Är nyfiken på vilken din bästa investering är, någonsin.
Ok, jag fattar att global indexfond ligger nära här, men om vi istället tittar på andra investeringar som fallit ut väl (oavsett om det var tur, slump, skicklighet eller annat).
Vinsten måste vara realiserad.
Du kan även skriva andra saker/aktiviteter utanför den finansiella världen.
Tänkte säga huset, men det är ju inte realiserat så länge vi bor i det. Vi betalade en bit över 100.000 kr för äggdonation och det får man väl säga föll väl ut i två fina barn.
Evolution Gaming ca 80ggr pengarna köpt ngn gång mellan 2014-2016, sålt vår-sommaren 2021. Var med på IPO med 4.000kr sålde för ca 320.000kr
Magnasenese (tidigare Aegirbio) är nog bland detta bästa med tanke på den korta tiden 6ggr pengarna; köpt IPO + lite nyemission för ca 10.000kr, i juli 2020. Sålde för 60.000 i juni 2021
Har dessvärre lärt mig den hårda vägen att man bör ha det på aktier som man tycker att de verkar ha peakat. Sedan kan man ju alltid flytta stop-loss uppåt om aktien verkar fortsätta uppåt.
På den tiden kunde man sätta max 3mån giltighetstid på stop-loss-order. Det har hänt att jag glömt o förnya och naturligtvis har aktien sjunkit förbi men “tänkta” stop-loss-nivå efter 3mån
I procent räknat är det garanterat någon skiva. Jag minns att jag köpte A-has första maxisingel (släppt innan “Take on Me” blev en hit) i Danmark för 40 spänn och krängde den till en samlande tyska för 2500. Detta var dessutom över 20 år sedan.
I kronor räknat då? Fondinvesteringen i Handelsbanken hållbar energi lågger nog bra till. Det blev sexsiffrig vinst på kort tid.
Mitt intresse för fonder och växande kapital får jag tacka Didner & Gerge för när de var nya med fondförvaltning (troligen på 90-talet, har slängt gamla köp/sälj papper).
Intresset har växt över tid och oftast med positiv värdeutveckling.
Nån gång runt kanske 2013 hade Swedbank konceptet “Nyckelkund” - hade man alla sina konton där så fick man en personlig rådgivare som kunde hjälpa en med fondsparande.
Han rekommenderade mig, utöver några av Swedbanks egna indexfonder att jag skulle satsa på Pictet Biotech.
När jag skriver detta idag låter det crazy!
Idag hade idag inte investerat i nåt random bolag baserat på tips från 1 person - jag kan inte ett smack om medicinbranschen och visste aldrig va bolaget egentligen gjorde.
Men just då va jag nybörjare och tyckte bara det va helt fantastiskt klockrent att att få ett konkret tips från nån som visste nåt om börsen
Det gick väldigt bra.
På ren tur sålde jag nånstans runt peaken 2015.
Total flax.
Men i efterhand känns det som en himla märklig grej att man skulle få ett så specifikt tips.
Det va väl inga enorma summor, han sa faktiskt att “det här är bara nåt du ska göra med en liten mängd pengar - om du vill prova att leka lite med en mer specifik investering” men jag tänkte just då, naiv som jag va, att “Bah - varför fega med indexfonder när man har ett bra tips som detta” och så omfördelade jag mina pengar efter vårt möte så att en stor del hamna i Pictet.
Jag inser att om den här investeringen hade gått åt skogen hade det kanske påverkat hela min inställning till börsen under flera år.
Måste säga min första Tesla, älskar den fortfarande och den(eller alla tre jag har) ger oerhört mycket energi som i in tur genererar lön och avkastning.