Satt och tänkte lite då vi alla vet att nästa börskrasch kommer att komma någon gång, men ingen vet när.
Ni som redan gått igenom det och är ca 50-100% upp på börsen sedan start eller kanske ännu mer måste känna er mer ”trygga” än en person som precis tajmade in toppen innan kraschen med ett större investerat kapital?
En väldig psykologisk tanke bara som jag tänkte vi kunde diskutera och speciellt ni som varit ”plus” många procent innan kraschen och hur det kändes för er?
Hur gick tankarna? ”Nu är större delen av mitt intjänade kapital i botten men grundbeloppet fortfarande kvar så jag har inte förlorat några pengar än?”
Jag nysparar inte och är inte 30 år längre. Därför är det nödvändigt för mig att skydda i första hand och öka i andra hand. Vi har alla olika förutsättningar och befinner oss på olika platser l livet.
Jag ser varje lite större nedgång som en defekt i min strategi, en defekt som jag måste åtgärda. Det ärbetet blir aldrig klart förstås men varje justering blir allt mindre, vilket för mig framåt.
Antingen styr man själv, försöker lära sig och tar alla konsekvenserna. Eller också låter man någon annan styra (t.ex en robot) och så får man ta de konsekvenserna. Jag känner att jag har bättre kontroll och bättre förutsättningar om jag styr själv. En konsekvens av det är att jag i princip aldrig upplever stora nedgångar.
Om det du satsat på är “kvalitetstillgångar” och de gått ner så är det inte hela världen. Det går upp och ner. En nedgång är snarast ett tillfälle att köpa mer. Detta gäller både aktier och fonder. Marknadsvärdet kan ha gått ner men försäljning, utsikter, ledningspersoner etc. är av samma kaliber som innan. Inget väsentligt har egentligen förändrats.
Om du satsat på något annat än “kvalitetstillgångar” och de har gått ner så ska du nog räkna med att pengarna är förlorade och helst sälja av om det fortfarande finns något kapital kvar att rädda. Till denna kategori skulle jag särskilt räkna de bolag som i media omnämnts som “småspararfavoriter” men även en rad andra bolag som är mer kända från Facebook än Dagens Industri.
Kvalitetsfonder är billiga indexfonder som avkastar ganska bra i förhållande till sina svängningar, vilket oftast är billiga globalindex fonder.
2007 köpte jag xact bull med hävstång (och trodde det fungerade som index med hävstång, vilket är fel). När börsen gick upp var det jätteskönt, men så kom kraschen hösten 2007 och det gjorde verkligen ooont i magen.
Man kan minske sin portföljs negativa volatilitet genom att lägga till Guld, cash, ev räntefonder (räntefonder är svårt), högutdelande aktier etc och då får man ner volatiliteten så man mår bättre i turbulenta tider.
Det finns siter med massor med färdiga portföljer, permanetportföljer, golden butterfly etc för inspiration när man sätter ihop en portfölj.
Rikatillsammans portföljen (den ursprungliga) är en permanentportfölj som oftast går pluss, enstaka år har backat lite, men man kan nästan alltid ha bra magkänsla med den.
Visst är det så men det finns ju fler “kvalitetstillgångar” än indexfonder. Det framgick inte vad TS köpt för något. Någon “börskrasch” har vi ju inte haft heller, däremot en omsvängning där vissa typer av bolag omvärderats.
Trygg på börsen? Fniss den var rolig den
Min portfölj är upp pre-covid nivåer nu, men den hänger på en skör tråd och beror på ett lyckat köp, ETT…
Om man hela tiden tänker i tankar om börskrasch bör man inte ha pengar på börsen
Du är inte ensam.
Jag tajmade IT krashen perfekt. Var ner 85-90%.
När jag började återhämta en del så kom finanskraschen.
Nu senast gick jag in rätt stort december 2021 till februari 2022. Plus att jag köpte under resten av 2022. Har en del katastrofala resultat från detta.
Kändes inget speciellt men jag tror det beror på att jag gillar mitt jobb och hur jag tjänar pengar idag.
När börsen gick ner som mest så forsratte jag sparandet men jag slutade logga in o kolla på börspoddar etc och gjorde mina andra hobbies istället var ute i skogen etc
Hade jag haft mitt första jobb så hade jag nog gråtit blod då jag visste hur jävligt det var o tjäna en tusenlapp där…
Vad som helst kan hända på börsen. Jag tänker att jag är trygg med att jag kan leva med stora variationer av värdet av mitt kapital liksom stora nedgångar. Det kan variera ± mer än 1 miljon på en vecka ibland. Jag är inte orolig alls men försöker förstås bevaka och agera så gott jag kan i oroliga tider.
Du borde “sikta högre”
Gjorde tvärtom. Hade världens chans dåjag blev höginkomsttagare direkt efter finanskrisen runt 2010, men började investera lite smått 2016, och lite senare på riktigt… Missade stor uppgång där
När jag tittar tillbaka så har mina investering och passivitet påverkats mycket kring vad som hänt i mitt liv i övrigt.
Perioder med separationer, husköp, bilköp, dålig hälsa har alla resulterat i antingen att jag inte brytt mig för fem öre vad som händer med investeringarna eller att jag inte alls investerat tillgänglig kapital.
Mina största “förluster” är från investeringar som inte skett, alltså där kapital stått på typ nollräntekonto under många år totalt.