsson och 75000kr på Nokia.
Mycket starka signaler på att vinsterna skulle bli astronomiska.
Låg risk, det gällde bara ha lite guts och satsa alla pengar som
ens pappa och mamma och farföräldrar sparat till en under 20 års tid.
Hade aldrig handlat med aktier förut. Gjorde affären över disk på Swedbank.
Snacka om klump i magen. 150000 var mycket pengar på den tiden.

Det började knaka lite i fogarna på slutet av 90 talet.
Jag hade 150000 som växte sig till 950000.
Skulle bara komma upp i 1 miljon och sedan sälja.
Sedan gick det ner till 700000.
Då drog jag mig ur. Vad jag än hoppade till gick ändå ner.
Förutom mina köp i Ericson och Nokia,
insåg jag att jag haft betydligt mer tur än skicklighet.
Efter att jag sålt köpte jag mig min första lägenhet i centrala malmö.

Min största förlust var i tele1. 150000kr i förlust.
Från 160000kr till 11000kr på några dagar.
Jag fattade ingenting. Jag loggade ur och in igen för att se om något var fel.
Tänkte på bilen som jag hade kunnat köpt.

Girigheten hade fått mig att satsa på bolag som jag inte kände till tillräckligt bra.
Däremot höll jag mig alltid borta från Framfab. https://sv.wikipedia.org/wiki/Framfab
Jonas Birgersson var Sveriges svar på Elon Musk under IT boomen.
De växte lika fort som Bitcoin gör idag. Exponentiellt.

En bra aktie för mig var SwitchCore. En ny teknik för snabbare routrar.
Åren gick och de meddelande bara förseningar. Mycket snack och lite verkstad.
Jag sålde av dem på toppen. Man måste leverera.

Tror jag fick insikten att IT boomen var över och att allt sjönk.
Inga av mina nya stockpicks gick något vidare heller.
Tog en paus från aktiemarknaden i många år.

Sedan dess sålde jag min lägenhet och sedan förlorade jag allt mitt kapital i en dålig investering runt 2007. Låg t.o.m. back 150000 kr eftersom jag lånat från mina föräldrar. Jag jobbar inom IT och tjänar bra och har byggt upp nytt kapital som investerats och växt till sig. Till det kan man addera arv som också investerats och fått växa.

Min största läxa är att aldrig riskera mitt kapital på ett fåtal investeringar.
Buffets 2 regler innehåller så mycket insikt.

#1 Dont Lose money
#2 Remember rule number 1

Det är bättre att låta förmögenheten växa långsamt, än att riskera sitt kapital.
Ränta på ränta har större effekt än man kan tro.

5 gillningar
  1. 2000 IT
  2. Hade alla pengar i en aktie
  3. Skulle varit mer diversifierad :slight_smile:
  4. 3
  5. Första kraschen var inte rolig. Kändes som om jorden skulle gå under. De nästkommande blev lättare. Går kanske inte att jämföra men corona 2020 känns som en liten hack i kurvan. Kanske just för den var kortvarig. Tidningarna hann inte producera lika många domedagsartiklar som tidigare krascher som kan påverka en.
  6. IT kraschen slutade med ca -80% för mig innan jag sålde av.
  7. Lärde mig massor om mig själv och hur jag fungerar i “skarpt” läge. Försöker ha så lite känslor som möjligt gällande börsen. Håller mig till investeringsstrategin hur hårt det än blåser.
2 gillningar

Du har bara dig själv att skylla ifall du använder Lysa till daytrading/marknadstimeing

3 gillningar

Haha ja LYSA är ju ett verktyg för passiv investering så kan tänka mig att det inte är särskilt optimalt om man vill aktivt reagera på marknaden

Det var väl ändå spiltans fel? De stängde ju sin räntefond för handel…

1 gillning
  1. Corona - om det nu klassas som krasch? Betraktar det snarare som en dip.

2. Hade ganska nyligen innan fått upp ögonen för Rikatillsammans och nördade ner mig i poddar och artiklar. Hade precis tryckt in ungefär alla likvida medel i Lysa men kände ingen oro eller stress. Lutade mig mot att långsiktigt investerande övervinner risken.

3. Ångrar det inte men under dippen tog jag och ökade på huslånet för att trycka in i Lysa också. Det har gett en bra avkastning hittils, hade med tanke på min belåningsgrad kunnat skjuta in mer. Såg det som en ovanlig möjlighet att köpa billigare. Trodde aldrig det skulle återhämta sig så snabbt dock. Men girighet kan ju också straffa sig hårt…

4. En

5. Inga problem. Kan alltid se till att klara mig och familjen på ett eller annat vis.

6. Ligger förstås kvar.

7. Lärde mig att jag har ganska stor risktolerans. Påminner man sig om att allt som krävs är tid så har man istället möjlighet köpa in sig billigt under dippar och krascher. Klamrar mig fast vid strategin.

1 gillning
  1. När var den?
    2020(kanske knappt räknas eftersom det återhämtade sig så snabbt).

2. Vad gjorde du bra/dåligt?
    Agerade inte alls, fick en dotter ett par dagar innan kraschen. Hon föddes 2 månader för tidigt, så vi låg på Neonatala avdelningen i en vecka och hade så fullt upp med sondmatning, blöjbyten och bebisgos att jag inte ens märkte att det varit en krasch förens den började återhämta sig.

mer/mindre av?
    Hade varit fint att öka belåningen lite, men är egentligen ganska nöjd.

4. Hur många har du upplevt?
    Två men bara en med tillräckligt mycket kapital för att väcka några känslor.

5. Hur påverkades din sömn? Efter gång 1? Efter gång 2?
    Ganska lite sömn, men det kan jag inte beskylla börsen för.

6. Hur ”slutade” det?
    Ligger fortfarande fullinvesterad.

7. Vad lärde du dig?
    Att det finns mycket viktigare saker än börsen.

2 gillningar

Tack för du delar med dig!

Har träffat Jonas Birgersson flera gånger då vi var med i samma spelförening i Lund. :slight_smile:

Ja, man ska inte lägga alla ägg i samma korg och börjar en korg svämma över är det nog bäst lyfta några ägg till en annan korg.

Ränta på ränta slår enskilda investeringar. Det ska jag komma ihåg. :face_with_monocle:

1 gillning

Min första krasch var IT-kraschen vid millenieskiftet. Hade dock precis sålt av mitt ganska blysamma innehav för att köpa min första lägenhet.

Men det jag minns tydligt, som man kan glömma bort när det är bättre tider, var den allmänna känslan av gloom i samhället. Framtidstron var inte särskilt stark, känslan av misslyckande låg i luften, många bolag konkade och jag hade ett antal kompisar som fick lämna sina glassiga IT-jobb med fri bar på fredagar. En riktig börsnedgång drar med sig annat i samhället i fallet vilket gör att det kan vara verkligt tufft att våga satsa. Man har heller ingen riktig aning om vilka branscher som kommer komma ut först/bäst ur krisen.

Så min poäng är att det är lätt att säga att man kommer satsa vid nedgång och lätt att säga att man kommer stanna kvar på börsen oavsett. Men det är inte så enkelt som det låter. Man ska verkligen inte förringa den osäkerhet som känns av i hela samhället i de lägena.

Det är svårt att svara på dina frågor i kort format. Listan av vad man gjorde bra/dålig samt vad man lärt sig kan egentligen göras hur lång som helst. Jag bjuder istället ett utdrag från min börsdagbok som jag förde mellan 2007 och 2009. Det var min första riktiga krasch.

Den första dagen nedan var en av de värsta dagarna och den andra var en av de bästa. För den uppmärksammade har jag klistrat in den den första texten på det här forumet vid något annat tillfälle med. Båda dagarna utspelar sig år 2008.

Måndag 27 Oktober

Inatt öppnade Tokyo på 26 årslägsta och Kina var ner över 11 %. På hemmafronten bekräftade igårkväll Swedbank att man tänker genomföra en kraftig nyemission. Var säger man? Äntligen måndag kanske?.. I Stockholm lägger vi oss på -6 % vid inledningen och bildar nytt årslägsta. Det har blivit vardag att många aktier är ner över 10 % i min bevakningslista. Det tar inte lång tid innan nya massiva tvångsförsäljningar sätter igång. Denna gången är det West Siberian Resources som faller över 30 % helt utan negativa nyheter. I fredags gjorde Lundin Petroleum ett liknande fall på över 20 % som även är ned idag. Kanske är man nervös för att oljepriset ska gå ner ytterligare då brentoljan dippade ner under 60 USD idag. Utanför oljesektorn är det inte mycket annorlunda. Carnegie har fått stora likviditetsproblem och staten meddelar att man går in med en miljard kronor. Marknaden reagerar med att skicka ned aktien med 60 % på direkten.

Psykologi tar lätt över sådana här dagar. Idag var OMX nere på -50 % för året. Skulle året avslutas häromkring blir detta den största nedgången på årsbasis någonsin (eller åtminstone 100 år). Det skulle med andra ord slå båda världskrigen och Kreugerkraschen. Jag har gett upp att tänka för mig själv att det vänder nu eller snart. Det resonemanget har kostat mig -20 % på bara ett par veckor. Nu gäller det istället att minimera fortsatta förluster så gott det går. Förr eller senare kommer en rekyl, om så tillfällig.

Någon på börsforumet frågade när Stockholmsbörsen var på plus senast och svaret var i tisdags förra veckan. Helt sanslöst.

USA stänger tidigare ikväll på grund av att Europa nu är i vintertid. Ser inte så blodigt ut just nu. Väldigt volatilt i vanlig ordning. Fredagens rykte om att General Motors stod inför Chapter 11 har inte bekräftats. Kanske kan dagen avslutas på plus? Men så blir klockan 20:53 och raset kommer. Detta fenomen har blivit mycket vanligt senaste tiden. Dow Jones faller 2 % på bara 7 minuter. Trejdarna vill inte ligga över natten och likt så många gånger tidigare, så även ikväll…

Måndag 24 November

Det har varit enormt volatilt sedan jag skrev sist. Idag steg Stockholm 30 med sanslösa +10,37 %. Tyska DAX 30 var upp 10,34 % och Oslo BI 10,67 %. Uppgången är till stor del en rekyl av senaste veckans nedgångar som har sin grund i amerikanska kongressens samtal med ”de tre stora”, dvs Ford, General Mortors och Chrysler. En oro har infunnit sig en längre tid om att ett eller flera av dessa går i konkurs. Samtalen med kongressen handlar om finansiella lösningar. En kompromiss är nådd men huruvida bolagen ställer sig till den har marknaden ännu inte svaret på. General Motors meddelade häromdagen att man nu ser över alla alternativ. Konkurs är ett av dessa.

Triggern för dagens uppgång kom i fredags på rykten om att Obama utsett Timothy Geithner till finansminister. Återigen letade marknaden efter en trigger snarare än förbättrad fundamenta. Dow Jones stängde upp rejält och fortsatte även idag. I skrivande stund kl 18.00 är Dow Jones upp över 4% och är därmed något högre än vid svensk stängningstid.

Det är fortfarande otroligt svårt att sia om kommande dagar. Med en uppgång på 10 % hade jag i vanliga fall inte tvekat en sekund på att kamma hem vinsten (som i min portfölj blev +14.80 % idag). För året är Stockholm ned över 45 % och nedgången senaste par månaderna har varit helt sanslösa. Det bör infinna sig ett bear market rally som sträcker sig längre än en vecka förr eller senare. Den stora frågan är bara när…

4 gillningar
  1. När var den? Först riktiga med rejält kapital var väl IT bubblan med efterföljande krig i Mellanöstern 2000-2002

2. Vad gjorde du bra/dåligt? Det mest dåligt så mesta kapitalet var i hypade IT bolag.

mer/mindre av? Köpt mindre av Framfab, Icon Medialab etc etc :slight_smile:

4. Hur många har du upplevt? Få se, on top of my mind, 1987, 1991-1993, 1998, 2000-02, 2008-9, 2020 så det är väl runt 6 st.

5. Hur påverkades din sömn? Efter gång 1? Efter gång 2? Jag är inte programmerad att glömma eller förtränga saker så svårt att inte komma ihåg hur illa det ser ut på kontot.

6. Hur ”slutade” det? Första puke point var efter September 11 alltså 2001 då mycket åkte ut. Höll kvar i en del IT bolag som överlevde. Tror jag tog sista kvittningen (förlust mot vinst på depån) en 10 år senare. Inte alltid bra att sitta kvar i aktier :wink:

7. Vad lärde du dig? Se upp för bubblor!!! Köp vid fel tillfälle så spelar det ingen roll hur länge du sitter kvar. Pengarna är ändå borta :slight_smile:

3 gillningar
  1. 1987
  2. sålde inte
  3. 1987, 90-92 (svenska finanskrisen), 2000 (it-bubblan), 2008, 2020
    Enda gången jag har sålt allt var förra året, missade nog 10& av uppgången.
  4. Jag har mer pengar än någonsin.
  5. Jag trodde jag kunde stå emot stora nedgångar. men när depån sjunker med ett par månadslöner dagligen kunde jag inte stå emot.

En dålig sak jag gjorde i januari 2000 var att köpa nya sängar. Jag tog dom på räntefri avbetalning istället för att ta ut pengar från fonderna. Två månader senare började raset på 70% som varade två år.