Vilka ekonomiska framgångar har du lyckats med?

Jag blev väldigt nyfiken, berätta mer! Jag är själv intresserad av att lära mig programmering för det ändamålet :slight_smile:

För att göra historian kort (och inte helt röja min anonymitet på forumet) så utvecklade jag mest en app till mig själv. Hade faktiskt aldrig en tanke på att den i framtiden skulle generera en passiv inkomst. Jag är apputvecklare så tröskeln var inte särskilt hög för att komma igång. Först när releasen närmade sig började jag fundera på om någon annan skulle ladda ned appen. Mina förväntningar var samtidigt så låga att jag hade nöjt mig om 10 st användare använde appen lika flitigt som mig. Idag har appen dock 10 000 nya användare varje månad.

Att utveckla en app från grunden själv är väldigt utmanande. Det tog mig 5-6 månader att nå release men sedan tog det ytterligare 4 år att nå ett stadie där jag var såpass nöjd med appen att jag kunde sluta pilla på den. Visserligen jobbade jag endast kvällar och helger men det var periodvis väldigt intensivt. De senaste 1-2 åren har jag nästan inte rört appen varav jag klassar inkomsten som helt passiv. Däremot funderar jag på att utveckla en Androidversion med start i år. Får se om man har orken att låta sina kvällar slukas upp på samma sätt igen bara. De första veckorna är oftast superkul men sedan når man ett stadie där det känns som om man går i uppförsbacke hela vägen till releasen.

För den som funderar på att lära sig programmera och hoppa på ett eget fritidsprojekt så säger jag bara “Just do it!”. Du kommer att lära dig massvis oavsett hur det går. Sedan måste man ju inte göra allting själv heller. Det går ju att ta hjälp även om jag aldrig gjorde det.

3 gillningar

Min största framgång är att jag tog tag i mitt ekonomiskt katastrofala livsstil och istället för att öka mina skulder så började jag minska dom.

Nästa framgång är att jag började spara pengar varje månad och lite försiktigt även började med investera på börsen.

2 gillningar

Köpte en bostadsrätt för 105k år 2001 som jag sålde för 650k år 2018. Inga stora summor, men sex gånger pengarna är inte att förakta. Köpte då 1000 st Investor för 390 kr och Indexfonder och det har ju också varit lyckat så här långt.

Bodde i en hyreslägenhet som kostade 4000 kr/månaden.

Köpte mig en bostadsrätt för 10 000 kr med månadsavgift på 2600 kr/månaden.

Dvs, en payback på ca 9 månader i den bostadsaffären.

@janbolmeson för mig så är bostad i vissa fall, en alternativ investering med en bra pay back.