Beror säkert på varifrån man startar!
Och blir inte resultatet bättre har man i alla fall haft roligare
Det finns jobbiga exempel även på hemmaplan. Bengt Bjartorp som skapade Hemnet sålde plattformen till Mäklarsamfundet för 15.000 spänn. Vid börsnoteringen nästa vecka är värderingen 10 miljarder kronor.
Bengt Bjartorp har nu gått ut i media och avråder från att teckna IPO:n.
I mitt bakhuvud ekar Tony Rickarsssons/Robert Gustavssons “Jag är inte bitter”. ![]()
Bra inlägg! Din historia är nog väldigt snarlik många av inläggen här och jag känner definitivt igen många av mina egna misstag i din historia vilket leder till en känsla av “wow jag är inte ensam”. Det är precis därför vi delar med oss av våra historier och misstag. Dels kan vi lära av varandra och dels att vi inte är ensamma med att göra de misstagen.
Det här är nog en av de bästa trådarna jag läst, dels för att vi alla naturligtvis gör en massa investeringsmisstag men framförallt för att man verkligen förstår hur dålig man är på att ta vettiga beslut när man gör saker på impuls eller går på en tillfällig känsla när man vill investera. En sak som sticker ut när jag läser många inlägg är hur dåliga vi är på att löneförhandla, dvs vi inser inte vårt värde. Nu är det ju inte det som gör oss rika utan vad vi gör med våra pengar men ändå ett antal tusenlappar som går förlorade varje månad.
För min egen del pga av alla mina egna misstag så litar jag inte längre på mina känslor eller hjärna längre, nu är det bara indexfonder som gäller och en liten lekhink så mitt ego kan leka där.
Det har du nog rätt i… Det var inte precis att jag behövde anmäla mig till Lyxfallen efter jag och min sambo gjorde slut. ![]()
Sålde bostadsrätt och investerade vinsten i Ethereum… precis på toppen 2017/2018. Sålde ganska direkt när det började falla. Men förlorade 60 tkr. Insåg att det är lätt att bli fartblind. Så. Jävla. Dumt. Jag har speldjävulen i blodet. I min inre värld hade det satsade kapitalet stigit med 1 000 % och jag var miljardär. Om något låter för bra för att vara sant så är det troligen det…
Nej, det var ett misstag. Misstaget var att ha en för låg risknivå - och det berodde på okunskap snarare än att vara riskavert. Anledningen till att det ej var investerat var alltså inte att min risktolerans var låg, eller att jag tyckte börsen var läskig, utan att jag helt enkelt inte visste vad börs eller risk var eller att det var bra att ta risk i unga år.
Köpte Ratos för många år sedan, kostade nog 85 då. Gjorde detta eftersom det var ”så bra” att ha aktier som gav bra utdelning till ägarna. Naturligtvis sjönk dom som en sten och jag sålde dom senare med förlust. Lärpengar som lärde mig att aldrig köpa något som jag egentligen inte förstår.
Ytterligare ett misstag som jag har gjort alldeles (
) för många gånger är att ha sålt för tidigt. Varit nöjd i det korta perspektivet och missat den långsiktiga vinsten. Få grafer visar det bättre än den här. Håll till godo. Då ska det det dessutom sägas att jag handlade på Avanza Mini runt 1995, men det syns inte på grafen… Tur är väl det…
VA!! Är det fler som gör sådana DÄR Tavlor?
@LasseLL, nej. Det är bara du och jag. 
Själv hade jag lite annorlunda taktik för att tappa % långsiktigt. Sälja och köpa indexfonder hit och dit ganska ofta. Det brukar resultera att man tappar en hel del % med sådant lekstuga för att optimera eller göra det bättre lite billigare eller smartare. Nu är det slut med det och bestämt mig att följa hela börsen med en global indexfond Spp Aktiefond Global
. Jag struntar i det att den kostar 0.10% extra om året i avg
. Nu får det vara nog med dummheter. 
Jösses, denna sticker ändå ut ur mängden! Riktigt hardcore erfarenhet! Har ni pratat om detta i nåt poddavsnitt som jag kan lyssna på, eller känner ni för att göra ett?
En annan reflexion på detta, som ju är rätt allmänt förekommande. Har Du eller någon annan sett undersökningar på vad det finns för kännetecken på aktier där det långsiktigt inte går att prisa in företagets utveckling korrekt.
Jag gjorde någon liknande dumhet när jag lyckats köpa Dustin precis på bottnen efter covid-19 förra våren. Sålde den sen av någon märklig anledning under sommaren när den stod i 57 kr, precis innan den tog fart som en raket och är nu uppe i 102 kr. Det är inte det enda exemplet… jag sålde HiQ 3 dagar innan det gick ut besked om att de skulle bli uppköpta av Triton. Då hade jag ägt aktien i 8 år, och resonerade som så att “denna kommer aldrig att ta fart riktigt, går mest upp och ner och mestadels sidledes”.
/H
Ehrm när man satt fast med optioner och warrants ingen ville ha:
Numera är jag lite försiktigare i optioner…

Samtidigt så har jag sålt för tidigt i så många bolag men ändå lagt in de i andra bolag som gått upp så de är väl ok så länge de såldes med vinst är de väl ingen miss.
Jag skrotade en dator med en bitcoinvallet innehållande ca 15 bitcoins 2012. Mynt jag och en polare laddat ner på min dator för att kunna köpa marijuana på darkweb
men vi kom aldrig till skott pga vågade inte. Sen glömdes lösenord bort, processorn gick sönder och datorn skrotades.
Men försöker att inte gräma mig för det. Sannolikheten att jag skulle sitta och hålla på mina mynt i 10 år till dagens värderingar är såklart försvinnande låg. Men visst svider det till när jag tänker på det.
Hoppsan. Slutade det illa?
Ja, fick börja om från noll. Eller minus egentligen eftersom det blev saftiga advokatkostnader för att få till umgänge med barnen. Inget rättsskydd genom hemförsäkringen under första året, och det går liksom inte att vänta.
Det förstår jag var en tuff tid. Som jag förstått det står du på mycket trygga ben idag ekonomiskt. Var resan dit färgad av den upplevelsen?