Vilka ekonomiska misstag har du gjort?

Nja, det är väl mer att man är väldigt mycket mer försiktig och mindre naiv gällande gemensam ekonomi numera. Bygga upp kapital var enklare andra gången.

5 gillningar

Fick tilldelning vid MIPS IPO. Höll den i två månader och sålde med några få procents förtjänst. Aktien har gått upp med 1252% sedan början av 2017.

3 gillningar

Nu efter rapport så kollade jag, sålde mina evolution Juni 2018 efter att de gått upp 100kr…detta var innan split så hade de varit en bra långliggare…
Istället höll jag Wirecard för länge så borde gjort tvärtom, så ingen risk för hybris iaf :slight_smile:

1 gillning

Att jag inte förrän nu vid 45 års ålder har flyttat min tjänstepension från traditionell försäkring till fondförsäkring är ett misstag.

Jag är sparar aktivt på börsen, men det här med pension känns väldigt tråkigt och krångligt. Jag trodde att mitt val att inte välja var rätt, men det gällde visst bara premiepensionen och AP7 Såfa, insåg jag när jag börja diskutera pension med en väldigt börsintresserad kollega. Det jag tycker krånglar till det att det är flera olika aktörer som har hand om tjänstepensionen och pensionsvalet, och flera olika försäkringar som jag har fått från olika arbeten genom åren. Jag är alla fall djupt tacksam inför kollegan som hjälpte mig med detta!

2 gillningar

Mitt största misstag är att ha spekulerat i aktier i tron om att jag ska tjäna pengar snabbt. Har haft väldigt tur att hitta raketer men istället för att plocka hem saftiga vinster så har jag istället varit för girig vilket gjort att jag istället förlorat stora summor (för mig) när luftslotten kollapsade. Förlusterna resulterade i revenge trading vilket spädde ännu mer salt i såret.

Som tur är så har jag ändå varit någorlunda förnuftig och inte bränt mig allt för hårt eller behövt ta någon kredit som jag inte kan betala tillbaka.

Jag har sen ett år tillbaka flyttat över en stor procent av mitt sparade till Lysa/Index fond och har en betydligt mindre summa nu för att spekulera med.

3 gillningar

Avvakta med att ta in Byggmästare AJ Ahlström i som åttonde innehav i portföljen :weary: :tired_face: Rusade 40% idag.

Skulle ombalansera lite förra veckan, men efter som jag inte ville ligga utanför marknaden så lånade jag lite från bufferten och la köp och sälj order samtidigt. I måndags så såg jag att jag fått in pengarna från försäljningen, fint tänkte jag och köpte samma fonder som förra veckan. Så nu har jag halverad buffert och obalans åt andra hållet🤔Kan man hyra in en förmyndare?

10 gillningar

Jag satt stressad och tokknappade köp- och säljordrar på lunchen vid förra kvartalsskiftet. Avslutade med att lägga en rejäl köporder på guld, eftersom jag tänkt bli lite extra tung i det, men glömde att omvandla mellan EUR och SEK. :man_facepalming:

Mycket guld blev det. :smiley:

Nackdelen med värdepapperskredit och att det inte tar stopp om man råkar köpa en 10-potens för mycket.

9 gillningar

Rykten säger att Brittney Spears farsa är arbetslös numera, kolla med honom. ?

4 gillningar
  • Levde större delen av mitt liv mellan 18år-28år med fullständig överkonsumtion (lyxfällan deluxe). Samt drog på mig jättestora skulder och krediter, som jag nu får lida för och betala av månad för månad efter ett stort samlingslån som inledde starten på mitt privatekonomiska intresse efter att ha funnit detta forumet för några år sedan.

• Pillat alldeles för mycket i mina portföljer med % hit och % dit. Därmed legat utanför marknaden en hel del pga sälj, byt och köpordrar hela tiden. Nu har jag lärt mig att låta bli och faktiskt lita på att portföjerna är bra som dom är.

9 gillningar

Tvekat alldeles för länge kring att starta ett aktiebolag. Har suttit på samma affärsidé i snart 2 år, men inte vågat. Orolig över att göra fel, att inte kunna allt med det administrativa, medan jag snarare borde fokuserat på affärsidén, konkurrensstrategin etc. Skulle fanimej behöva en mentor

11 gillningar

Misstag finns det många av.
Ett av de stora är att jag var “rädd” för börsmarknaden och därmed började investera på tok för sent (ca två år sedan). Anledningen till rädslan antar jag var alla filmer på 80 och 90 talet som visade i typisk Hollywood-stil att man kunde vinna och förlora enorma pengar nästan slumpmässigt.

Nästa stora misstag antar jag kan ligga under “mänsklig dumhet” och som inkluderar att ignorera mina problem med tänderna under väldigt lång tid. (pga min fobi mot just tandläkare) vilket slutade med rejäla tandarbeten och och en stor räkning på drygt 50k efter alla avdrag och högkostnadsskydd.

Mina råd: Ta reda på fakta och ignorera inte problem när dom fortfarande är små.

2 gillningar

Jag skulle köpa ETF för hela värdet på just inflyttade stora tjänstepensionskontot på Avanza men köpte av misstag i ISKn på krediten. Fick ju sälja allt igen och sedan köpa det på rätt konto sedan, så fick betala avgifterna 3 ggr. Mycket ETF-courtage och växlingsavgift blev det.

Mest van att handla fonder, och där gör det där inte så mycket, men det var ju ETF… Nu har jag på min checklista vid köp av ETF att verkligen kolla båda en och fem gånger att det är rätt konto, men kommer säkert göra liknande misstag någon gång igen.

5 gillningar

Två misstag som kanske inte blev så mycket i kronor men ändå väldigt korkat.

• När Collector sänkte sin ränta från 0,65 % till 0,60 % tänkte jag vara smart och föra över mina sparpengar till Santander som fortfarande hade 0,65 %. På Avanza kan man inte föra över till ett annat sparkonto direkt utan behöver gå via sin depå. Utan att tänka förde jag över allt till min KF och sen vidare till Santander. Senare sänkte Santander sin ränta och jag tänkte att jag kunde föra tillbaks kapitalet igen via ett annan KF. Japp, jag åkte på avkastningsskatt på någon tusenlapp. Duh!

• Ett annat dumt misstag som kunde gått mycket värre hände bara häromdagen. Jag håller på att utveckla min egen börsapp där jag bland annat kan följa det här forumet och en rad andra sidor, börskurser och andra flöden. På senare tid har jag lagt till stöd för att köpa och sälja aktier direkt i appen. Dessvärre hade jag implementerat en bugg så jag när jag lade en köporder för Investor använde jag fel ID-nummer och lade istället en köporder för något förhoppningsbolag som jag aldrig hört talas om. Jag har ett högt månadssparande via ett av mina bolag så vi talar om 30-100k som åker in åt gången. Som väl var är Investors kurs 700+ kronor vilket var för högt för förhoppningsbolaget, varpå jag fick ett “avvikande order”-felmeddelande. Jag hade i princip köpt upp hela säljsidan annars i en oerhört illikvid aktie. :wink:

9 gillningar

Varit godtrogen. Ett par exempel:

HUSKÖP tillsammans, han ville ha lån över köpesumman för renoveringar och förbättringar.
Han hade renoverat upp och sålt ett par villor tidigare och hans familj var väl ansedd på orten bla som fastighetsägare. Så det var “självklart” att det skulle in på hans konto (som skulle användas till hus-ekonomin). Något år senare upptäckte jag att pengarna gick till att betala upp hans checkkredit. Och att han slagit om till elpatron när eldningsoljan tog slut. Osv osv… Så NEJ, en förmögen och framgångsrik familj är ingen garanti för att förmågan gått i arv till alla…

Sambo, barn i hushållet, BOSTADSBIDRAG.
När jag fått ut honom så upptäckte jag att FK hade ett krav på felaktigt utbetalt bostadsbidrag: Han hade uppgett en för låg inkomstuppgift. Solidariskt betalningsansvar och han sket i det pga andra utmätningar - så jag betalade hela summan för att slippa betalningsanmärkning eftersom jag blev ensamstående med mina barn.

BORGENSÅTAGANDE INOM FAMILJEN. Min nära anhöriga, gäldenären, klarade inte företaget utan gick under jorden. Kvar var borgensmannen som tog lån för att slippa utmätning. Sen kom räntor på 500 %. Hej o hå…

22 gillningar

Jag har svårt att inte bli gråtfärdig när jag läser hur någon kan ha mage att vilseleda/utnyttja en människa såsom du har blivit. Jag kanske lever för mycket i en Disney-inspirerad värld (Yes I do!) men det här är vedervärdigt.

H*lvete vad stark du är som har tagit dig ur det här! :muscle: All min beundran till dig!

16 gillningar

Misstag 1:
Mina första köp av aktier var Telia och Framfab…
“Näe, aldrig mer aktier och sån skit. Man förlorar bara sina pengar.”
Och med skit tänkte jag fonder, aktier, börsen överhuvudtaget.

Misstag 2:
Sparkonto på Swebank is da shit under många många år. “Jaså noll i ränta? Ja, men man kan inte förlora dem iaf”

Misstag 3:
Lade in ca. 250.000kr under 3 år i ett eget företag som jag sen lade ner eftersom det gick dåligt och som grädde på moset råkar jag ut för en olycka och blir långtidssjukskriven.

Misstag 4:
Jobbar arslet av mig för en dålig lön på en statlig myndighet vilket ledde mig till ännu en långvarig sjukskrivning, denna gång p.g.a. utmattning. Fick sen vänta 4 månader innan Försäkringskassan behagade betala ut något.

Det här är de 4 större misstagen.

Egentligen inga jättestora misstag men små misstag tidigt i livet ger stora konsekvenser senare i livet.

Inte alls roligt att ekonomiskt börja om när man är över 50.
Är kvar på myndigheten eftersom det inte finns så mycket annat att söka med den erfarenheten jag har och att utmattningen påverkar på så sätt att söka jobb känns i det närmaste som en oöverkomlig aktivitet just nu.

Tack #rikatillsammans för att ni fick upp mitt intresse igen. Ett av de första avsnitten som jag lyssnade på handlade om LYSA och strax efter det var det podden “Ekonomi på riktigt” som också hade gjort ett avsnitt om LYSA.
Nu ett år senare siktar jag på en sparkvot på ca. 20-40 procent varje månad och har dragit ner kostnaderna väldigt mycket. Ekonomin börjar repa sig något men när man inte har ränta-på-ränta-effekten till sin fördel går det långsamt.
Men alltid nåt! =)

13 gillningar

Testade på daytrading under någon månad och gjorde stora vinster på 50k i veckan och fick storhetsvansinne… Slutade på -70k innan jag stängde ner allt efter flertalet varningsmail ifrån min broker…

5 gillningar

Tack @K.et :heavy_heart_exclamation:
Jag lärde mig med tiden och erfarenheterna. För att inte gräva ner mig i självömkan så tänker jag att det är “läropengar”. Det har jag förmedlat vidare till mina barn, att det kostar att lita på fel människor men det är genom misstagen man lär sig! De har haft sina ekonomiska smällar, tyvärr en del genom deras pappa :frowning_face:, men nu vet de i alla fall!

Sedan snart 20 år lever jag med en som har ett sunt tänkande kring ekonomi och vi har tillsammans byggt upp ett bra liv utan ekonomisk stress :heart:

GirlPower :upside_down_face:

25 gillningar

Största missarna är att jag två gånger gått ur marknaden och inte haft någon tydlig strategi.

1 gillning