Vilka ekonomiska misstag har du gjort?

Att gå väldigt väldigt många % med vinst i Fingerprint precis i början av mitt investerande. Gjorde att jag fick en enorm övertro på min förmåga, vilket i sig ledde till fem år av köp i förhoppningsbolag och aktiva fonder. Nu, sex år efter jag började, har jag äntligen börjat titta på vad forskningen säger.

14 gillningar

@Johann tror tyvärr vi kommer se den här fallgropen hos många nya investerare mtp senaste årets resultat :frowning:

3 gillningar

Inte ta ut fullt CSN-lån och investera.

3 gillningar

Okej, låt mig bidra med en snabb sammanfattning av min ekonomiska historia, eller “Hur man INTE blir miljonär”…

Jobbat sedan jag muckade från värnplikt år 2000. Inga tidigare besparingar, började alltså på 0. Jobbat sedan dess i 17 år (+högskola/jobb under somrar) och bott i hyresrätt större delen av tiden. La pengar som blev över varje månad på hög… på bankkonto med 0% ränta. Yes. 0% ränta. Det växte ju med åren, eftersom jag är ganska sparsam och var singel och/eller barnlös större delen av tiden. Så, 21 år av oinvesterad inkomst. Yikes!

Först nu, över 40 år gammal, har verkligheten kommit ifatt mig. Nu har jag stenkoll på det mesta. Pension, barnspar, lyxspar, lekhink, buffert, inkomster, utgifter, elräkningar, lån, räntor, rubbet. Pivottabeller för precis allt över hela vår ekonomi. Jag har till och med skrivit egna program (tänk skräddarsydd Tynk) för vår privatekonomi etc.
Har varit oaktsam, vårdslös och rent ut sagt urkorkad med min ekonomi och lärt mig den hårda (och långa) vägen.

Bonus!

• kastade bort 16000 på att köpa/sälja en fond vid fel tillfällen pga okunskap.
  • var godtrogen och förlorade 6000 på ett bedrägeri under min studietid (skulle köpa laptop och betalade up-front, men ingen laptop kom).
  • jobbade stenhårt, dag, natt och helger en hel sommar under min studietid, utan att kolla upp gräns för datumbryt/inkomst på CSN. Blev återbetalningsskyldig 13000, vilket i princip innebär att jag betalade för att jobba.
  • hade noll koll på elbolag och byten. Låg och betalade högsta taxan i flera år. Okänt belopp, men många tusenlappar bortkastade där.
  • hamnade på maxränta under “en längre tid” på storbank eftersom vi missade förhandlingen och det hamnade sedan mellan stolarna. Okänt belopp, men många tusen förlorade.
  • tog fullt CSN-lån, investerade inte en spänn
  • köpte aktier på Avanza utan att se att jag blivit flyttad till courtageklass “fast pris” med courtage på minst 99kr per aktie. Hann köpa 8 aktier innan jag upptäckte detta.

När jag ser tillbaka på mitt liv, känner jag mig väldigt dum och skäms över min okunskap/ovilja att ta tag i detta. Jag bör nämna att jag i övrigt har klarat mig bra i livet, men just min ekonomiska historia är ett kapitel jag helst glömmer.

Nuvarande planer är “ta hand om din kropp, så att du kan använda dina besparingar senare” samt att lära mina barn om ekonomi (men också att pengar inte är allt/du måste också kunna leva och allt det där, såklart).

Det tog emot att skicka detta, men det känns samtidigt bra att få dela det med någon, även om det är med “Internet strangers”.

55 gillningar

Största misstaget så här i efterhand är att jag gick runt och trodde att jag aldrig kunde lära mig investeringar och att jag aldrig skulle kunna bli ekonomiskt fri.
Tills en dag när jag var så trött på min ekonomiska situation. Då satte jag mig ner och tog tag i min okunskap. Läste så mycket jag kunde i ämnet för att sedan sätta igång det praktiska. Tror jag var 27. Inte jättesent men kunde ju vara mycket längre fram i mitt sparande om jag börjat tidigare. Men jag är ändå glad att jag började när jag började, andra inser ju aldrig att dom kan bli ekonomiskt fria.

8 gillningar

Använde nästan allt av pengarna jag tjänade på mitt sommarjobb som 19 år gammal till att köpa aktier i ett högriskbolag. Fick fatt i en raket och hade en kvarts miljon på fickan när allt såldes av året efter.

Det var ju hur lätt som helst, bara att göra likadant en gång till? Alla pengarna åkte in i nästa aktie tillsammans med alla medel utöver det som fanns att tillföra under 2-3 års tid. Aktien gick konsekvent i fel riktning och blev bara billigare och billigare. Bäst att handla mer, för den skulle ju upp…? Handlade även för lånade pengar.

Som djupast cirka 500k back med innehav i en enda aktie innan jag vaknade till och insåg att det inte är såhär man varken vinner spelet eller får en god nattsömn. Att betala 50k i läropeng vid första tillfället hade varit att föredra framför att betala tiofaldig avgift för samma läxa vid andra tillfället.

Nuförtiden gillar jag index. :upside_down_face:

17 gillningar

Största misstaget var att inte investera mer i min personliga utveckling. Jag hade toppbetyg från gymnasiet och universitet, men personlighet och framåtanda är viktigare.

Näst största var att inte satsa på en karriär trots att jag gått en kvalificerad utbildning med relativt hög prestige.

Tredje största var att gifta sig och skilja sig.

Sen kommer alla andra misstag.

Betalade av CSN innan 30.

Sparat mycket på bankkonto.

Bodde i hyreslägenhet fram till 30.

Betalade bostaden utan lån.

Bytt bil lite för ofta, är 50 och har haft 8 bilar genom åren varav fyra helt nya.

Köpt onödiga prylar som inte gjort mig lyckligare.

Sålt bra aktier för att ta hem vinst

Osv osv

13 gillningar

Vilken rolig tråd. Väldigt “kul” att läsa.

Två av mina misstag så här på rak arm.

1. Fick information om ett klockrent kap på börsen av en vän på jobbet. Detta var innan jag ens hade skapat ett konto på Avanza. Min erfarenhet och kunskap var på noll men det hindrade inte mig. Skapade ett konto och investerade ca. 30 000 I bolaget. Jag köpte verkligen på toppen. Förlorade ungefär 16 000 på den.

2. Började daytrada i Tesla. Gick plus några enstaka tusenlappar och underskattade riskerna något enormt. Vaknade en morgon där jag helt plötsligt fick för mig att testa liknande med ett annat bolag, som jag inte visste någonting om. Vid öppning köpte jag för 100 000 i det här bolaget. Backade 20 000 inom loppet av ca. 2 timmar. Ångesten var enorm. Sålde allting strax innan stängning och då hade jag förlorat ca 15 000. :triumph:

5 gillningar

Insåg precis en stor en - så stor att jag till och med förträngde den i mitt förra svar.

• tron på att man får ett bättre resultat på börsen genom att lägga mer tid, engagera sig mer, läsa på mer och vara mer “insatt”. T.ex. läsa årsredovisningar (=fundamental analys) eller följa börskurser (=teknisk analys).

:man_facepalming:

21 gillningar

En som jag inte nämnde i mitt tidigare inlägg är även en av mina viktigaste lärdomar.

Att man underskattat eller inte ens varit medveten om den känslomässiga bergodalbanan när man handlar i aktier. Det är väldigt många gånger man tittar på händelseförloppet av en aktie som sträcker sig över 1 år och tänkt “om jag bara hade köpt för 1 år sedan” utan att vara medveten om att man högst troligt hade sålt långt innan aktien nådde sin topp och att risken finns att man till och med hade sålt på minus.

Jag har delvis av mina ovanstående misstag lärt mig att aktier inte är för mig, just pga. Den känslomässiga aspekten. Det är rent ut sagt ett helvete när man investerat stora belopp i olika företag och man varje minut tittar hur det går och när man väl inte går in och tittar så tänker man på det.

Detta har jag även märkt är en av dem vanligaste misstagen hos nybörjare - att man stirrar sig blint på det positiva händelseförloppet och inte inser bergodalbanan aktien åkt för att nå dit och att man högst troligt inte hade mått bra under den färden.

6 gillningar

Mitt största misstag är att jag brytt mig alldeles för lite om pengar. Jag ”snubblade in” på RT via ett bloggavsnitt som handlade om psykologiska aspekter på ekonomi, och där någon uttalade något liknande ”pengar har inget värde förrän man använder dem till något man värdesätter”. I det kände jag mig hemma.

Nu har jag, med stor vånda, viss ångest, och i små steg, tagit tag i min ekonomi. Även om det är väldigt många år ”försent” så är ändå näst bästa tidpunkten idag.

Känner stor tacksamhet för allt jag lärt mig här!

15 gillningar

Att jag inte började spara utanför sparkonto före 40 års ålder…

4 gillningar

Wow…efter den här dagen står ett större innehav i introduktionen av Lipum absolut på listan. Ska nog teckna på lite färre konton om man blir sugen på nån fler börsintroduktion i framtiden igen…,

4 gillningar

Att som gammal data nörd inte genomföra köpet av bitcoin tidigt 2011 (Tänkte köpt ca 3000 bitcoins för 3000kr-5000kr) Jag var så nära men ångrade mig innan jag genomfört köpet, då det kändes lite riskabelt med de handelsplatser som fanns på den tiden.

Förmodligen hade jag sålt av redan innan jag tjänat en miljon, och inte haft kvar dom idag (vilket varit värt drygt en miljard kr!).

5 gillningar

Men jämfört med Ronald Wayne så tror jag att alla här inne känner sig som vinnare. Han ägde 10% av Apple när det startades. Han sålde tillbaka sin andel så fort han kunde för ett par tusen dollar. 10% av Apple skulle idag vara värt… vågar inte ens räkna på det :man_facepalming:
Har för mig att han även sålde originalkontraktet för företagen för några hundra dollar. Samma papper såldes några år senare för över en miljon dollar om jag minns rätt. :man_facepalming:

3 gillningar

Ja om man kunde se in i framtiden skulle man gjort många lysande affärer😀

1 gillning

Hade varit nöjd om jag behållt de 13 Bitcoin jag ägde 2013. MEN precis som du skrev antagligen hade jag sålt de låååångt innan idag eller flyttat de till någon handelsplats som sen kapats (typ MT-Gox?)

1 gillning

Ja vart ska man börja. Det finns massor med saker man ångrar, men sen har jag också funderat på detta med “läropengar” och om det kanske var meningen att man skulle gå på ett antal minor för att bli formad till den snåle fan man är idag.

Jag har alltid varit “snål”, Farbror Joakim var min favoritkaraktär, och jag satt ofta och räknade min spargris. Köpte sällan nåt som yngre. Sen när man fick jobb och pengarna började flöda in skedde under loppet av ett antal år saker som jag helst vill ha ogjorda

• Investerade kraftigt från sparkonto till fonder under 2012-13, när börsen gick som tåget. Tyvärr sålde jag av när en fond gått upp ca 20%, jag återinvesterade ingenting, utan hade någon märkligt åsikt om att “rädda vinsten”. Ett väldigt kortsiktigt tänk, men kanske ingen katastrof.

• Agerade i panik och sålde en del fonder 2008. Dock behöll jag kanske 70% på börsen och väntade ut . Det stora misstaget var att jag blev så rädd att jag inte vågade investera på flera år. Det mesta jag köpte då, det köptes bara nåt halvår innan kraschen. Minns en gubbe på jobbet som sa “hehe jag sålde redan i somras”, när jag berättade att mina fonder hade gått ner si och så mycket. Minns att jag tänkte “hur f-n kunde han veta att det skulle krascha”.

• Köpte en dyr bil för +350000 kr, som såldes efter 100 mil. Det var ungefär vid denna tidpunkt som jag och min sambo bestämde oss för att byta livsstil helt och hållet och bli riktigt ekonomiska. Det var även här jag mailade lite med Jan om min tjänstepension, då jag hade börjat intressera mig för sådant på allvar. Bilen köptes enbart för “status”… som ingen brydde sig om ändå. Ett stort uppvaknande.

• Hade en svindyr försäkring på min första bil, kostade 12000 kr om året för en vanlig Volvo S60. Bytte bolag och vips kostade den bara 5000 kr.

• Lade ner alldeles för mycket pengar på boende (möbler, trädgård) och sånt under några år när vi köpte vårat första hus.

• Varit alldeles för feg vid löneförhandlingar, pga låg självkänsla.

• Köpte ett antal “yield trap”-aktier som säkert har kostat mig 80000 kr då jag till slut sålde skiten. Lyssnade på fel personer helt enkelt. Tyvärr har jag också sålt av ett antal bra aktier (som t.ex. Microsoft, Apple och andra lågyieldande) och köpt ren skit enbart för hög utdelning.

• Ångrar att jag inte bara köpte ett antal indexfonder och återinvesterade.

Sen har jag gjort bra saker också:

• Vid ca 30 års ålder tog jag tag i ekonomin rejält, nu finns allt i excel. Vår nuvarande portfölj ligger ca +100% upp på 5 års sikt. Inga riskfyllda innehav. rejäl buffert, inga slösaktiga inköp av prylar vi inte behöver. Ingen bryr sig ändå så det är ingen mening att köpa fin bil för att impa på grannen.

• Träffade en ekonomiskt lagd fru. Vi tänker frugalt i allt vi gör.

• Köpte vårat nuvarande hus väldigt billigt. Värdet har gått upp ca 100% och då är det en försiktig värdering.

• Hotat med att sluta hos min nuvarande arbetsgivare, när jag märkte att min lön var alldeles för låg. Ökade bruttolönen på två dagar med ca 9000 kr.

Finns säkert mycket mer, men det är vad jag kommer på nu

12 gillningar

Svar @Adde
Det skulle jag inte klassa som ett misstag, utan som att du köpte dig lite lugn och ro. Om du hade tjatat på för att få ut mera pengar från bostadens värde skulle det kanske ha lett till att du blev mycket tröttare, ledsnare och argare. Sådant kostar på mer än man tror. Med åren har jag lärt mig att värdesätta min sinnesfrid. Släpp det, och känn dig nöjd med att du har lämnat det bakom dig!

3 gillningar

Har gjort samma misstag, och kan lägga till

• Gick på bankmannens råd och delade upp bolånet på olika bindningstid, 3-8 år. När det är dags att binda om de sista kommer vi efter ränterabatt ha betalat 2-300 000 kr för mycket för lånen.
  • Är på tok för snäll i löneförhandlingar, speciellt vid nya jobb.
  • Inte satsat på investeringar där exakt allt sett rätt ut och dessutom föll ut bra.

Been there…

1 gillning