Vad har du ändrat i din ekonomi under senaste året?

Jag är civilingenjör, och jobbar inom IT / Management. Min lön ligger inom en halv standardavvikelse från medel för min ålder och utbildning; men är svårberäknad pga diverse bonussystem och incitament. Jag har ingen tydlig fast månadslön, kanske får ut 33-34k efter skatt.

Vid sidan om det driver jag eget företag också, och det blir väl en 10k efter skatt till i månaden. Gjorde detta även under studietiden, så jag tog aldrig något studielån :man_facepalming: som jag ju kunnat investera…

Jag äger boendet (eller ja, ehh… banken äger boendet…). Inget vräkigt, men t.ex. plats för hemmakontor i eget rum vilket är viktigt för mig då jag jobbar en del hemma och som sagt även driver eget.

Jag har aktivt valt bort bil utan cyklar. Bra för både hälsan och plånboken. Men vi har en bil (utan lån) i hushållet som kan användas vid behov, typ storhandlingar eller hämta paket. Sambon kör dock ofta till jobbet. Äter mest hemlagad mat, men snålar inte på råvarorna och tittar inte på priset i mataffären.

Situationen i övrigt är två unga vuxna med bra jobb utan barn.

6 gillningar

Har faktiskt gjort väldigt stora förändringar under året, rätt stolt över mig själv faktiskt, gör ett försök att lista lite nedan :slight_smile:

• Upptäckt Rikatillsammans!
  • Blivit intresserad av min privatekonomi och tagit kontroll över den.
  • Förhandlat och sänkt räntan vilket resulterat i sänkt kostnad med 13000:-/år
  • Sålt av gamla pålurade dyra nordea fonder och investerat pengarna i bättre fonder med lägre avgifter.
  • Skapat ett Excel ark med budget, investeringar, sparkvot mm. Gör det kul att hålla koll för mig.
  • Dragit ner amortering med 2000:-/månad för att skapa en bra buffert (strax över 50% belåningsgrad)
  • Bytt bolag för bilförsäkringen, sparar ca 1500:-/år för samma försäkringsvillkor.
  • Förhandlat med bredbandsleverantören, sparar ca 1200:-/år
  • Sagt upp streamingtjänst som knappt användes, sparar ca 1000/år
  • Uppnått 44% sparkvot

Vissa av dessa saker är såklart bara små åtgärder men tycker det gör stor skillnad för mig själv i att känna att jag har kontroll och styr min ekonomi :slight_smile:

21 gillningar

Grattis! Vilken helrenovering :slight_smile:

2 gillningar

Byggt ut huset med hjälp av avkastningen från högriskhinken.
2% av högriskhinken ligger nu i krypto.
Fyllt hela delen av mellanriskhinken som ligger i ett 60/40. Delen som är låst i fastigheter bör förhoppningsvis vara full ca 2024, då kan man även dra ner på amortering och spara ännu mera.
Ändrat om i mitt sparande för att motverka “ju mer du petar, destå mindre tjänar du”-effekten som jag märkte att jag råkat ut lite för efter att jag räknat på det hela. Nu är i princip allt automatiskt.

2 gillningar

Vad inspirerande att läsa om era mer eller mindre stora förändringar. För vår (2 vuxna) del så hade redan (i det stora) en genomtänkt och “optimerad” ekonomi: bor hyfsat billigt liten trea, hög sparkvot (70%), i princip ingen privat konsumption etc. Vi har dock flyttat till Norrland/landsbygden (bor dock fortfarande i en liten/billig trea) och tvingats köpa en bil så det har tillkommit en kostnad där. personligen så har jag blivit mer och mer besatt av privatekonomi och vill alltid försöka spara mer och mer (på gott och ont) så förändringen 2021 har väl handlat om att hitta en bättre balans mellan ett gott liv här och nu ställt mot framskjuten konsumption och en luddig dröm om FI. Det har lett till följande små förändringar:

• minskad sparkvot till 65% (genomsnitt)
  • billigare mobilabonnemang (från 299 till 175 kr)
  • lägre matkostnad (från i genomsnitt 4300 kr till 4000 kr för två vuxna, mkt tack vare helvegetarisk kost)
  • investerar numera bara i globala indexfonder (från att ha 30% i svenska indexfonder, svenska småbolagsfonder och investmentfonder)
  • gått från en 100/0-portfölj till en 90/10 där tiondelen är ett sparkonto med 0.6% ränta
  • bilinköp + löpande kostnader för bilen men där vi har en riktlinje att bara använda bilen på helgerna (för att handla och åka ut på äventyr i fjällen)
3 gillningar

Sålde min bostadsrätt som kostade mig enorma summor varje månad pga ett påtvingat konsumptionslån. Flyttade in med kvinnan jag påbörjat en relation med under året. Många goda saker som gjorde att jag kunde mer än dubbla mitt sparande varje månad och ändå skämma bort min sambo. Så mycket har förändrats under 2021 till det bättre. :ok_hand:

4 gillningar

Slutade jobba, sålt ena huset och båten jag aldrig hann åka i, slutat spara då jag inte har nån inkomst längre.

4 gillningar

Jag har gått från att testa bland fonder till att landa i “min” modell.
Jag har byggt min aktieportfölj på Nordnet.
Känner mig nöjd med mitt avstamp nu inför 2022.
Du kan väl känna dig helnöjd också :wink:
Lycka till i fortsättningen!
Birgitta

2 gillningar

Upptäckt RT och istället för att amortera allt som blir över börjat

• investera i fonder
  • flyttat vårt buffertsparande till annan bank med lite ränta
  • startat ett hundkonto :joy:
  • flyttat tjänstepensionen till fonder
  • funderat mycket på vad jag strävar efter i livet och på allvar börjat fundera på att starta eget framöver vid sidan av jobbet
  • ansökt och blivit antagen till en högskolekurs i vår vilket har med ovan att göra :blush:
5 gillningar

Bränt alldeles för mycket pengar på en enskild aktie (sålde 30% av min fondportfölj) jag blev helt uppslukad av fast jag är en strikt aktiefondsmänniska. Den var 450% upp på 7 månader, höll o trodde helt säkert den skulle göra mig helt oberoende, var ett upphausat fake o fake news “kalle anka” företag, störtdök (på fake nyheter som blev genomskådade på en söndag) på 48 timmar, sålde till mirakulösa + 2% som tur var. (Bara jävla tur, inget annat) Om det berömda om och jag behållt fond innehavet som det varit innan och gett fan i aktien hade det funnits 450-500 000 kr till på mitt konto vid nyår än det kommer göra 31 December i år. Kommer ta ett par år till att smälta det. Man lär sig av misstagen. Bara att hålla sig till ursprungsplanen man hade helt sig till strikt 5 år innan i fortsättningen och inte tro att man på magkänsla kan lyckas. Låter fond förvaltarna sköta det och lägger mina 1,48% om året till arvoden gladeligen för deras tjänster o äger 1200-1800 olika företag som det inneburit än ett fåtal aktier i samma branch o region. Det var jag det.

3 gillningar

Tack för att du delar med dig!

Wow!
Så fin läsning.

Spännande med kursen!

1 gillning

:+1::+1::+1::+1::+1::+1: faan den bästa !! Lyx o hekt rätt med barnen!! Det kommer ju aldrig gå att vrida tillbaka klockan o ta igen den tiden senare!

1 gillning

Överens med arbetsgivare och uppdragsgivare att jag går ner till 80% arbetstid. Kommer alltså ta ledigt en dag i veckan så länge jag är hos nuvarande kund.
Får ta ny diskussion med nästa kund i framtiden

1 gillning

Jag har frångått att rebalansera ofta till att rebalansera mycket mer sällan (när nivån avviker så mycket att den inverkar på portföljrisken).

Portföljens rörelsemönster liknar nu mer svängningarna i en globalfond nu om man tittar på portföljens graf, men statistiskt har volatiliteten minskat och sharpkvoten ökat.

Rebalansering är oftast mest lönsamt när den sker sällan, som i rika tillsammans portföljerna som rebalansera en ggn per år.

2021:
Öppnat AB- ökat sparkvot från 20->40%.
Slutat pilla med aktier- kör RT portföljen och Lysa. Byter jobb- jobbar mindre och tjänar mer.

1 gillning

Strukturerat upp mitt sparande privat och höjt månadssparande
Sänkt amortering pga låg belåningsgrad och kör in allt på Avanza
Sålt mitt bolag jag var delägare i och slängt in allt på Avanza
Sagt upp mig från ovan nämnda bolag
Dragit in ca 7 MSEK i mitt bolag utöver inkomst av tjänst.
Startat nytt Holdingbolag för att förvalta pengar jag dragit in i bolag (men inte kan få ut pga 3:12…) - mitt privata lilla Family Office :grinning_face_with_smiling_eyes:

Stora förhoppningar på 2022!

2 gillningar

Inga jätte förändringar men tänker jag efter har det blivit några i alla fall, många bäckar små. :wink:

Jag har:

• Gått igenom min aktiestrategi och lyckats hitta ett sätt att få den att kunna fungera ännu bättre.

• Satt en månadsbudget även för mat och börjat storhandla och planera inköpen med min man. Det har blivit riktigt roligt. :grinning:

• Skrotat dyra hobbys som var dyra men inte var så roliga egentligen.

• Hittat nya, roligare, hobbys som knappt kostar något alls.

Ser fram emot 2022 och vad det året har att ge. Som det känns nu kommer det innebära ett bättre sparande än någonsin för mig. :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Mitt första år som jag inte studerar, fått jobb
Upptäckt RikaTillsammans
Börjat månadsspara i Fonder, för 10,20,30 år framåt samt till pensionen!
Fått flera familjemedlemmar att spara i fonder
Har kollat igenom min ekonomi och gjort en budget
Som mitt första år med riktig lön har jag nog slösat ändå på saker som jag skulle klarat mig utan… kan bli bättre… Dock sparat ihop från inget sparande till att ha 100 000:- på kontot efter 15mån lön. Helt OK början.

10 gillningar

Det var väl ändå dagens underdrift!
Superbra jobbat ju!

3 gillningar