Från 900k+ till 30k från break even

Från 900k+ till ruta 1… 30k från break even…
Funderar genuint på att nuddar jag break even sälja allt och köpa en lägenhet. Vad hade ni gjort?

Nådde 1.1 miljon när jag var 19 nu är jag 21 och är 30k från break even. 335k efter insättningar och uttag. 531k insatt 195k uttag

Början av 2024 köpte jag nvidia sålde med ca 100k vinst dagen trump vann valet och gick all in i crypto. Gick till 900k+, men mitt dumma arsle sålde aldrig då jag fortsatte att tro på XRP… Sålde 150k av 350k förra veckan och köpte ai då jag har fått nog. La även in 45k av egna pengar till. Köpte ai och det gick ju inte så bra…

Hade koll på sandisk i januari när den låg på 400 sa till polarn att köpa han gjorde det men det gjorde inte jag. Sa till mig själv att xrp har fortfarande större potential…

Har alltid suttit lungt i båten då det är pengar jag inte behöver och är fortfarande +. Men nu börjar skeppet att sjunka… Har ju tänkt att ta ut om vi når tidigare nivåer men det känns som att det lär aldrig hända. Känns ju bara trist att man har egentligen slösat bort dessa 2 år. Mycket lärdomar att ta igen…

5 gillningar

Så vad är lärdomen?

3 gillningar

Crypto är i nivå med lotto medan aktier innebär, stora, stora risker.

1 gillning

Crypto draget skulle jag ändå inte kalla lotto. Var en ren plan att göra om trumpeten vann valet. Hade inte köpt om han förlorade. Han vann och gick upp 500%, problemet girigheten.

2 gillningar

Att ta hem vinst efter uppsatta milstolpar borde vara en lärdom.

2 gillningar

Ta ut vinster på vägen håll inte förlänge, byt till sånt man tror på i en 10 års horisont vilket jag fortfarande gör med just XRP. Ha en bättre riskhantering. Tagga ner riskerna. Måste sluta jaga tillbaka det som engång var. Behöver exit strategi. För mig är detta bara en rejäl mental smäll.

1 gillning

Om det är dina lärdomar så är jag rätt övertygad om att du kommer gå på samma nit igen nån gång i framtiden

23 gillningar

Det är lätt att hamna fel när man börjar. :people_hugging: Läs lite på sajten så får du bättre metoder:

8 gillningar

Hade du köpt globalindex för 900k för två år sedan skulle du i dag ha haft 1,1 M. “Break even” är irrelevant.

6 gillningar

Alltså om du behöver en lägenhet så ska du använda pengarna till det. Behöver du ingen lägenhet bör du se över din investeringsstrategi och hitta en mer hållbar över tid så du kan hantera pengarna bättre.

2 gillningar

Jobbigt! Jag känner lite igen mig som ung; Jag började också som dig i fel ända och började stockpicka och köpa diverse certifikat etcetera utan någon tydlig plan för helheten. Utan att ha en stabil grund att stå på.

Idag är jag av åsikten att man ska inte titta åt något annat håll före man har 1 MSEK i globala indexfonder i portföljen. Fokus i början ska vara på att SPARA och bygga upp en stabil grund. Därefter kan man göra vissa utsvävningar (förslagsvis max 10% av portföljens värde). Det är tråkigt, tro mig jag vet, men det är rätt. Du är fortfarande väldigt ung och har lyxen att du kan vända dina misslyckanden till något bra då du har tiden på din sida.

2 gillningar

Du har haft en otroligt koncentrerad portfölj som gett fin uppgång men nu får du se nedsidan med koncentration och aktiva bets. Vill du bli rik långsamt och med mindre risk så behöver du tänka annorlunda.

6 gillningar

Ändå skönt att du inte gått back med så spekulativa investeringsförsök och att du har tiden på din sida.

Vill du öka oddsen för positiv avkastning på längre sikt, så hjälper mindre risk. Det enklaste sättet är månadssparande i en bred, billig, passiv, global indexfond. Finns gott om bra avsnitt och guider här på RT, ta del och lär dig grunderna i långsiktigt investerande.

Sen har många av oss en lekhink på 1-10% av portföljen, där spekulationer i enskilda aktier och krypto passar in. Jag räknar in mitt spelande på Eurojackpot i den delen. I lekhinken kan man spekulera, men slipper den mycket högre risken för hela sitt kapital. Går lekhinken åt pipsvängen, så har du i alla fall de säkrare fonderna kvar.

Även om allt investerande och sparande kommer med en risk och om man har 100% på börsen innebär det att de inte bör röras på 10+ år, för bäst odds.

Ta rygg på dina lärdomar och ta del av den kunskap som finns här, för att minska oddsen att du hamnar i liknande sits igen och igen.

1 gillning

du är 21, har gjort investeringar med extrem risk, och pratar om att du “alltid suttit lugnt i båten”… du har inte ens varit myndig länge nog för att kunna ha suttit lugnt i båten :sweat_smile: det uttrycket appliceras på decennier av sparande genom upp och nedgångar, inte några veckor av hype och krasch av crypto.. det du gjort är likvärdigt med att spela roulette.

4 gillningar

Stort grattis!

Att få en lärdom som denna så pass tidigt i livet är en gåva som är få förunnat. Själv hittade jag valutahandel som 18-åring och förlorade hela min insats, men jag fick en läxa som var mer värdefull än de pengar som gick upp i rök.

Det tog mig många år att bearbeta upplevelsen, men det har alltid funnits med mig i bakhuvudet och gjort mig avsevärt mindre riskbenägen.

Förhoppningsvis tar du de pengar du har kvar, sätter in allt på valfri krypto med leverage och ser det gå till noll. Om det inte känns rejält så blir läxan inte av samma vikt. Därefter har du sedan 40+ år på dig att starta från noll med både tid och erfarenhet. Det är en mycket god position få människor får uppleva.

Jag önskar dig flera år av goda reflektioner och stor lycka i framtiden!

3 gillningar

Om du ska köpa en lägenhet inom snar framtid bör pengarna inte ligga investerade, än mindre i så pass riskfyllda investeringar. Lägg dem på ett sparkonto istället.

Sedan skriver du att du inte borde ‘hålla för länge’ och ‘ta ut vinster på vägen’, detta är försök till stock-picking och marknadstajming och slutar sällan väl.

Jag känner igen tänket för jag hade exakt samma tänk i början av min spar-karriär, innan jag fattade att det är sjukt svårt att tajma.

Ta åt dig av den samlade kunskap som finns här på RT så kommer det att gå bra för dig. Du är tidigt ute och har gjort de misstag som nästan alla behöver innan man förstår att slå index konsekvent över tid är sjukt svårt.

3 gillningar

Jag hade liknande inställning till börsen vid din ålder. Misstaget jag gjorde när det började gå minus är att jag sålde allt och vågade mig inte in på börsen förrän 10 år senare. Ta lärdomen att placera pengarna tryggt och glöm de snabba cashen, gör du rätt nu och placerar vettigt så kan du vara ekonomiskt fri i 30-årsåldern. Ta den chansen!

4 gillningar