Som titeln lyder, så undrar jag vad ni hade gjort annorlunda om ni hade fått börja om er ekonomiska resa? Och vad ni hade gjort om ni var i min ålder (20-årig student) gällande ekonomisk planering inför framtiden?
Sparar numera mitt csn-bidrag, och investerar det i fonder(lysa) och aktier, samt har en buffert på 30k kr. (Och har varit en “lurker” här på RT i några år)
Kul fråga!
Så här har jag sagt sedan avsnitt 277
- Inga enskilda aktier
- Inga onoterade aktier
- Inga alternativa investeringar
- Inte vara imponerad av finansbranschen / kända investerare / sociala medier-profiler / personligheter
- Inte sträva efter private banking
- Inte tro på att gräset är grönare på andra sidan
- Inte tro på “om bara X uppnås, då kommer det bli bra”
- Inte oroa mig så mycket
Dvs. inget annat än ett löpande sparande i indexfonder. Sedan fokus på att tjäna mer pengar och göra mer av sådant jag tycker är roligt och fokusera på tidsfönster.
Jag hade lusläst Börja Här och sedan bara låta tiden ha sin gång och sitta still i båten…
Hade sluppit massiva relativa förluster med massa fonder banken rekommenderat.
Samt hade tagit fullt CSN lån och investerat.
Fick en större klumpsumma 2005. Hade önskat att jag då hade hängt på RT ett par år innan och då lagt pengarna i en global indexfond.
Men gissar att jag på grund av min unga ålder och brist på livserfarenhet då hade bränt mig i börskraschen 2008 och sen kanske undvikit börsen därefter.
Nu låg pengarna parkerade i en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring, så det mesta fanns kvar när jag upptäckte RT, så har lite hävstång för pensionssparandet.
Hoppas på bra utveckling även kommande 19 år och att jag har lugnet att vänta ut börsen utan pill efter nästa krasch eller krascher.
Om jag vore ung idag, skulle jag fundera på vad jag vill spara till och hur pengarna sen ska avändas. Det avgör mycket, som risknivå, sparkvot och vad som är viktigt för just mig.
Struntat i råden å gott på magkänslan å köpt aktier efter de stora börsfallet som skedde 19 Oktober 1987… Min pappa avrådde, även min gudfar som jobbade på SE bankens Aktiv placering samt en av föräldarnas bekanta som va bankdirektör … Hade tänkt låna 100.000 kr å köpa LM å Scania samt några till svenska industri aktier… Efter två år så hade de stigit till över 1,2 miljoner…
Även Ericsson stora fall på början av 2000 talet när jag köpte för 4,06 kr styck, sen föll den ner till strax under 3 kr… Ångrar att jag inte köpte massa till då… Efter 4 månader hade dom stigit till över 10 kr… Hade blivit en skön vinst då…
Jag hade börjat investera tidigare. I många år sparade jag bara på ett bankkonto utan ränta för jag tyckte, eller trodde, att allt som hade med fonder, pension, räntor och sparkonton var såååå tråkigt och segt att komma igång med. Och jag tyckte inte det var värt besväret för några enstaka procent potentiell avkastning. Sen snubblade jag över RT och började förstå ränta-på-ränta ordentligt.
Jag har alltid varit sparsam och ekonomisk så det behövde jag nog inte lära mig tidigare.
Det där är ju en sida av frågan. Jag skulle lägga till en del andra saker:
- Göra en riktigt gedigen analys av egna styrkor och svagheter, gärna i skriftlig form.
- Prata med personer som jobbar i intressanta yrken/branscher.
- Våga satsa högt och tro på den egna förmågan.
Alla är vi bra på olika saker. Detta gäller inte minst ”inom” ett yrke/roll. I början av karriären är man ofta tvungen att söka generalisttjänster. Det kan variera vilka kompetenser/områden som rent faktiskt värderas där, även om man i praktiken gör lite av varje.
De som jobbar inom olika yrken/branscher sitter ofta inne med väldigt spännande kunskap. Detta inser de ofta själva inte. Mycket av kunskapen om ”hur saker funkar” betraktas som självklarheter och inte som något intressant att prata om på en fest eller runt middagsbordet. Fråga då gärna personen om du kan höra av dig senare och fråga tekniska detaljer om personens jobb så slipper du framstå som påstridig och förstöra den goda stämningen.
Som ung utan nischade kunskaper eller erfarenheter underskattar man lätt den egna förmågan. Att bara tro på ”viljan” eller på att ha varit bäst under studierna håller inte. Man behöver inse att de som når vissa roller och sammanhang normalt går vissa vägar, har viss profil etc. Vill man nå dit är det bästa att jämföra sig själv med den där profilen och se hur man kan gå en liknande väg själv.
Att ha en bred utbildning är ofta en fördel. Då behöver man inte låsa sig vid ett visst val tidigt. Du hinner träffa fler personer och lära dig om fler områden innan det är dags att välja. Att söka praktikplatser och/eller traineeprogram är ofta ett effektivt sätt att få bra fart på karriären i början. Samtidigt är det ofta de som har gedigna planer och har gjort ett ordentligt förarbete som antas. Se då till att vara en av dem.
Ovanstående är min egen personliga erfarenhet uttryckt i en generaliserad form.
Jag hade börjat spara systematiskt betydligt tidigare, inte bara när det var en hög oanvända pengar på lönekontot. Jag hade vetat att det är extremt svårt att bli rik snabbt, det hade undvikit flera 100.000 förluster i läropengar.
Brände runt 300-400 tusen av pengar jag fått på resor och ansvarsfritt leverne mellan 18-25… Skapade många fina minnen och behövde inte jobba något extra vid sidan av studier, men hade nog kunnat hittat en bättre balans ifall jag hade vetat vad pengar var värda ![]()
Oj vad trevligt det hade varit ifall jag istället la dem i globala indexfonder 2008 och faktiskt jobbade några extra veckor på sommarn…
Vi får se ifall jag ångrar något med att investera min tid och pengar i att bygga bolag!
Studerade i 6 år utan att ta en krona i CSN-lån, tog endast bidragsdelen. Kände mig duktig som klarade mig på den + lön från sommarjobb. Det ångrar jag givetvis, att jag inte bara tog lånet och investerade den delen istället.
Om jag hade varit 20 år idag och precis börjat min ekonomiska resa hade jag inte valt indexresan utan istället en spännande resa med fastigheter, obligationer, enskilda aktier, derivat, crypto, ädelmetaller och annat spännande. Som 20-åring har jag ju tiden på min sida och vill absolut inte sluta livet som en oerfaren indexgubbe.
Lyssnat mer på min innersta kompass om vad JAG vill. Tex skulle jag gjort slut med min spenderarkille istället för att gifta mig med honom. Nu är vi skilda och jag är tillsammans med en man som strävar åt samma håll!
Ingenting. Jag behövde leva oansvarigt ett antal år för att idag verkligen uppskatta mitt ändrade sparbeteende och framtidsblickande. Jag ändrade mig i god tid för att mitt framtida jag inte ska behöva lida på grund av mitt dåtida jag.
Jag hade följt min magkänsla vad gäller krypto.
Jag var en stor förespråkare utav krypto sedan en bitcoin kostade ett par tusenlappar men körde allt i indexfonder ändå…
Ska ej klaga men skillnaden är att mina miljoner idag hade varit ehh vågar nog ej räkna på den missade avkastningen…
Jag gade sagt till mig sjölv att ibland är det värt att ta risken o förlora en stor summa pengar om man verkligen tror på något annars finns risken att man blir bitter att man aldrig våga.
Har tänkt söka till datavetenskapliga programmet till hösten, och sedan nischa mig inom cybersäkerhet då det är mitt största intresse
Någon här inne som har erfarenhet av att arbeta inom cybersäkerhet?
Det är alltid lätt att vara efterklok, med facit på hand ser allting som där och då var svårt alltid så självklart ut i efterhand.
Det jag ångrar mest är att jag avböjde erbjudanden om att köpa en bostadsrätt i Stockholm sent 80-tal och ett fritidshus på västkusten sent 90-tal.
Jag hade undvikit alla bull, bear samt mini longs och shorts. Hej vad jag inte blev rik på att förutspå råvarupriser!
Hade också inte läst och tagit “råd” av finansbloggare/-twitter. Vardia blev en dyrköpt läxa.
Dessa två är mina enskilt största klavertramp. Övriga aktieaffärer är mer comme ci comme ça, sannolikt sämre än indexfond över motsvarande tid, men man måste ju få ha lite skoj med.
Maxat CSN-lånet som redan nämnts samt undvika dyra fonder och låna och köpa vid stora ras, typ 2008 och 2020, är ytterligare aspekter som nog hade gjort gott för min pengapåse.
Men det allra bästa hade ju varit att kontinuerligt spara i en indexfond istället för alla dessa krångliga utsvävningar, tråkigt men ack så sant!
Körde egen låda från -92 och sparade 100k/år i Skandia Trad, summa 0.8M. Är värt 3M idag och säkert 4.5M när jag går i pension så det blir en välbeställd pensionär. Meeen… hade man valt Skandia Link eller något liknande med aktier/fonder hade det med räntapåränta varit betydligt högre belopp, troligen FIRE vid ca 55 års ålder.
Att jag inte började tidigare. När jag väl började lyssnade jag för mycket på rådgivarna på Swedbank. Förlorade en del där men Swedbank fick in fina pengar i avgifter.