Min (och din) bästa enskilda investering

Vad är din bästa enskilda investering? Ligger mest i stora välskända globala och regionala indexfonder, men jag tillåter mig lite spekulation för skojs skull. Alla köp är på 50€. Gått jättebra. Inte vid månen men på väg. Ska jag Diamondhand eller paperhand? :see_no_evil_monkey:

To the moon helt klart! Håller och får se. Jobbar också i branchen så det får bära eller brista :rocket:

Vilken investering är din bästa? Nu pratar vi ekonomi, inte bostad (det är inte en investering att bo), barn, hälsa eller äkenskap. Det får bli en annan tråd :wink:

1 gillning

Silvermynt som jag sålde samtliga av nyligen. Tyvärr inte så värst många men det var mer av en lekhinksgrej. ca 2-3% av total förmögenhet vid inköp.

Blev ca 200% avkastning på 2 år.

Men jag har bara investerat över huvud taget i ca 7 år också.

1 gillning

Alphabet, 350 % på 6 år.

Fascinerande hur en investering på 112 000 kan bli 500 000 på så kort tid.

4 gillningar

Om vi pratar strikta aktier/fonder/etfer så är det Palantir som jag köpte för några år sedan.

Ligger +688% för tillfället.

Annars är det väl Evolving Skies Booster Box som jag köpte 2021.

+1294% från inköpspriset räknat med svenska marknaden.

Dock så rör det sig om väldigt små belopp, så knappast något att hänga i granen. :laughing:

3 gillningar

Fascinerande ändå att Pokémon-boomen även innefattar väldigt moderna samlarobjekt.

Har alltid trott att det skulle vara de riktigt gamla nostalgiska korten och oöppnade packen som skulle gå bäst.

2 gillningar

Grail Inc, ett biotech bolag, jag är upp 350% eller så på knappt ett år. Tyvärr var det bara en liten lekpost men jag har en del där där nu tack vare den stora uppgången. En guld ETF har också gått bra, är upp 67% på kanske ett år, där börjar jag dock bli lite nervös då det nu är nästan en miljon där.

Har även gjort över 100% på Eli Lilly (fetmahypen) och på ett biotech bolag som blev uppköpt av en bjässe. Så biotech och pharma har jag haft tur med. Mindre tur med crypto och rymdbolag (Virgin Galactic…).

Nu går ju många äldre kort och boxar väldigt bra dem också, men det har kommit så fruktansvärt mycket nytt folk till hobbyn och många samlas runt kort eller set som blir lika ikoniska för yngre samlare som Charizard var för oss alla när Pokémon först släpptes. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det är kul att se hur mycket minnen och vänskaper serien skapar mellan folk i alla åldrar än i dag. :innocent:

1 gillning

Jo, jag sålde av lite guld i december. Gått upp jättemycket. Fördelen är att efter ett år är guld skattefritt i Tyskland. Ångrar att jag inte gick all in Ala Eric Strand på guld. Men men, lätt att vara efterklok.

1 gillning

Värre här i USA. Tror det är 28% skatt på vinster i guld. Så jag sitter fast lite.

Köpte Montage Gold 2022. Det tog ett tag innan de började röra på sig men jag ligger nu på +1848%.

1 gillning

Lundin gold som ligger över 2000 procent på 6-7 år

1 gillning

Tror jag låg runt 1700 % när jag till sist klev ur efter att ha lessnat på Elons många dumheter.

1 gillning

Kul att se någon som äger den! Är en aktie jag verkligen tror på som är ganska okänd. Dock så hittade jag den för några månader sedan. Coolt att du var så tidig på den! :star_struck:

1 gillning

Sade upp mig, flyttade till universitetsstad, mötte likasinnade och och skaffade mig en civilingenjörsutbildning.

1 gillning

Silver, upp över 300% sen köp för knappt 4 år sen.
Väldigt lite pengar dock som min lekhink är, typ en månadslön.

Netflix.

Var med sedan dag 1 och tog ut vid markering

Lite sur att jag tog ut för tidigt. Men 15 000% är inte fel. Är tack vare netflix jag lyckats med något folk i min situation ej borde kunna

6 gillningar

Robur Technology som pendlar mellan 1200% och 1400% beroende på vad som händer i USA….

1 gillning

Ha, ja visst. Men det var rätt så mycket bulls eye på den för att lyckas hitta toppen. Idag hade du sålt för sent jämfört med vad du faktiskt gjorde.

1 gillning

Köpte 3000 aktier i Swedbank i slutet av bankkrisen (typ 2009) i olika omgångar. Snittpriset på dessa ca 16:-. Ca 2150% uppgång (räknat på ca 345:- i nutid) är helt ok även om det är ca 17 år. “Hygglig” utdelningsprocent de senaste åren räknat på anskaffningsvärdet… :upside_down_face: :smiling_face_with_sunglasses: :smiley: Sur på mig själv att jag inte började återinvestera utdelningen från början! Har tyvärr bara gjort det de senaste åren.

1 gillning

Ha, ja där ligger min ynkla dubbling i lä.