Vilket är det smartaste ekonomiska beslutet som du har tagit?

Hurra! Skatt på inflation! :wink:

3 gillningar

Att jag började betala mig själv först. Månadsspar är det i särklass bästa och smartaste ekonomiska beslut jag tagit.

5 gillningar

(Om jag bortser från aktieköp som gick jättebra utan någon som helst skill från min sida.)

Att jag valde att lyssna på @janbolmeson, för därifrån blommade allt annat ut. :innocent:

Gick Balansekonomis utbildning med @janbolmeson som lärare/mentor vilket ledde till att jag kunde prata med banken och köpa lägenheten jag ville ha. :smiley:

Huset var 2 våningar. Jag bodde i min mammas lägenhet på våning 1. Lägenheten på våning 2 var till salu så jag lånade min kompis groteskt kraftfulla högtalare och spelade extremt hög väsnig ”musik” när det var visning och möjligen störde dom andra visningarna. :innocent:

I krig, kärlek och bostadsrätter är allt tillåtet.

Sålde lägenheten 6 år senare till 100% vinst och flyttade efter en tid till en hyresrätt med knasigt låg hyra (~2700 kr) vilket nu gjort att jag kan spara 50% av min lön.

Investerade för ca 10 år sedan i alternativ investering som fungerat väldigt väl. :hugs:

Med en blandning av tur och tokmod investerade jag i princip hela mitt arv och följande år blev bästa börsåret på typ 20 år! :pray:

Med både pengar och kunskap rikare investerade jag sedan enligt 4-hinkarprincipen. :dizzy:

Och nu är jag rikare än någonsin! :star_struck:

4 gillningar
  1. Att jag gick från anställd och startade eget
  2. Då kunde jag styra min lön/uttag/aktieutdelning som gjorde att jag kunde spara så mycket mer pengar till kontantinsats.
  3. Byggde parhus för pengarna i attraktivt område och sålde den andra delen. Det finansierade typ 70% av min del. Otroligt låga driftkostnader och underhåll. Värdeutvecklingen har varit enastående och jag amorterar så lite jag kan och håller mig belånad och använder kapitalet till nya projekt. Inflationen är högre än min ränta så varför amortera?
2 gillningar

Samma som många andra - starta eget. Det finns inget som öppnar nya möjligheter på samma sätt.

1 gillning

Att jobba utomlands några år. Skulle aldrig kunnat spara samma summor hemma.

1 gillning

Sluta röka!
Jag slutade för 16 år sedan och min ekonomi har alldeles tydligt förändrats till det bättre i alla situationer och ekonomiska ramar!

17 gillningar

Att jag började sätta upp 4-hinkarsprincipen. Det har gjort mig så otroligt mycket lugnare i livet.

När bilen gick sönder här om dagen så tänkte jag att vi har råd med en ny om det skulle behövas. Jag ville dock inte nyttja de pengarna om jag inte måste så klart. Nu visade det sig att det bara behövdes en reparation för ca 13 000. För ca 4-5 år sedan hade det varit jobbigt psykiskt.

3 gillningar
  1. Köpa bostad när jag kunde. Har bara ägt bostad i 3 år och har redan dubblat min insats jmf dagens marknadsvärde och köppris. Att inte ha exponering mot svenska bostadsmarknaden hade varit katastrof som relativt ung.

2. Månadssparande fast summa i början av månaden så att en portion försvinner och man ej slösar upp det eller budgeterar in dem pengarna i större köp. Ser sin inkomst som lägre så man planerar större inköp bättre och sparar extra för sånt.

1 gillning

Inse att man inte behöver hög lön för att bli rik. Det räcker att vara konsekvent med en halvbra plan.

10 gillningar

Startade ett litet företag för 20 år sedan samtidigt som jag jobbade heltid som anställd. Investerade vinsten från företaget i aktier och fonder. Där har pengarna fått jobba ifred samtidigt som jag fyllt på lite då och då. Känns bra så här 20 år senare att jag inte brände vinsten på prylar.

Svårt att plocka fram ett enskilt beslut. Men under 2020 var det att jag INTE satt still i båten under raset utan agerade enligt plan, sålde och tappade bara 6-7%. Och jag vågade köpa in mig igen, också enligt plan.

Att sitta still i båten, stoppa huvudet i sanden eller sluta logga in på Avanza passar inte mig.

3 gillningar

Ett av de bättre kom när jag la alla mina utländska innehav i en ny KF 2008 och slutade med certifikat, optioner och warrants (utom vid nedsäkring när de känns dyrt).

Kanske än bättre var att byta jobb till ett där övertid betalades med mer än ett tack i fikarummet.

1 gillning

Totalrenovera ett hus tillsammans med min fästmö under 2020 när jag hade ofrivilligt mycket fritid från mitt företag på grund av pandemin. Vi tog hjälp med stora och svåra saker som vattendragning, eldragning och badrum. Resten har jag gjort själv och lärt mig oerhört mycket och samtidigt sparat många många hantverkstimmar.

Tur i oturen, under normala förhållanden hade jag aldrig kunnat lägga den denna tid på ett hus och hade behövt köpa in tjänsterna. Nu verkar det se ljusare ut i vår bransch igen lagom till att huset är klart! :slight_smile:

4 gillningar

Alla! :wink:

• Skaffat en hobby som bekostat sig själv genom åren.
  • Skippat att låna (huset undantaget). (Jag vet, kunde investerat slantarna, men det visade mig en sparsam väg med kloka ekonomiska beslut.)
  • Kört runt i billiga bilar länge (V70 från 97 snurrar på sitt 9:e år i min ägo nu).
  • Stannat i huset efter skilsmässan.
  • Löst lånet (se punkt två).
  • Använt huvudet och inte gått bananas med resor, krogliv och annat som kostar mer än det smakar i min bok.
2 gillningar

Två kloka grejer jag har gjort:

• Under studietiden sparat 600 kr i månaden i fonder med låga avgifter och sedan knappt kollat hur det gick för dem. När jag var färdigpluggad och började intressera mig mer så hade de växt en hel del, eftersom jag inte varit där och pillat.
  • Sett till att se över och skapa budget så fort jag fick mitt första jobb efter examen. Dels har jag skapat mycket möjlighet till sparande, men dessutom är det så otroligt skönt att inte oroa mig över min ekonomi. Pengar förs över till rätt konto så fort lönen kommer in, sen behöver jag inte fundera mer över det.
1 gillning

Rakade av allt hår efter räknat på 2-3st besök i månaden hos frisören. Blev väldigt många tusenlappar på ett år.

8 gillningar

Första framgången var att ha Lyssnat på radion just när Jan blev intervjuad för fem år sedan. Lyssnade tre gånger på samma avsnitt. Började spara smått.

Andra är att jag fick sluta jobbet, och jag vågade reseta min budget. Sedan fixade jag ett nytt jobb som är roligare än mitt förra och fick 10% mer i lön. Nu sparar jag större delen av lönen och känner mig hoppfull inför framtiden.

2 gillningar

…men vad hände med studioplanerna då? :scream:

1 gillning

Två saker, det första var att köpa ett parhus som jag hyrde ut när jag var 20 år samtidigt som jag bodde hemma.
Den andra var att jag sålde jultidningar till mig själv. Jag köpte t-shirts och underkläder för 14k och fick som premie ett presentkort på 15k (ja, jag fick 1000kr mer än vad jag köpte för) som jag kunde använda i nästintill vilken butik som helst. Det gick till en speldator och därutöver spenderade jag visserligen många tusenlappar på skärmar, headset mm. xD

1 gillning